خسرو شهبازی افزود: در بخش تامین کود، ۴۳۶ هزارتن کود اوره معادل ۱۸ درصد کود کشور توسط تشکل‌ها و تعاونی‌ها تولید می‌شود و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با اشاره به خدمات رسانی تعاونی‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی به کشاورزان و بهره برداران و روستاییان اظهار کرد: با تشکیل سازمان مرکزی تعاون روستایی از ابتدای فعالیت قرار شد علاوه بر ایجاد خدمات‌دهی به روستاییان، فروشگاه‌هایی برای دسترسی روستاییان و مناطق دورافتاده در تهیه نهاده‌ها همچون بذر، کود و سموم ایجاد شود که همه اینها محقق شد.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران اقدام دیگر تعاونی‌ها را تامین و تدارک بذور دانست و گفت: حدود ۹۰ سایت فرآوری بذور در ۲۸ استان کشور فعال است که یک سوم بذر غلات کشور(حدود ۱۴۰ هزارتن گندم و ۲۰ هزار تن جو) از این محل تامین می‌شود.

شهبازی اضافه کرد: همچنین ۹۰ درصد بذر کلزا ارقام بهاره، ۳۰ درصد بذر سویا و ۱۰۰ درصد بذر رقم ناشکوفا توسط تعاونی‌های کشور تولید و تامین می‌شود که بذر ناشکوفا حدود ۲۰۰ هزارتن در کشت و صنعت شهید رجایی خوزستان تولید می‌شود که با کمباین قابل برداشت است. معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: اکنون ۲۰ درصد بذر حبوبات کشور معادل ۶۰۰ تن در استان‌های کرمانشاه، لرستان و ایلام تولید و تامین می‌شود.

وی درباره بذر سیب زمینی افزود: بذر سیب‌زمینی که پیش از این از خارج وارد می‌شد که اکنون حدود یک هزار و ۲۰۰ تن توسط تعاونی‌های استان‌های اصفهان و مرکزی تامین می‌شود.

شهبازی با اشاره به تامین ۲۵ درصد بذر پنبه کشور گفت: بیش از هزار تن بذر را تدارک می‌بینیم که ۶۰۰ تن در داخل کشور و ۴۰۰ تن هم از محل واردات تامین می‌شود. به گفته وی، سالانه ما با توجه به شبکه‌های متعدد و انبارها و زیرساخت‌های ایجاد شده در نقاط مختلف، ۳۰۰ هزارتن بذر انواع محصولات کشاورزی را توزیع می‌کنیم.

معاون فنی و اجرایی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: در بخش مکانیزاسیون ۵۰ واحد داریم که 3/ 3 میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش شبکه‌ها و تعاونی‌ها است.

شهبازی درباره بحث نظام‌های بهره برداری تصریح کرد: هدف از ایجاد نظام‌های بهره‌برداری مناسب در بخش کشاورزی حل مشکلات این بخش برای کشاورزان خرد و کوچک است که نمی‌توان روی آنها برنامه‌ریزی کلانی داشت.