شیوه‌‌ای جدید برای تفکر

28- (2) copy

این کتاب توسط مجله فوربس به عنوان یکی از ۱۰ کتاب خواندنی مسیرشغلی و رهبری سازمانی معرفی شده است؛ یک راهنمای جامع از الزامات استراتژی و مدیریت از نگاه یکی از برجسته‌‌ترین متفکران کسب‌‌وکار جهان. راجر مارتین، نویسنده این کتاب طی دوران شغلی پربار خود به مدیران عامل موفق‌‌ترین شرکت‌‌های جهان مشاوره داده است. او از همان آغاز متوجه شد که تقریبا تمام مدیرانی که با آنها صحبت می‌کند، یک «مدل» دارند؛ یک چارچوب یا شیوه تفکر که استراتژی‌‌ها و فعالیت‌‌های آنها را هدایت می‌کند. اما این مدل‌ها گرایش به خودکار شدن دارند. خودکار شدن یا فرآیندی که راجر در بخشی از کتاب آن را نهادینه شدن می‌‌نامد، تا جایی پیش می‌‌رود که حتی اگر نتیجه‌‌بخشی خود را از دست بدهد، واکنش مرسوم مدیران ادامه به استفاده از آن است؛ آن هم با شدت بیشتر.

نویسنده کتاب، رویکردی نوین و انتقادی برای کمک کردن دارد. زمانی که رهبران شرکت‌‌ها با سوالات بنیادین سراغ او آمدند (اینکه بدانند برای برنده شدن در کجا و چگونه بازی کنند، اینکه کلید شکل‌‌دهی و تغییر فرهنگ سازمانی چیست و اینکه چگونه می‌توانند یک فرآیند نوآوری موفق و پایدار طراحی کنند)، نخستین پاسخش این بود که طرز تفکر کنونی خود را بشکنید و با استفاده از اطلاعیه‌ها و یادداشت‌‌های سازمانی به سمت تفکر جدیدی در قبال مشکلات موجود و غلبه موفقیت‌آمیز بر آن پیش بروید.

به مرور زمان، این ایده‌ها در مقالات فراوان مارتین در نشریه هاروارد بیزینس ریویو منتشر شدند. اما اکنون برای نخستین‌بار در قالب یک کتاب منسجم با عنوان شیوه‌‌ای جدید برای تفکر در اختیار علاقه‌‌مندان قرار گرفته است. مارتین با تجربیات و تخصص عمیق خود به گستره کامل مسائل مدیریتی پرداخته است. به عنوان مثال طبیعت واقعی رقابت را روشن کرده است، توضیح داده است که چگونه موفقیت یک شرکت وابسته به مشتریان آن است و چگونه استراتژی و اجرا در حقیقت یکی هستند.

خواندن این کتاب که مانند جلسات حضوری و یک به یک با یکی از بزرگ‌ترین متفکران کسب‌‌وکار جهان است، راهنمایی حیاتی برای هر رهبر کسب‌‌وکار کنونی و آینده خواهد بود. کتاب شیوه‌‌ای جدید به تفکر در تاریخ ۳ مه‌2022 توسط انتشارات هاروارد بیزینس ریویو و در 256 صفحه به زبان انگلیسی منتشر شده است و اکنون نسخه‌های فیزیکی و دیجیتال آن در سایت آمازون عرضه شده است.

 

کار در آینده چگونه است؟

28- (4) copy

راهنمای هدایت تیم‌‌های انعطاف‌‌پذیر برای انجام بهترین کارهای عمرشان یکی از کتاب‌‌های پرفروش معرفی شده توسط وال‌‌استریت ژورنال، نشریه هفتگی ناشران (Publishers Weekly) و یواس‌‌ای تودی است. این کتاب، دستورالعملی مشخص و گام‌‌به‌‌گام برای بهترین شیوه هدایت تیم‌‌های کاری انعطاف‌‌پذیر و گروه‌های هم‌‌اندیشی آینده است.

