حال و آینده سرمایه‌گذاری در صنعت غذا

از سوی دیگر، جذاب بودن این گروه برای سرمایه‌گذاران موجب شده از میان ۴۸پروانه مهم صادره برای راه‌اندازی طرح‌‌های صنعتی به تفکیک نوع بهره‌برداری (ایجادی و توسعه‌‌ای) در مدت زمان مورد بررسی، ۱۰ طرح به این گروه اختصاص یابد؛ طرح‌‌های مهم راه‌اندازی شده در این گروه در دوره زمانی مورد بررسی به استان‌های «تهران، آذربایجان ‌شرقی، قزوین و البرز» اختصاص داشته است و این استان‌ها توانستند بیشترین سرمایه‌گذاری در گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» را به خود اختصاص دهند. براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۳هزار و ۴۹۲ فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» با اخذ ۴۹۸ فقره پروانه بهره‌برداری در دو بخش ایجادی و توسعه‌ای توانسته بیش از ۱۴ درصد به لحاظ تعداد نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد کند. داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت نشان‌دهنده آن است که تا پایان مهر ماه سال‌جاری بیشترین سرمایه صرف شده نیز به این گروه اختصاص یافته است و در این خصوص می‌توان به این نکته اشاره کرد که تنها «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» در این دوره ۹/ ۲۶ درصد از سرمایه‌‌گذاری کل کشور را به خود اختصاص دهد. از سوی دیگر، داده‌‌های اعلام شده بیانگر آن است که متوسط سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی یک واحد تولیدی در این گروه برابر با ۹/ ۱۲۲ میلیارد ریال است. سرمایه‌گذاری صرف شده برای این گروه در مدت زمان مورد بررسی بیش از ۶۱ هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲۸۱ درصدی داشته است. داده‌های اعلام شده همچنین بیانگر آن است که با پروانه‌های بهره‌برداری صادره برای ۸ هزار و ۶۰۶ نفر اشتغال ایجاد شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۵/ ۶درصدی داشته است.

از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده در مدت زمان مورد بررسی در مجموع ۱۵ هزار و ۲۰ فقره جواز تاسیس در کشور صادر شده است که سهم گروه «صنایع غذایی و آشامیدنی‌ها» از میان جوازهای صادره برابر با هزار و ۹۳۰ فقره بوده که با این شرایط می‌توان گفت نزدیک به ۱۳ درصد از جوازهای تاسیس صادره در این دوره زمانی به گروه صنایع غذایی اختصاص داشته و این امر نشان دهنده آن است که این گروه در میان رشته‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران صنعتی قرار دارد. سرمایه مورد نیاز برای این تعداد جواز تاسیس در این گروه نیز بیش از ۱۴۳ هزار میلیارد ریال پیش‌بینی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۴۰ درصدی داشته است. با توجه به جوازهای صادره برای گروه «محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» پیش‌بینی ۴۶ هزار و ۶۴۸ نفر شغل نیز صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۱۰ درصدی داشته است.

  طرح‌های مهم صنعتی

آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین بیانگر آن است که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع ۴۸طرح به تفکیک نوع صنعتی و معدنی بودن به بهره‌برداری رسیده است که از میان طرح‌‌های مذکور سهم «گروه محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» ۱۰ طرح بوده است که با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت حدود ۱۹درصد از طرح‌های مهم به بهره‌برداری رسیده به این گروه اختصاص داشته است؛‌ با این شرایط می‌توان گفت این گروه در این بخش نیز پیشتاز بوده و توانسته سهم قابل‌توجهی از طرح‌های مهم به بهره‌برداری رسیده را به خود اختصاص دهد. از مجموع ۴۸ طرح مهم به بهره‌برداری رسیده سهم طرح‌های ایجادی (پروانه بهره‌برداری ایجادی شامل پروانه‌های صادره برای راه‌اندازی واحد‌های جدید صنعتی می‌شود) برابر با ۲۰ فقره بوده و سهم پروژه‌‌های توسعه‌‌ای (پروانه بهره‌برداری توسعه‌‌ای شامل پروانه‌‌های صادره برای توسعه واحد‌های فعال می‌شود) نیز از میان طرح مهم به بهره‌برداری رسیده برابر با ۲۸ طرح بوده است. با این شرایط و براساس داده‌های اعلام ‌شده این طرح‌ها در دو بخش ایجادی و توسعه‌‌ای در استان‌‌‌های «تهران، آذربایجان ‌شرقی، قزوین و البرز» راه‌اندازی شده‌‌اند که سهم استان تهران در این میان برابر با چهار طرح بوده و آذربایجان ‌شرقی نیز به همراه قزوین هر کدام سه و دو طرح مهم به بهره‌برداری رسیده در «گروه محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» را به خود اختصاص  داده‌اند در این میان سهم استان البرز نیز یک طرح بوده است. براساس آمار اعلام‌ شده چهار طرح مهم راه‌اندازی شده در استان تهران زمینه ایجاد اشتغال برای ۵۶۰ نفر را در کشور فراهم کرده و برای این طرح‌‌ها سرمایه‌ای بیش از ۳۹ هزار میلیارد ریال صرف شده است. اما قزوین نیز از میان طرح‌‌های مهم راه‌اندازی‌ شده دو طرح داشته که به ‌واسطه آنها زمینه ایجاد اشتغال برای ۱۳۶ نفر فراهم شده است؛ سرمایه‌‌گذاری انجام شده برای اجرای این طرح‌‌ها نیز حدود ۹/ ۱ هزار میلیارد ریال است. به‌‌واسطه راه‌اندازی طرح‌‌‌های مهم در «گروه محصولات غذایی و آشامیدنی‌ها» در استان آذربایجان شرقی نیز برای سه طرح ۳۴ نفر شغل ایجاد شده و برای راه‌اندازی این طرح سرمایه‌ای بالغ بر۹/ ۳ هزار میلیارد ریال صرف شده است.