کامبیز بازرگان در حاشیه بازدید از طرح مشارکتی کاشت ۱۰۰ هکتاری زعفران در مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شاهرود به «ایرنا» اظهار کرد: در بخش کشاورزی محدودیت منابع، سرمایه در گردش برای بهره‌‌برداران وجود دارد ؛ اما با نفوذ دانش می‌توان اثر این دو محدودیت را کم و بهره‌وری بخش کشاورزی را بیش از پیش تقویت کرد. وی توسعه و نفوذ دانش در بخش کشاورزی برای ارتقای آن به کشاورزی دانش‌بنیان را ماموریت اصلی این سازمان برشمرد و افزود: در این مسیر محدودیت‌های عدیده‌ای از جمله سطح سواد، دانش و آگاهی اولیه کشاورزان که مبنای پذیرش این دانش نوین است، وجود دارد.

 بازرگان وضعیت اقتصادی و سطح مالکیت را هم از عوامل محدود‌کننده پذیرش دانش توسط کشاورزان خواند و تصریح کرد: باید کشاورزی از حالت کوچک مقیاس معیشتی گذر و به کشاورزی توسعه یافته در کشور برسد. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه درهمین راستا طرح مشارکتی با سرمایه‌گذاران هدف‌گذاری شد، ابراز کرد: با هدف تشویق سرمایه‌گذاران به بخش کشاورزی و ایجاد انگیزه در ارتقای هدفمند کشاورزی دانش‌بنیان برنامه‌ای تدوین شد تا مراکز تحقیقات و آموزش کشور اراضی و امکانات خود را در چارچوب قرار‌داد مشارکت با بخش‌خصوصی به مدت ۱۰ سال بدون انتقال مالکیت قرار داده و منافع این طرح مشارکتی تقسیم شود. وی ادامه داد: در این طرح تمامی امکانات از جمله آب، زمین آزمایشگاه و ساختمان‌ها در اختیار سرمایه‌گذار قرار داده شده تا برای طرح‌های فناورانه بخش کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد. بازرگان حمایت کامل از سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان در بخش کشاورزی را اولویت کار این سازمان خواند و اظهار کرد: براساس مصوبه این سازمان مراکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور، دانش و فناوری اعضای هیات علمی، محققان و کارکنان را برای توسعه کشاورزی دانش‌بنیان در اختیار سرمایه‌گذار قرار می‌دهد. وی از اجرای ۱۰ طرح مشارکتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با سرمایه‌گذار  طی یک‌سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: طرح‌هایی در فهرست بررسی قرار دارد و تعدادی هم برای اجرا در انتظار سرمایه‌گذار است. بازرگان اجرای طرح مشارکتی در زمینه تولید بذر و نهال را ضروری خواند و ابراز کرد: باید در جنبه‌های دیگر بخش کشاورزی مانند اکو‌توریسم و استفاده از ظرفیت‌های جنگل‌ها، مراتع و گیاهانی که محصول سالم به مردم ارائه می‌دهند، سرمایه‌گذار در این مسیر جذب شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: طرح ویژه‌ای که هدف اصلی بازدید امروز بود طرح مشارکتی بین بخش‌خصوصی و مجموعه مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شاهرود است که ۱۰۰ هکتار کاشت زعفران را شامل می‌شود.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه این مزرعه بزرگ‌ترین مزرعه کشت زعفران در کشور است، تصریح کرد: طرح کاشت زعفران در زمینه توسعه کشاورزی دانش‌بنیان و کارآفرینی در سطح این شهرستان موفق عمل کرده و توسعه این نوع طرح‌ها در دستور کار سازمان قرار دارد. وی با اشاره به اینکه شهرستان شاهرود اولویت‌هایی در بخش کشاورزی به ویژه در زمینه محصولات باغی از جمله زردآلو، انگور و محصولاتی چون چغندر قند و سیب‌زمینی دارد، افزود: مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی شاهرود فعالیت خوبی در زمینه تقویت دانش در بهره‌برداران کشاورزی دارد. بازرگان با بیان اینکه این مرکز از نظر برخی از محصولات مانند زردآلو و انگور جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد، ابراز کرد: فعالیت مرکز شاهرود در زمینه مقابله با سرمازدگی و دستیابی به ارقام جدید زردآلو که مقاومت به سرما دارند موجب شد تا امسال کشاورزان خسارت کمتری از سرمازدگی و تگرگ ببینند و این فناوری‌ها باید توسعه و ترویج پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه کشور ما به‌طور انحصاری تامین‌کننده بالای ۹۰ درصد زعفران دنیا است، اظهار کرد: متاسفانه از ۱۰ درصد بازار فروش دنیا سهم داریم که این امر نشان‌ دهنده کم‌کاری در حوزه فرآوری و بازاریابی است. رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: باید زعفران کاران در منطقه شناسایی و شناسنامه‌دار شوند و آموزش آنان در دوره‌های مداوم و همچنین توانمند‌سازی جامعه زعفران‌کاران، تکمیل زنجیره تولید و فرآوری در دستور کار قرار گیرد. امین امینی سرمایه‌گذار این طرح با اشاره به ظرفیت‌های موجود در مجموعه مرکز تحقیقات جهادکشاورزی شاهرود گفت: با کشت ۱۰۰ هکتاری زعفران در این مرکز بزرگ‌ترین طرح کاشت مکانیزه زعفران در کشور اجرایی شد. امینی با بیان اینکه اجرای این طرح از اوایل اردیبهشت  آغاز شده است، اظهار کرد: تمامی ۱۰۰ هکتار به‌صورت مکانیزه کاشت می‌شود، برنامه‌هایی برای برداشت سال دوم که دست‌کم ۲۰ درصد آن مکانیزه خواهد بود در دستور کار است تا الگویی برای کشاورزان کشور باشد.

وی با بیان اینکه در شهرستان شاهرود ۷۰ هکتار مزرعه کشت زعفران وجود دارد، تصریح کرد: این مرکز آماده مشاوره، مکانیزه کردن کاشت و خرید محصولات کشاورزان است تا سطح زیرکشت شهرستان هم ارتقا یابد. سطح زمین‌های کشاورزی شاهرود ۱۸ هزار هکتار است که ۲۴ درصد از زمین‌های کشاورزی استان است و سطح باغ‌های شهرستان هم ۱۴هزار و ۵۰۰ هکتار است که ۳۲ درصد باغ‌های استان را شامل می‌شود.