شیوه کار ما تغییر کرده است. دوران رنج‌‌آور کار در ادارات و دفاتر به شیوه ۹ صبح تا 5 بعدازظهر و طی 5 روز هفته اکنون خاطره‌‌ای مربوط به گذشته است. این شیوه با رویکردی جدید و بهتر به نام کار انعطاف‌‌پذیر جایگزین شده است. اما انعطاف‌‌پذیری معنای بسیار گسترده‌‌ای نسبت به یک یا دو روز «کار از خانه» در هفته دارد: 93 درصد از کارکنان آمریکایی عنوان کرده‌‌اند که انعطاف‌‌پذیری زمانی بیشتری می‌خواهند و فقط به دنبال انعطاف‌‌پذیری مکانی نیستند. آنها حق انتخاب می‌خواهند و برای دستیابی به آن از شغل‌‌هایشان استعفا می‌دهند. اما موفق‌‌ترین رهبران سازمانی هم به این نیازها و خواسته‌ها توجه دارند. آنها متوجه هستند که باید فراتر از ارائه روزهای دورکاری هرازگاهی بروند. آنها در ماه‌ها و سال‌های پیش‌‌رو تمام جنبه‌های انجام کارها را بازطراحی خواهند کرد؛ از تعریف شیوه اندازه‌‌گیری موفقیت سازمانی تا آموزش مدیرانشان برای تحقق‌‌بخشی به تغییرات.

کار در آینده چگونه انجام می‌شود، ارائه‌‌کننده طرح و نقشه‌‌ای جامع برای استفاده کار انعطاف‌‌پذیر برای تحقق‌‌بخشی به پتانسیل افراد است. این کتاب گام‌‌های ضروری برای ساختن اصول و گاردریل‌‌های جدیدی جهت توانمندسازی تیم‌‌های انعطاف‌‌پذیر و با عملکرد بالا را به خوانندگان معرفی می‌کند. همچنین می‌‌آموزد که چگونه افراد را براساس یک هدف هدایت کرد، چگونه به مدیریت و سنجش متفاوت پرداخت و باور دارد با رها کردن، منافع بیشتری نسبت به تصورات به دست خواهد آمد.

کتاب کار در آینده چگونه انجام می‌شود، به تشریح این موارد می‌‌پردازد:

• ایجاد اصول رهبری سازمانی،‌تعهدات و نتایج برای تیم‌‌های کاری واقعا انعطاف‌‌پذیر

• اندازه‌‌گیری و ارزیابی بهره‌‌وری در یک محیط کاری انعطاف‌‌پذیر

• مهارت‌‌بخشی مجدد به مدیران برای اطمینان از وجود یک فضای فعالیت مسطح برای تمام کارکنان

• ایجاد زیرساخت‌‌های ضروری برای موفق شدن کار انعطاف‌‌پذیر

این کتاب با استفاده از تجربیات و مطالعات گسترده پژوهشگران خود که در ژورنال‌‌های علمی چاپ شده و همچنین با بهره‌‌گیری از مطالعات آنها روی شرکت‌‌های پیشگامی مانند لوی استراوس، ژنی‌‌تک، رویال بانک کانادا و آی‌‌بی‌‌ام، راهکارهایی قابل اتکا و گام‌‌هایی عملی برای ایجاد تیم‌‌های باعملکرد بالا و متشکل از افراد مستعد و مشارکت‌‌جو ارائه می‌کند. ایده اصلی در ارائه انعطاف‌‌پذیر مورد نیاز گروه 93 درصدی شاغلان به بهترین شکل موجود است تا آنها بتوانند با فراغ بال و اشتیاق کار به بالاترین پتانسیل‌‌ها و عملکرد خود دست یابند. کتاب کار در آینده چگونه انجام می‌شود در ماه مه‌2022 و در 240 صفحه به زبان انگلیسی منتشر شده است. نسخه‌های فیزیکی و دیجیتال آن در فروشگاه اینترنتی آمازون موجود است.