چالش‌های هزینه‌ای  در شرکت‌های پخش

۱- مشکلات و موانع چالشی در هزینه توزیع: در این راستا شرکت‌های پخش در این صنعت مشکلاتی دارند که چنانچه مورد توجه قرار نگیرد ممکن است کیفیت خدمات آنها را تحت تاثیر خود قرار دهد از جمله: فرسودگی ناوگان توزیع، هزینه‌های غیر قابل پیش بینی مثل (لاستیک، قطعات و تعمیرات)، سوخت و استهلاک بالای حمل‌ونقل و سایر هزینه‌های مرتبط.

در بحث فرسودگی ناوگان توزیع و هزینه تعمیرات آن متاسفانه گاهی این تعمیرات در دراز مدت هیچ توجیه اقتصادی برای شرکت‌های پخش ندارد ولی به دلیل افزایش بسیار بالای قیمت ناوگان توزیع مجبور به تعمیرات چند باره می‌شوند، در بحث قطعات و لوازم خودروی سنگین نیز چنین است، اصل و فرع بودن‌های اعلام شده از سوی مراکز تعمیرگاهی معیار تعیین قیمت قطعات شده و هیچ پاسخگویی در قبال برخی قطعات انتخابی نیست.

۲- تعیین شاخص در کنترل هزینه: شرکت پخش باید بتواند شاخص مناسبی از هزینه‌های شرکت پخش را در پیش‌بینی‌های خود لحاظ کرده و مجموع هزینه‌های خود را کنترل کند. آنچه تاکنون در شرکت‌های پخش مرسوم بوده است تعیین شاخصی حدود یک چهارم کل هزینه‌های یک شرکت پخش را باید شامل شود که متاسفانه با تغییرات توزیع این تعیین شاخص نیز به هم خورده و در ردیف‌های بالاتر قرار می‌گیرد.

۳- استفاده از خودروهای استیجاری: یکی دیگر از خدماتی که در قبال حسن توجه مشتریان انجام گرفته است استفاده از خودروهای استیجاری برای پوشش حداکثری در کلیه مناطق شهر و شهرستان‌های تابعه استان است اگر چه نگاه در این بخش بحث تعهد و مسوولیت‌پذیری است ولی با تغییر چند مرحله‌ای هزینه‌های استیجاری بهای تمام شده خدمات تغییر می‌کند.