مدیریت قوی کسب‌وکارهای متوسط با راهکارهای ERP

در راهکارهای ERP، امکان مدیریت یکپارچه فعالیت‌ها و فرآیندها، برای مدیران، کاربران و ذی‌نفعان فراهم می‌شود و مدیران در بخش‌های مختلف سازمان می‌توانند با استفاده از گزارش‌ها و اطلاعات درست و در لحظه، تصمیم‌گیری سریع‌تر، کنترل بهتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشند. از طرفی،ERP‌ها یکپارچگی اطلاعات را به همراه یکپارچگی فرآیندها برای سازمان‌ها به ارمغان می‌آورند. یکی از مباحث مهم در پیاده‌سازی ERP، هزینه‌های اجرایی کردن آن است. سوالی که در این زمینه مطرح می‌شود مربوط به توجیه اقتصادی این سیستم‌ها در کسب‌وکارهای مختلف است. در بازار امروز، ارزش اطلاعات برای مدیران کسب‌و‌کارها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به‌عنوان مثال، پیش‌تر شرکت‌ها با پیش‌بینی تخمینی از بهای تمام‌شده یا بودجه‌ خودشان، می‌توانستند قیمت‌های رقابتی را در بازار عرضه کنند. اما در شرایط فعلی، شرکت‌ها به‌دنبال محاسبه ماهانه و فصلی بهای تمام‌شده‌شان هستند.

در این شرایط بهترین گزینه برای کسب‌وکارها، استفاده از راهکارهای مبتنی بر «رایانش ابری» است. استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی بر بستر رایانش ابری، در چند سال اخیر در دنیا یک روند رو به رشد داشته و شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری مانند Salesforce، SAP وOracle سهم زیادی از بازار این خدمات را در اختیار گرفته‌اند. در واقع بیشترین سود راهکارهای ابری برای شرکت‌های متوسط است. مطمئنا استفاده از رایانش ابری برای شرکت‌ها ارزان‌تر است تا اینکه یک نرم‌افزار را بخرند و سخت‌افزار و زیرساخت مناسب را فراهم کنند. علاوه ‌بر ارزان‌تر بودن، بحث نقدینگی و عدم نیاز به هزینه‌ زیاد اولیه نیز مطرح است. حال اگر یک شرکت علاوه ‌بر استفاده‌ داخلی از نرم‌افزار بخواهد دسترسی به خارج از محیط شرکت را فراهم کند، که امروز یک نیاز کلیدی است، کار پرهزینه و پیچیده‌تر می‌شود. این امر نیاز به یک اینترنت با کیفیت دارد. مرحله‌ بعد نیاز به IP Valid است، زمانی هم که IP Valid اضافه می‌شود در واقع دریچه‌ خطرناکی باز می‌شود که نیاز به برقراری امنیت دارد، در این حالت باید یک فایروال هم خریداری شود و نیاز به یک متخصص امنیت نیز وجود دارد تا مراقب حملات احتمالی سایبری باشد.

درحالی‌که اگر همین مشتری سرویس رایانش ابری را خریداری کند، از فردای همان روز سرویس موردنظر او آماده است و از هرجایی می‌تواند با امنیت کامل به آن دسترسی داشته باشد، به این دلیل که ارائه‌دهنده سرویس بیشترین سطح امنیت را ایجاد کرده است، سطحی که هزینه‌ آن بسیار بالاست و نمی‌توان از تمامی شرکت‌ها انتظار استقرار آن را داشت. این سرویس‌ها راه‌اندازی شده تا مشتریان به‌راحتی از آن استفاده کنند، بدون اینکه درگیر پیچیدگی‌های آن باشند.  اما موضوع دیگر در مورد این غول‌های سرویس‌دهنده مربوط به امنیت اطلاعات و سیستم‌های حفاظتی است. مسلما هیچ مدیر کسب‌وکاری علاقه ندارد اطلاعات مالی و تجاری شرکتش فاش شود یا در اختیار دیگران قرار بگیرد، از این‌رو توجه به امنیت این سرویس‌های ابری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بررسی زیرساخت‌های ERP‌ها نشان داده است که سرویس‌دهنده‌های ابری امانتدار مشتریان خود هستند و باید تمامی الزامات و مراقبت‌های لازم را فراهم کنند، مراقبت‌هایی که معمولا مشتریان، به‌دلیل نیاز به تخصص و هزینه‌های بالا، نمی‌توانند تامین کنند.

در زمینه امنیت دو نکته را باید در نظر گرفت؛ اول اینکه مشتریان معمولا موضوعات بسیار مهمی مانند تهیه‌ نسخه پشتیبان، در دسترس بودن همیشگی و امکان بازیافت سریع اطلاعات را رعایت نمی‌کنند، در حالی‌که یک سرویس‌دهنده با وسواس به آنها توجه می‌کند. آیا سازمان‌ها به این موضوع فکر می‌کنند که اگر‌ هارد سرور آنها بسوزد یا بر اثر یک اتفاق خراب شود چه پیامدی دارد؟ اگر شبکه‌ آن سازمان دچار مشکل شود و دسترسی کارمندان به سرور قطع شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ اگر فردی در خود سازمان به اطلاعات دسترسی پیدا کند و آن را خراب کند، چه می‌شود؟ در مجموع اطلاعات یک شرکت، زمانی که روی سرورهای سرویس‌دهنده است امنیت بسیار بیشتری نسبت به زمانی‌که نزد خود مشتری است دارد. اگر سازمان‌ها به امنیت فکر می‌کنند، قطعا امنیت اطلاعات آنها در رایانش ابری بیشتر است. دوم اینکه تجربه نشان داده است عمده‌ مشکلات امنیتی و حتی دسترسی‌های غیرمجاز در درون سازمان‌ها رخ می‎دهد؛ چراکه از رویه‌ها و مدل‌های استاندارد تبعیت نمی‌شود. در ارائه‌دهنده‌های سرویس‌های ابری، تمام فرآیندهای امنیتی به دقت پیاده‌سازی می‌شوند که این مورد نیز یکی دیگر از وجوه تمایز این سیستم نسبت به دیگر سیستم‌ها به‌شمار می‌رود.

در پایان لازم به ذکر است همکاران سیستم با محصول «راهکاران ابری»، تمامی فرآیندهای کسب‌وکارها را از تامین تا توزیع، پوشش می‌دهد. با وجود این، این شرکت تمرکز خود را روی شرکت‌های متوسط گذاشته، چراکه این کسب‌وکارها بیشترین ارزش افزوده را می‌توانند از راهکاران ابری ببرند و در بازار رقابتی مزیت چابکی در تصمیم‌گیری را کسب کنند. این کسب‌وکارها معمولا با سیستم‌های ساده و جزیره‌ای کار می‌کنند و همیشه نرم‌افزار ERP برای آنها گرانقیمت و پیچیده بوده است، اما با «راهکاران ابری» می‌توانند با هزینه‌ای کمتر، نرم‌افزاری یکپارچه و حرفه‌ای داشته باشند که علاوه بر پوشش نیاز امروز آنها، با توسعه کسب‌وکارشان، نیازهای جدید آنها را هم پاسخ دهد.