تعدادی از تولیدکنندگان بزرگ غذایی قبلا حسگرهای اینترنت اشیا را در کارخانه‌ها و زنجیره‌های تامین خود پیاده‌‌سازی کرده‌‌اند و در حال حاضر تعداد بیشتری از این فناوری را آزمایش می‌کنند تا ببینند چه مزایای دیگری می‌تواند به همراه داشته باشد. برخی از کارشناسان فناوری بر این باورند که طی دهه آینده دستگاه‌های مجهز به IoT می‌توانند در بخش تولید فراگیر شوند، که برخی پیش‌‌بینی‌‌ها نیز این موضوع را تایید می‌کنند. گلوبال دیتا تخمین می‌زند که بازار جهانی اینترنت اشیا تا سال ۲۰۲۴ به ۱/ ۱ تریلیون دلار درآمد خواهد رسید که افزایش قابل توجهی نسبت به ۶۲۲ میلیارد دلار ثبت شده در سال ۲۰۲۲ دارد.

به گفته کیث تورنهیل، مدیر بخش صنایع دیجیتال زیمنس در صنعت غذا و نوشیدنی بریتانیا، اگرچه ممکن است پذیرش اینترنت اشیا توسط تولیدکنندگان مواد غذایی در مقایسه با نرخ پذیرش در سایر بخش‌ها تا به امروز کند باشد، اما استفاده از این فناوری اکنون سرعت گرفته است. تورنهیل می‌گوید: تاکید بیشتر بر اتصال داده‌های دریافتی در تمام بخش‌های تولید، برای درک بهتر عملیات ضروری است. اما این فقط خطوط تولید نیستند که داده‌ها را تولید می‌کنند، سازه مراکز تولیدی نیز می‌توانند مقادیر زیادی داده درباره شرایط عملیات، دما و موارد دیگر تولید کنند.

کارخانه‌ها، صرف نظر از اندازه‌‌شان، به مراکز داده عظیمی تبدیل شده‌‌اند که پتانسیل بالایی برای جمع‌آوری اطلاعات ارزشمند در همه زمینه‌ها برای بهینه‌‌سازی تولید دارند. با این کار، تولیدکنندگان به تدریج نیاز به پردازش این داده‌های تولید را در مقیاس بزرگ‌تر درک می‌کنند. ملودی دان، مدیر صنایع توزیع در IBM Technology، که پلتفرم Watson IoT را اداره می‌کند، می‌گوید موارد استفاده زیادی از این فناوری در صنایع غذایی وجود دارد. وی خاطرنشان کرد: ما همچنین شاهد این موضوع در تولید مواد غذایی هستیم که استفاده از اینترنت اشیا کیفیت و ایمنی محصولات مصرفی را تضمین می‌کند. اینترنت اشیا همچنین برای نظارت بر یخچال‌‌ها در فروشگاه‌های خرده‌‌فروشی و کامیون‌‌ها برای اطمینان از ایمنی مواد غذایی در سراسر زنجیره توزیع محصولات غذایی استفاده می‌شود.

برخی از گروه‌های غذایی که قبلا فناوری اینترنت اشیا را پیاده‌‌سازی کرده‌‌اند، نتایج قابل توجهی را گزارش می‌کنند. زیمنس در حال همکاری با تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی در پروژه‌های اینترنت اشیا است. تورنهیل می‌گوید یک تولیدکننده شیرینی با نام Kinnerton پس از ایجاد یک راه‌‌حل اتوماسیون کاملا یکپارچه با اتصال به داده‌ها، بهره‌‌وری را در یکی از خطوط تولید خود تا ۱۵ درصد افزایش داد. او می‌‌افزاید: در مقیاس بزرگ‌تر، کارخانه نستله در فنلاند، به لطف سرمایه‌‌گذاری‌‌ روی این فناوری و اتصال داده‌ها، اکنون سالانه ۱۰۰ هزار یورو صرفه‌‌جویی می‌کند.

