اثر فناوری بر کسب‌وکارهای صنعت پخش

محمدرضا مطیعی مدیرکل فناوری اطلاعات شرکت لبنیات پاک، در میزگردی که با هدف بررسی تاثیر فناوری بر موفقیت کسب‌وکارهای صنعت پخش با حضور صاحب‌نظران این صنعت در دفتر مرکزی همکاران سیستم برگزار شد با اشاره به استفاده از سیستم‌های ERP در این شرکت گفت: «روند استفاده از سیستم ERP در واقع نقطه پایانی ندارد، چون رویکردهای کسب‌وکار و موقعیت‌هایی که پیش می‌آید، انتظارات مدیران را تغییر می‌دهد. ارزشمندترین تجاربی که از کار با این سیستم داشته‌ام این بوده که تمام روندهای کاری از انعقاد قراردادها گرفته تا هماهنگی با واحدهای IT یا مالی به شکل یکپارچه و متمرکز پیش می‌رود.» پورنگ پورامینی مدیر فناوری اطلاعات شرکت بهروزنیک درباره تجربه‌اش از اجرای سیستم‌های ERP گفت: «اولویت ما با آموزش بود. سعی کردیم به‌جای جلسه با مدیران، با اپراتورها و افرادی که مستقیما با سیستم درگیر هستند، جلسه بگذاریم و نیازهایشان را شناسایی کنیم. سعی کردیم ترس از تغییر را کاهش بدهیم و در نتیجه شاهد مقاومت و تنش کمتری بودیم.»

در ادامه حمیدرضا گلیان، مدیر توسعه فناوری و نوآوری شرکت به‌پخش، ابزارهای به روز آی‌تی را راهکار خوبی برای جلوگیری از روش‌های ناسالم در فرآیندهای کاری دانست و لزوم حمایت مدیران ارشد و اعتماد آنها به لزوم تغییر را یکی از فاکتورهای مهم در پیاده‌سازی موفق پروژه‌های نرم‌افزاری برشمرد. مطیعی نیز تاکید کرد که بهتر است واحدهای آی‌تی با سازمان همسو شده و به‌عنوان واحدی مجزا که فقط وظیفه کنترل را دارد، عمل نکند.

احمد اصلاح مدیر راهکار صنعت پخش شرکت همکاران سیستم در ادامه میزگرد، گفت: «ارائه‌دهندگان هنگام عرضه‌ این سرویس‌ها باید چند نکته را مدنظرشان قرار بدهند. نکته‌ اول اینکه سازمان‌هایی که قرار است از این سرویس‌ها استفاده کنند، در چه جایگاهی قرار دارند، چه ارزش‌ها، منافع و مزیت‌هایی دارند تا ارائه‌ آن راهکار باعث شود که نه تنها سازمان داشته‌های خودش را از دست ندهد، بلکه از آن سود ببرد و مزیت برایش ایجاد شود. موضوع بعدی نگاه روبه ‌توسعه‌ای است که ارائه‌دهندگان این خدمات می‌توانند به تاثیر آی‌تی در بهبود شرایط کسب‌و‌کارها داشته باشند. سازمان‌ها از شرکت‌های ارائه‌دهنده انتظار دارند که مطالعات و پژوهش‌های لازم را در این زمینه انجام دهد و بتواند موضوعات جدید را هم در نظر بگیرد.»

حمید یزدانی مدیر پروژه‌های راهکار هوشمندی تجاری هم در این مورد گفت: «ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای سازمانی باید متناسب با سطح بلوغ سازمان راهکار خود را ارائه دهند. به‌این ترتیب که ابتدا لازم است سنجشی از میزان آمادگی سازمان انجام شود و در ادامه ارائه‌دهنده بهترین راهکار را ارائه کند. از آنجا که ماهیت صنعت پخش پویا و زنده است، شرکت‌های فعال در آن نیاز به راهکارهای نرم‌افزاری را به‌خوبی درک کرده‌اند.»