تولید فولاد در ایران ثمره احداث ذوب‌آهن اصفهان است

 شرکت در سال ۱۳۵۱ به تولید ۵۰۰ هزار تن در سال دست یافت. در دوران جنگ فاز دوم کارخانه با راه‌اندازی کوره بلند شماره۲ به بهره‌برداری رسید و ظرفیت تولید ذوب‌آهن به ۹/ ۱ میلیون تن رسید. این کارخانه قدیمی در حوزه فولاد، در طول حیات خود در راه‌اندازی واحدهایی که پس از انقلاب ایجاد شده‌اند، به‌ویژه شرکت فولاد مبارکه اصفهان نقش قابل‌توجهی داشته است.

 از جمله واحدهای دیگر که ذوب آهن در طراحی و ساخت آنها مشارکت داشته، می‌توان به ساخت مجتمع فولاد صبا، فولاد میبد و فولاد خراسان و... اشاره کرد. برنامه‌ریزی برای رسیدن به ۶/ ۳ میلیون تن با احداث کوره بلند۳، ایجاد نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی، ایجاد واحد کک‌سازی و سایر بخش‌ها در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ با استفاده از توان شرکت به بهره‌برداری رسید.

این واحد فولادسازی در حال حاضر تولیدکننده انواع مقاطع فولاد ساختمانی و صنعتی و همچنین تولیدکننده ریل ملی در کشور است. هم‌اکنون در سبد محصولات شرکت ذوب‌آهن تولید محصولاتی همچون شمش، کلاف، آرک معدن، تیرآهن‌های H و ریل قرار دارد که تولید ریل از باارزش‌ترین محصولات به‌شمار می‌رود.  همچنین در این شرکت فولادسازی ۱۴ هزار نفر در کارخانه مشغول به کار هستند و حدود ۳ تا ۴ هزار نفر نیز به‌صورت پیمانکاری کار می‌کنند.

میزان مصرف انرژی در ذوب‌آهن

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این برنامه روح‌الله کیانی مهندس ارشد برنامه‌ریزی تولید امور فنی و بهره‌برداری ذوب‌آهن اصفهان درباره میزان مصرف انرژی در ذوب‌آهن خاطرنشان کرد: براساس فناوری‌ای که در ذوب آهن به‌کار گرفته شده است، این واحد فولادسازی نسبت به سایر واحدهای فولادسازی در کشور میزان برق و گاز کمتری مصرف می‌کند، چراکه نوع فناوری آن برمبنای استفاده از گاز نیست. در زمینه برق نیز خود کارخانه نیروگاه برق دارد که گاه به شبکه برق نیز برق می‌فرستد.

 در زمینه مصرف آب این شرکت نیز باید اذعان کرد که میزان مصرف آب این واحد فولادسازی از میانگین جهانی پایین‌تر است. کیانی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات عمده ذوب‌آهن، تامین سنگ‌آهن به‌عنوان مواد اولیه است که با توجه به این موضوع که یارانه‌ای از جهت مصرف گاز و برق دریافت نمی‌کند، باید از سوی دست‌اندرکاران و مسوولان تامین مواد اولیه آن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

توجه به نیروی انسانی

همچنین معاون سرمایه‌های انسانی و توسعه مدیریت ذوب‌آهن اصفهان در جمع این خبرنگاران عنوان کرد: سرمایه‌های انسانی ذوب اصفهان که امروز در بخش‌های مختلف خط تولید مشغول به کار هستند، اساسی‌ترین دارایی‌های کارخانه به شمار می‌روند، چراکه بدون حضور این عزیزان و دانش و اندیشه پویای آنها، این ماشین‌آلات و تجهیزات کارآیی نخواهند داشت.

احمد اکبری در ادامه خاطرنشان کرد: برای حفظ سرمایه‌های انسانی و توسعه شایستگی‌ها و توانمندی‌های آنها، سلامتی این عزیزان در اولویت اول ما قرار دارد و این مهم رسالت اولیه ذوب‌آهن اصفهان از بدو تاسیس تاکنون بوده است.

 این مقام مسوول در ادامه خاطرنشان کرد: این کارخانه یکی از بزرگ‌ترین و مجهزترین بیمارستان‌های سطح کشور را دار است که در کنار خدمت‌رسانی به کارکنان شرکت و خانواده‌های آنها به عموم هموطنان عزیز در امر سلامت یاری می‌رساند.

همچنین علیرضا امیری مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان نیز در نشست با این خبرنگاران گفت: تولید فولاد در ایران ثمره احداث ذوب‌آهن اصفهان است، این کارخانه عظیم صنعتی به عنوان یک آرمان ملی با حضور نیروهای مختلف از سطح کشور و تلاش شبانه‌روزی آنها طی چهار سال ساخته شد که این دستاورد بی‌نظیر به عنوان یک رکورد در کشور به ثبت رسیده است.