نستله یکی از کاربران پیشرو اینترنت اشیا در صنایع غذایی است و تنها در دو سال گذشته تقریبا ۵هزار حسگر را برای ارائه قابلیت‌های پیش‌بینی درباره نگهداشت تجهیزات در کارخانه‌های خود نصب کرده است. هوارد بیکر، رئیس خدمات مهندسی و فناوری‌‌های نستله می‌گوید: ما حسگرهای اندازه‌‌گیری و نظارت بر مصرف انرژی را در بیش از ۱۰۰ کارخانه مستقر کرده‌‌ایم تا بهره‌‌وری انرژی را افزایش دهیم. ما از حسگرهایی برای کمک به ردیابی مواد در فرآیندهای تهیه و تولید خود استفاده کرده‌‌ایم و به‌طور معمول از حسگرهای هوشمند برای نظارت و بهینه‌سازی پارامترهای فرآیند حیاتی خود استفاده می‌کنیم که این امر کیفیت و کارآیی منابع ما را تضمین می‌کند. وی در ادامه افزود: در نتیجه این پیاده‌سازی‌ها، ما توانسته‌ایم زمان خاموشی را کاهش دهیم، ظرفیت تولید را افزایش داده، بهره‌وری منابع (GHG، انرژی و آب) را بهبود بخشیم و کیفیت محصولات خود را برای مصرف‌کننده ارتقا بخشیم.

یکی دیگر از تولید‌کنندگان عمده مواد غذایی که فناوری اینترنت اشیا را در بخش‌های مختلف کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کرده است، غول تولیدکننده لبنیات Arla Foods است. این شرکت به لطف زنجیره تامین یکپارچه عمودی خود، از تولید شیر در مزارع گرفته تا کارخانه‌هایی که شیر در آنها فرآوری و بسته‌‌بندی می‌شود، از مزایای متعددی از فناوری اینترنت اشیا برخوردار شده است. تاماس توث، رئیس IT زنجیره تامین جهانی در Arla می‌گوید: آنچه اینترنت اشیا به شما می‌دهد دقت و وضوح داده‌هایی است که قبلا قادر به دریافت آن نبودید یا احتمالا به صورت دستی انجام می‌‌دادید. بنابراین می‌توانید خطای دستی معمولی ۱۰ درصدی انسانی را از بین ببرید.

توث می‌گوید یکی از موارد استفاده بزرگ از اینترنت اشیا برای آرلا در حال حاضر اندازه‌‌گیری انرژی و پی بردن به مصرف انرژی و نقاط حساس در خط تولید است. او توضیح می‌دهد: برای تهیه شیرخشک، باید شیر را خشک کنید و آب زیادی تبخیر کنید که بسیار انرژی‌بر است. با استفاده از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، ما می‌توانیم فرآیند را کنترل کرده و دما را در فرکانس بالا تنظیم کنیم تا مطمئن شویم که حداقل دمای مورد نیاز انتخاب‌شده، صحیح است نه اینکه مشعل را روی حداکثر، متوسط یا پایین قرار دهیم. این می‌تواند تفاوت بزرگی از نظر صرفه‌جویی در انرژی ایجاد کند.

باب شوگ، معاون خدمات دیجیتال و زنجیره تامین در موندلیز شرکت صنایع غذایی آمریکایی، که از اینترنت اشیا در حوزه‌های مختلف تجارت خود استفاده می‌کند، می‌گوید: سایت‌‌های تولیدی اکنون می‌توانند اطلاعاتی را که قبلا نمی‌توانستند ببینند، تقریبا در زمان واقعی به کار گیرند و می‌تواند آنها را برای تصمیم‌گیری بهتر درباره عملکرد خط و کیفیت محصول، بهبود خدمات به مشتریان و اطمینان از داشتن تجربه محصول عالی برای مصرف‌‌کنندگان توانمند کنند. به گفته شوگ، یکی از مزایای اینترنت اشیا برای تولیدکنندگان مواد غذایی این است که حسگرها مقرون به صرفه، انعطاف‌‌پذیر و قابل حمل هستند و می‌توانند برخی از مشکلات بزرگ را به‌طور مقرون‌‌به‌‌صرفه حل کنند، به‌‌ویژه برای تولیدکنندگان سنتی‌‌تر که تاکنون در پذیرش فناوری تردید داشتند. شوگ می‌گوید: من فکر می‌کنم IoT برای شرکت‌‌هایی که در عصر آنالوگ رشد کرده‌‌اند و به دنبال تحول دیجیتال کامل هستند، می‌تواند بسیار دلهره‌‌آور باشد.