فرهنگ‌سازی؛ لازمه استفاده از محصولات سلامت‌محور

متاسفانه در حال حاضر تبلیغات زیادی صورت می‌گیرد که جایگزین‌های شکر سرطان‌زا هستند و از ساخارین استفاده می‌شود در صورتی که مواد اولیه جایگزین شکر زیادی داریم که صددرصد طبیعی هستند و هیچ گونه مضرات شکر را ندارند که یکی از آنها ماده اولیه ایزومالت است که شرکت محصولات سالم و رژیمی و بدون قند کامور از این ماده در محصولات خود استفاده می‌کند که از چغندر قند و نیشکر تهیه می‌شود و صد در‌صد طبیعی است و هیچ گونه عوارض شکر را ندارد؛ در حال حاضر در اروپا ۴۵ درصد جایگزین شکر از این ماده اولیه استفاده می‌شود که بسیار در سلامتی جامعه مفید است. با توجه به توسعه و پیشرفت صنعت غذا در جهان برای رقابت در بازارهای بین‌المللی، بخش پژوهش، تحقیق و توسعه‌ فعالیت‌های بسیار زیاد و خوبی را انجام داده که بتواند محصولات را با کیفیت هرچه بهتر تولید کند و بسیاری از محصولات تولید شده، موردپسند و استقبال کشورهای زیادی است و در این زمینه، محصولات‌مان به چین، امارات، کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، همچنین به‌صورت غیرمستقیم در تمامی فروشگاه‌های ایرانی سراسر دنیا (آمریکا، کانادا و آلمان) صادر و عرضه می‌شود. محصولات تولیدی شرکت، از نظر استاندارد به‌طور دقیق برابر استانداردهای جهانی و فراتر از استانداردهای ایران است.

در زمینه ارتباط بین صنعت و دانشگاه برای تولید و کیفیت برتر محصولات، ارتباط بسیار خوبی بین دانشگاه و محصولات کامور برقرار است. در زمینه کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و پایان‌نامه‌ها فعالیت داریم و کارهای تحقیقاتی بسیار زیادی انجام داده‌ایم؛ از جمله طرح تحقیقاتی به‌عنوان تز PHD که از طریق آن، سه مقاله بین‌المللی با IF بالای ۷/ ۳ چاپ شد. همچنین، کار تحقیقاتی دیگر اثرات قندهای تولید شده با ماده ایزومالت بر دندان‌ها بود که فوق‌العاده اثرات مفیدی دارد و پایان‌نامه کارشناسی ارشد یکی از این دانشگاه‌ها بود. از مشکلاتی که بر سر راه تولید این صنعت قرار دارد، اولویت ندادن به محصول بدون قند و رژیمی است. وزارتخانه‌های مرتبط، دولت و قانون‌گذاران باید اولویت ویژه‌ای به این محصولات بدهند. در این راستا، با وزارت بهداشت چند جلسه برگزار کردیم تا برای معرفی و فرهنگ‌سازی این محصولات در جامعه اقدام ‌کند. در زمینه سرمایه‌گذاری برای توسعه محصولات غذایی سالم و بدون شکر باید گفت، وقتی از صنعتی به‌طور واقعی حمایت شود، صددرصد بدانید که آن جذابیت ایجاد می‌شود و الگویی برای بقیه می‌شود که بقیه هم در این مسیر قرار بگیرند و فعالیت کنند. مردم به فرهنگی عادت کرده‌اند و زمانی که قرار است، محصول جدیدی تولید شود باید برای تغییر آن فرهنگ نیز فعالیت کرد اما چنین کاری وظیفه‌ِ و همت دولتمردان را می‌‌طلبد که باید به فکر سلامتی جامعه باشند.

در حال حاضر، به‌دلیل تحریم‌ها و نبود مواد اولیه، حدود ۵۰ درصد از تولید محصولات بدون قند و رژیمی کاهش یافته است، اما مشکل دیگر که به‌شدت خودنمایی می‌کند، عدم فرهنگ‌سازی در زمینه استفاده از محصولات سالم است. اکنون، ظرفیت تولید و تامین تمامی تقاضای بازار وجود دارد اما تقاضای زیادی برای این محصولات وجود ندارد چراکه فرهنگ‌سازی و حمایت لازم برای تولید محصولات سلامت‌محور و محصولات بدون قند و رژیمی نسبت به محصولاتی که با شکر تولید می‌شود، وجود ندارد. به‌عنوان مثال، ماده اولیه محصولات شکر همه جا به وفور با قیمت بسیار پایین وجود دارد اما متاسفانه ماده اولیه محصولاتی که جایگزین شکر هستند، قیمت‌های بالاتری دارد و این موضوع، مانعی برای مصرف واقعی که باید اتفاق بیفتد، می‌شود. آمارها نشان‌دهنده افزایش دیابت است؛ طبق اعلام بسیاری از مراکز تحقیقاتی حدود ۱۱ درصد از افراد دیابتی و میزان دو برابر پرودیابتی هستند. متاسفانه، وزارت بهداشت و متولیان سلامت‌ تمام وقت و هزینه را صرف درمان کرده‌اند و درصدد پیشگیری از این بیماری نیستند. برای پیشگیری از این‌گونه بیماری‌ها باید روی بحث تولیدات محصولات سالم تمرکز بیشتری شود.

در زمینه حمایت برای تولید محصولات سالم از دولت انتظار می‌رود، مشکلات تسهیلاتی را برای تولیدکنندگان برطرف کند و برای افرادی که محصولات سالم و رژیمی تولید می‌کنند، مشوق‌هایی را در نظر بگیرد. در این صورت، دیگران نیز برای تولید در این زمینه تشویق شده و اشخاص موفق دیگر را الگو قرار می‌دهند و با اشتیاق بیشتری وارد این صنعت خواهند شد. همچنین، در زمینه فرهنگ‌سازی نیز از دولت انتظار داریم تا در زمینه پیشگیری از بیماری‌های ناشی از مصرف قند، شکر و دیگر مواد مضر برای سلامتی، اقدام کند و بحث مصرف محصولات جایگزین شکر را به‌صورت فرهنگ درجامعه نهادینه سازد، چراکه این کار در سطح کلان باید انجام شود و از عهده تولیدکننده خارج است. برای دستیابی به این منظور و فرهنگ‌سازی می‌توان سمینارهای مختلفی برگزار کرد و به تبلیغ و ترویج استفاده از محصولات جایگزین شکر در صداوسیما پرداخت. باید توجه داشت که صرفا تبلیغ، ترویج و فرهنگ‌سازی استفاده از محصولات جایگزین شکر انجام شود و نه مصرف محصولات شرکتی که می‌خواهد استفاده اقتصادی از آن ببرد.