وی در ادامه افزود: احداث شهر فولادشهر از جمله دستاوردهای دیگر ذوب‌آهن اصفهان است که به عنوان یک شهر مدرن ساخته شد و یک مسوولیت اجتماعی بزرگ محسوب می‌شود.

مدیر روابط عمومی ذوب‌آهن اصفهان تصریح کرد: از زمان ساخت ذوب‌آهن تاکنون حدود ۱۴۰ هزار نفر در آموزشگاه این کارخانه آموزش دیدند و در صنایع مختلف کشور منشأ خیر و برکت شدند و این رویکرد تاکنون ادامه دارد.

این مقام مسوول ادامه داد: دوران دفاع مقدس نیز برای ذوب‌آهن اصفهان برگ زرین دیگری محسوب می‌شود، زیرا این کارخانه در کنار حفظ خط تولید، برای پشتیبانی از جبهه‌های جنگ با اعزام ۱۴ هزار نفر رزمنده و ارسال قطعات و تجهیزات نقش بی‌بدیلی ایفا کرد که سند افتخار آن تا همیشه جاودانه خواهد بود.

امیری در ادامه گفت: ذوب‌آهن اصفهان با بهره‌مندی از انواع گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی مطابق با استانداردهای روز دنیا، انواع محصولات فولادی مانند ریل، آرک معدن، انواع تیرآهن، میلگرد و... را تولید می‌کند و در کنار تامین نیاز بازار داخل، نیمی از محصولاتش را به صادرات اختصاص داده است.

وی گفت: این شرکت در راستای عمل به مسوولیت اجتماعی پساب شهرهای فولادشهر، مینادشت و ۱۱ روستای شهرستان فلاورجان و همچنین زرین‌شهر را خریداری کرده و در سیکل تولیدش مورد استفاده قرار می‌دهد. در خرید پساب این شهرهای همجوار ۵۰۰ میلیارد تومان و برای انتقال پساب کارخانه نیز ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و اقدام دیگر در این زمینه ساخت تصفیه‌خانه پساب در ذوب‌آهن با سرمایه‌گذاری ۲۵۰ میلیارد تومان است.

۸۵ درصد قطعات و تجهیزات ذوب آهن‌بومی‌سازی شده است

مدیر روابط‌عمومی ذوب‌آهن اصفهان همچنین درخصوص مقوله بومی‌سازی عنوان کرد: ذوب آهن اصفهان با دارا بودن کارگاه‌های مدل‌سازی، قالب‌سازی، ریخته‌گری و ساخت، ۸۵ درصد از قطعات و تجهیزات را در داخل کارخانه می‌سازد و در تامین قطعات و تجهیزات سایر صنایع کشور نیز نقش دارد.

۱۶هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز در ذوب‌ آهن

همچنین حمید حسینی، مدیر بهداشت و محیط زیست ذوب‌آهن در جمع خبرنگاران عنوان کرد: این شرکت در حدود سال ۱۳۹۴، به میزان ۲۰۰ مترمکعب بر ساعت پساب زرین‌شهر را در تصفیه‌خانه جذب کرد و در حال حاضر  نیز ۸۴۰ مترمکعب پساب شهرهای ایمان‌شهر، فولادشهر و لنجان را در تصفیه‌خانه جذب می‌کند که از منظر بهداشت بسیار موثر است و از بعد تامین آب نیز حدود ۵۰ درصد از آب برداشتی از کارخانه را کاهش می‌دهد.

حسنی در ادامه خاطرنشان کرد:  این شرکت ۱۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جنگل در دست‌کاشت دارد که در بین صنایع رکورد بی‌نظیری به شمار می‌رود.

 از این عدد ۱۴ هزار هکتار آن دیم است و مابقی آن نیز از طریق پساب مازاد کارخانه آبیاری می‌شود.

خبرنگاران حوزه صنعت و معدن کشور در راستای افزایش تعامل و همکاری ذوب‌آهن اصفهان و رسانه‌ها و آشنایی نزدیک‌تر این خبرنگاران با خط تولید ۲۸ خرداد ۱۴۰۱در قالب برنامه تور رسانه‌ای از این مجتمع عظیم صنعتی بازدید به عمل آوردند.

فولادسازی، کوره بلند شماره یک، پروژه ساخت درب‌های فلکسیبل کک‌سازی و مدیریت نورد از جمله بخش‌هایی بود که مورد بازدید خبرنگاران قرار گرفت و آنها از نزدیک فرآیند تولید را مشاهده کردند و کارشناسان فنی نیز پاسخگوی پرسش‌های آنها بودند.