رشد و توسعه محصولات در  1400

در همین راستا مدیرعامل درنا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: متاسفانه نوسان قیمت مواد اولیه طی سال‌های اخیر یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما و همه همکاران ما در این صنعت بوده است. در این رابطه واحد بازرگانی شرکت درنا با بررسی بازار و چشم‌اندازهای سیاسی و اقتصادی با توجه به بودجه سازمانی در اغلب اوقات پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده و ما را از بحران خارج کرده، ولی در بسیاری موارد هم متاسفانه راه گریزی نبوده و تلاطم اقتصادی شامل حال ما نیز شده است. 

به گفته صمد رسولوی  هزینه خرید مواد اولیه و نوسانات مداوم قیمتی به خصوص نوسانات قیمت آرد، روغن، شکر و... تاثیر نامطلوبی بر  فعالیت‌های درنا گذاشته است.

وی در ادامه در خصوص فعالیت شرکت درنا گفت: این شرکت  58 سال پیش فعالیت خود را با تولید یک نوع محصول کیک 50 گرمی قالبی نارگیلی با نام کیک دانمارکی در یک زیرزمین 50 متری آغاز کرد. کیک دانمارکی به مرور زمان در بسته‌بندی‌های مختلف و وزن‌های متنوع به بازار عرضه شد و از سال 1346 به‌صورت رسمی تولید کیک شروع شد که در بسته‌بندی‌های نایلونی و به صورت دست‌فروشی عرضه می‌شد که به مرور زمان به بسته‌های 30 عددی نایلونی تبدیل شد و به فروشگاه‌ها راه باز کرد. در سال 1352 که طرح تغذیه رایگان مدارس شروع شد، قسمت عمده‌ای از تغذیه رایگان را شرکت ما پوشش می‌داد. به گفته رسولوی شرکت درنا با تکیه بر کیفیت تولید توانست در اندازه‌های مختلف و متنوع، محصولات خود را در فروشگاه‌ها و در بین مصرف‌کنندگان جا بیندازد و از همان سال‌ها پیشرو بازار باشد. محصولات این شرکت از سال 1342 تا 1365 با برندهای مختلف مانند رسولوی، 110 و دانمارکی  به بازار عرضه می‌شد اما در سال 1365 برند درنا به ثبت رسید و عملا شروع به کار کرد و تا به حال نیز ادامه دارد.

 صادرات به منطقه در دستور کار

مدیرعامل شرکت درنا گفت: درنا با تنوع حدودا 150 نوع محصول عمده سهم بازار داخلی را دارد، اما به جهت استقبال مصرف‌کنندگان و نیاز بازار داخلی هیچ تمایلی به صادرات نداشته، ولی در سال‌های 97 تا 99 با توسعه مجدد کارخانه و اضافه کردن خطوط تولید جدید و افزایش تولید، تصمیم گرفت در بازارهای خارجی منطقه حضور داشته باشد. درنا در سال 99 موفق شد به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان محصولات خود را  صادر کند و قراردادهای خوبی منعقد شود و در عین حال انتظار می‌رود با توجه به نزدیکی کشورهای حوزه سی‌آی‌اس و منطقه خاورمیانه، صادرات قابل‌توجهی صورت بگیرد که با حل شدن مشکلات بانکی، حمل‌ونقل و رفع تحریم‌ها امکان توسعه مهیا خواهد شد.

 مزیت‌های رقابتی درنا

به گفته وی بدون شک یکی از مزیت‌های درنا بسته‌بندی شکیل و متنوع محصولات آن است که توانسته برای طیف وسیعی از مشتریان جذابیت ایجاد کند. این شرکت در کنار تنوع در خود محصولات نقش بسیار مهمی را در جذب مشتریان بر عهده دارد. به گفته رسولوی در این حوزه، واحد تحقیقات و توسعه بازار با مشاهده محصولات خارجی موجود در بازار و سنجش نظر مشتری در این حوزه مشخص می‌کند که تولید چه محصولی با چه بسته‌بندی در اولویت مشتری است. سپس واحد تحقیقات و طراحی دست به کار شده و محصول مورد انتظار مشتری را طراحی و تولید می‌کند.

رسولوی  گفت: یکی از حیاتی‌ترین واحدهایی که هر مجموعه تولیدی را موفق می‌کند واحد R&D و تحقیقات بازار و فروش آن مجموعه است که با توجه به تغییر سلیقه و تنوع محصولاتی که در بازار وجود دارد، راه را برای شرکت مشخص می‌کند. با این حال بزرگ‌ترین مشکل در زمینه بسته‌بندی، نبودن مواد اولیه موردنیاز و باکیفیت به میزان کافی در داخل کشور است.

وی  با بیان اینکه کیفیت و شبکه گسترده فروش مویرگی از بارزترین مزیت‌های رقابتی درناست به موضوعاتی مانند قیمت رقابتی، رسیدگی به شکایت مشتریان و دانش و تجربه پرسنل اشاره کرد. وی با بیان اینکه در مورد قیمت‌گذاری، شیوه مرسوم از قدیم برآورد قیمت تمام‌شده محصول و در نظر گرفتن حاشیه سود بوده، گفت: امروزه شرکت درنا از روش قیمت‌گذاری جدید، یعنی بررسی قیمت رقبا و ارزش محصول در کنار محاسبات حسابداری استفاده می‌کند.

 دولت حمایت نمی‌کند

رسولوی در ارتباط با واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و چالش‌های افزایش شدید بهای ارز و همچنین سیاست‌های محدودکننده دولتی گفت: متاسفانه افزایش قیمت ارز و مهم‌تر از آن نوسانی بودن آن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما طی سال های اخیر و به خصوص سال 99 بوده است که همین امر باعث به تعویق افتادن قسمت عمده‌ای از پروژه طرح و توسعه و ضعیف‌شدن نقدینگی شده است.

وی با بیان اینکه دولت در این مدت نه تنها حمایتی از تولید نکرده است؛ بلکه بعضا به خاطر قوانین غلط حتی راه کمک به مجموعه‌هایی مثل ما را بسته گفت: در بسیاری از موارد مسوولان و ارگان‌های نظارتی و دولتی خواهان همکاری بوده‌اند، ولی به دلیل بعضی قوانین کارها به تعویق افتاده است. به گفته مدیرعامل درنا، به عنوان یک تولیدکننده که بیش از نیم قرن در این راه زحمت کشیده و مسیر طولانی را طی کرده و برند درنا را نه فقط متعلق به خود، بلکه متعلق به همه ایران و هموطنان خود می‌داند انتظار داریم مواد اولیه به راحتی و به وفور در دسترس قرار گیرد و موانع قانونی دست‌وپاگیر در حوزه‌های واردات و صادرات برداشته شود تا تولیدکننده با فراغ بال به تولید و عرضه محصولات خود بپردازد.

p30- (1) copy