علی‌قلی ایمانی، افزود: احتمال این می‌رود که در برخی استان‌های مرزی کشور کیسه‌های آرد با حجم کم از طرق مختلف از جمله کولبری قاچاق شود اما این موضوع برای گندم نمی‌تواند صحت داشته باشد.

وی پیش‌بینی خرید گندم امسال دولت را بیش از ۱۰ میلیون تن دانست و افزود: در زمان حاضر خرید تضمینی گندم از مرز پنج میلیون تن عبور کرده، با وجود اینکه نزدیک ۵۰ درصد گندم برداشت نشده است.وی گفت: شایعاتی مبنی بر خرید گندم توسط دلالان با قیمت‌های بالاتر و افزایش قیمت گندم توسط دولت نیز صحیح نیست زیرا دلالان، گندم را حتی ۱۰۰ تومان بالاتر از نرخ خرید تضمینی دولت از کشاورزان خریداری نمی‌کنند، بنابراین این موضوع منتفی است.وی با بیان اینکه نرخ گندم در سال زراعی جاری افزایش نمی‌یابد، اضافه کرد: افزایش قیمت خرید گندم توسط دولت نیز به قیمت‌گذاری سال زراعی آینده یعنی سال ۹۹-۹۸ موکول شده است و هیچ ارتباطی با  قیمت خرید تضمینی امسال گندم ندارد.

رئیس بنیاد گندم‌کاران ایران درباره تعلل فروش گندم توسط کشاورزان گفت: امسال در خرید تضمینی گندم توسط دولت نزدیک ۶ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته‌ایم زیرا برخی کشاورزان مدعی هستند که در زمان اوج برداشت کرایه حمل‌ونقل افزیش می‌یابد که با انبار کردن گندم‌ها، امروز با کرایه حمل ارزان‌تر گندم را تحویل دولت می‌دهند. به‌طور مثال اگر قیمت کرایه حمل هر تن گندم در زمان اوج برداشت ۴۰ هزار تومان است در شرایط عادی‌تر بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان برای گندم‌کاران تمام می‌شود.

وی قیمت جهانی گندم را ۲۰۰ دلار بدون احتساب کرایه حمل‌ونقل و بیمه عنوان کرد و افزود: این قیمتی است که در بازارهای حاشیه ما وجود دارد اما اینکه گندم را چگونه در حجم بالا قاچاق و پول آن را به کشور بازگردانیم، نشان می‌دهد که این موضوع عملیاتی نمی‌شود.