کاظم خاوازی پنج‌شنبه گذشته در آیین بهره‌برداری طرح عظیم توسعه منابع آب و خاک در نواحی مرزی در روستای «میرمیرو» سرپل ذهاب به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهوری افزود: از مجموع ۲۳ هزار هکتار اراضی تحت پوشش سامانه گرمسیری که افتتاح شد، ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در کرمانشاه و یک هزار و ۵۰۰ هکتار آن در ایلام قرار دارد که از این میزان ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار آن در کرمانشاه از اراضی دیم به آبی تبدیل شده است. وی اظهار کرد: در اراضی آبی تبدیل شده به‌طور متوسط ۵/ ۳ تا ۴ برابر افزایش عملکرد داریم و کشاورزان می‌توانند علاوه بر یک کشت، دو تا سه کشت انجام دهند که باعث افزایش عملکرد و درآمد آنها می‌شود. وزیر جهادکشاورزی گفت: در مجموع با این ۲۳ هزار هکتار اراضی به بهره‌برداری رسیده، ۹ هزار و ۲۰۰ نفر مشغول به کار می‌شوند که در بخش کشاورزی ۵۰۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری اتفاق افتاده و ۱۰۰ هزار تن افزایش عملکرد داریم.

وی ادامه داد: در صورت تامین ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای وزارت جهادکشاورزی تا پایان امسال ۵۰ هزار هکتار دیگر به اراضی نوآباد کشور اضافه می‌شود. خاوازی گفت: در سال ۹۴ به پیشنهاد رئیس‌جمهوری و با پیگیری‌های دکتر روحانی و عنایت رهبری طرح توسعه منابع آب و خاک کشور در مناطق غرب و شمال غرب با 8 میلیارد دلار بودجه و در سطح ۲۲۷ هزار هکتار مصوب شد. وی اضافه کرد: از مجموع این ۲۲۷ هزار هکتار، ۱۱۲ هزار هکتار آن در استان‌های کرمانشاه، کردستان، ایلام و بخشی از آذربایجان غربی است و ۱۱۲ هزار هکتار دیگر نیز برای استان‌های آذربایجان‌غربی و شرقی و ایلام در نظر گرفته شد و 4 هزار و ۲۰۰ هکتار آن استان‌های گلستان، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی را دربرگرفت.

وزیر جهادکشاورزی گفت: با همت مسوولان در سال گذشته ۵۴ هزار هکتار از این اراضی وارد مدار بهره‌برداری شد و با تلاش همه شاهد افتتاح ۲۳ هزار هکتار آن هستیم. خاوازی گفت: هم‌اکنون ۶ هزار هکتار در بخش کشاورزی آماده بهره‌برداری داریم که در صورت تامین آب توسط وزارت نیرو، وارد مدار بهره‌برداری می‌شود. وی ادامه داد: همچنان پیگیر اجرای طرح‌های توسعه‌ای مورد تاکید رئیس‌جمهوری هستیم و تاکید می‌شود که از مجموع اراضی مورد بهره‌برداری ۱۲ هزار هکتار آن تنها در سرپل ذهاب واقع شده است. همچنین21 هزار و ۵۰۰ هزار هکتار از شبکه‌های اصلی و فرعی سامانه گرمسیری استان کرمانشاه در پانزدهمین هفته از پویش#هر_هفته_الف_ب_ایران روز پنج‌شنبه (۲۳ مرداد ماه) با حضور رئیس‌جمهوری به‌صورت ویدئوکنفرانس به بهره‌برداری رسید.

طرح بزرگ سامانه گرمسیری به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین‌های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می‌کند.

 با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون مترمکعب آب در اختیار استان‌های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد که در این طرح ۵۰ هزار هکتار از زمین‌های دیم شهرستان‌های سرپل ذهاب، گیلانغرب و قصرشیرین به آبی تبدیل می‌شود، ضمن اینکه از این میزان، ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب نیز سهم بخش صنعت است.                   

استان کرمانشاه 5/ 2 میلیون هکتار وسعت دارد که از این میزان ۹۴۰ هزار هکتار زمین زراعی است که سالانه بیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در آن تولید می‌شود. داشتن ۱۱ اقلیم آب و هوایی، بارش‌های دو برابری نسبت به میانگین کشوری، چهارفصل بودن و تولید بیش از ۹۸ درصد محصولات زراعی و باغی در استان از جمله ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بخش کشاورزی کرمانشاه است.