به گزارش روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، مسعود اتحاد توکل مدیر اتوماسیون و ارتباطات ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: با توجه به اهمیت ادی‌کارنت در واحد تولید ریل نورد۶۵۰ و همچنین نبود مشابه داخلی و خارجی آن، برنامه‌‌‌ریزی شد با استفاده از دانش و امکانات موجود در ذوب‌آهن اصفهان مراحل طراحی، ساخت، شبیه‌‌‌سازی و تست برد الکترونیکی (سخت‌‌‌افزاری و نرم‌‌‌افزاری) آن انجام شود تا از این طریق سیستم تولید ریل با قابلیت اطمینان و بدون وقفه فعال باشد.

وی افزود: در این راستا کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر مجموعه خدمات فنی اتوماسیون با همکاری پرسنل برق نورد ۶۵۰، دستورالعمل‌‌‌های مختلف را جهت ایجاد ارتباط دقیق بین قسمت‌‌‌ها به‌‌‌وسیله سخت‌‌‌افزار مناسب طراحی کردند.

مدیر اتوماسیون و ارتباطات عنوان کرد: عدم‌رفع اشکال از برد الکترونیکی ادی کارنت، ظرفیت توقف را در پی داشت که با تلاش و همت پرسنل مدیریت‌‌‌های اتوماسیون و ارتباطات و مهندسی نورد این محدودیت مرتفع شد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه شرح عملکرد، اطلاعات فنی و کاتالوگ از دستگاه‌ها در دسترس نبود، با استفاده از دانش و توانمندی کارشناسان آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر، مراحل طراحی، ساخت، شبیه‌‌‌سازی و تست برد الکترونیکی طی ۱۰روز انجام شد.

اتحاد توکل در پاسخ به این سوال که بومی‌‌‌سازی دستگاه چه ویژگی‌‌‌های منحصربه‌‌‌فردی داشته است، چنین گفت: از آنجا که تمام مراحل طراحی و ساخت برد الکترونیکی ادی‌کارنت در آزمایشگاه الکترونیک و کامپیوتر انجام پذیرفت، در نهایت تعمیر، عیب‌‌‌یابی و افزایش توانمندی‌‌‌های دیگر از لحاظ سخت‌‌‌افزاری و نرم‌‌‌افزاری، جهت بهبود عملکرد سیستم به صورت کامل در اختیار مجموعه خدمات فنی اتوماسیون و برق نورد ۶۵۰ است و در صورت بروز مشکل در کوتاه‌‌‌ترین زمان و با صرف کمترین هزینه موانع برطرف می‌شود.

جلال کریمی معاون برق نورد ۶۵۰ نیز در ادامه گفت: جهت اندازه‌‌‌گیری متراژ ریل در واحد تست سنتر از سه عدد انکدر استفاده شده که با توجه به موقعیت ریل توسط سیستم plc نزدیک‌ترین انکدر انتخاب شده و خروجی آن به تمامی دستگاه‌های واقع در تست سنتر ارسال می‌شود.

وی افزود: بعد از پردازش، سیگنال خروجی به تک تک دستگاه‌های واقع در تست ارسال شده و هر دستگاه با توجه به برنامه و وظیفه کاری خود از این سیگنال استفاده می‌کند و نتیجه تست‌‌‌های انجام‌‌‌شده در سطوح مختلف اتوماسیون صنعتی ارسال و جهت تایید محصول خروجی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون برق نورد ۶۵۰ تصریح کرد: با توجه به آسیب دیدن کارت مالتی پلکسر این دستگاه امکان تست ریل و استفاده از نتایج آن وجود نداشت و به علت تحریم‌های ظالمانه نیز امکان تهیه برد الکترونیکی فوق از تنها شرکت سازنده آن دستگاه که یک شرکت اروپایی است، امکان‌پذیر نبود، بنابراین طراحی و ساخت آن در دستور کار قرار گرفت.

کریمی بیان کرد: با توجه به استفاده از میکروکنترلرهای برنامه‌‌‌پذیر در برد اصلی، امکان انجام مهندسی معکوس عملا غیرممکن بود و باید از ابتدا طراحی صورت می‌‌‌پذیرفت، در فاز اول با توجه به اطلاعات پروژه خط تولید و استخراج فانکشن عملکرد و نقشه شماتیک کارت اصلی توسط کارشناسان برق نورد ۶۵۰، طرح اولیه تهیه و ساخته شد که هرچند امیدبخش اما با مشکلات فراوانی روبه‌‌‌رو بود.

وی گفت: در چند مرحله کارت طراحی شده روی دستگاه نصب و عملکرد آن توسط کارشناسان برق نورد۶۵۰ مورد آنالیز قرار گرفت و بازخوردهای لازم جهت اصلاح طرح به آزمایشگاه الکترونیک مدیریت اتوماسیون ارائه شد و اقدامات لازم جهت بازنویسی برنامه‌‌‌ها و تغییرات سخت‌‌‌افزار برد الکترونیکی صورت پذیرفت و در نهایت بعد از گذشت بیش از ۳۰ روز کار مداوم، موفق به ساخت برد نهایی و راه‌‌‌اندازی موفقیت شدیم.