رشد 70درصدی  تولید محصولات در 1400

این در شرایطی است که اتخاذ سیاست‌های غیرکارشناسانه توسط دولت موجب شده که تولید با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و مصرف‌کننده نیز ناراضی باشد و همچنین بازارهای صادراتی نیز متحمل آسیب شوند. متاسفانه شاهد سیاست‌هایی که اقتصاد را به مسیر تعادلی خود برگرداند نیستیم و همه تصمیمات به صورت آنی است درآمدهای پایداری که می‌توانست از محل تولید، صادرات، مالیات و ... کسب کند همگی در‌ هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و برند ملی کشور نیز آسیب دیده است.

 هزینه‌ها ۳۰۰ درصد رشد کردند

قائم مقام ویتانا در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در مورد مشکلات خرید مواد اولیه و نوسانات مداوم قیمتی در این حوزه اعم از نوسانات قیمت آرد، شیر، شکر و... گفت: در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، قیمت روغن تقریبا چهار برابر، قیمت آرد تقریبا دوبرابر و قیمت شکر نیز تقریبا سه برابر شده است و به صورت کلی نهاده‌های اصلی صنعت به صورت میانگین حدود ۳۰۰درصد افزایش قیمت داشته‌اند. افزایش قیمت البته قابل تحمل‌تر از نوسانات قیمت و بی‌نظمی ‌در تامین این اقلام است. به طور کلی بی‌برنامگی‌ها در سطح کلان کشور همواره یک اثر شلاقی بسیار مخرب روی جزئی‌ترین حوزه‌های برنامه‌ریزی شرکت‌ها دارد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با حمایت دولت از صنایع گفت: این حمایت‌ها در برخی حوزه‌ها بسیار ناچیز و در برخی دیگر قابل قبول بوده است. سال گذشته معافیت مالیاتی شهرک صنعتی کاسپین استان قزوین که میزبان طرح توسعه ویتانا است، مصوب شد و این از اقدامات خوب دولت و البته مسوولان استانی بود. ارائه تسهیلات بانکی بلندمدت بخش دیگری است که دولت می‌تواند به واسطه آن از صنایع متوسط حمایت کند. اساسا گروهی مانند ویتانا که از نمونه‌های کم‌نظیر موفقیت مدیریت بخش خصوصی بوده است، نباید برای دریافت چنین حمایتی دچار مشکل باشد و این بانک‌ها و سازمان‌های مالی دولتی هستند که باید نسبت به چنین حمایتی مشتاق باشند.

 مشکلات بانکی در مسیر صادرات

شرکت ویتانا از پیش از انقلاب نیز در زمینه صادرات فعال بوده است. بازارهای اصلی صادرات در حال حاضر کشورهای همسایه، کشورهای آفریقایی و چین است. همچنین همواره هموطنان ایرانی ساکن در کشورهایی مانند آمریکا، کانادا و استرالیا هم مشتریان محصولات نوستالژیک ویتانا مانند نان سوخاری و بیسکویت مادر هستند و در نتیجه صادرات به این کشورها نیز به صورت محدود انجام می‌شود. با این حال نکویان می‌گوید مانع اصلی در روابط بین‌المللی و صادرات، محدودیت‌های تبادل پول و تعاملات بانکی است و رفع این محدودیت‌ها مطمئنا اثرات قابل توجه مثبتی در زمینه صادرات خواهد داشت.

وی در رابطه با مشکلات واردات مواد اولیه یا ماشین‌آلات موردنیاز با توجه به افزایش شدید بهای ارز و سیاست‌های محدودکننده دولتی به  موضوع چالش‌های بانکی اشاره کرد و گفت تحریم‌ها باعث شده تعاملات بانکی با مشکلات زیادی روبه‌رو شود و این موضوع، شرکت را در توافقات و مذاکرات با شرکت‌های اروپایی و پرداخت وجوه در موضع ضعف قرار می‌دهد.

 بی‌نظمی‌های غیرقابل قبول در حوزه گندم

وی در بخش دیگر صحبت‌های خود با بیان اینکه دولت در این صنعت قیمت‌گذاری نمی‌کند و جزئیات عملیاتی این موضوع عمدتا در سطح انجمن سیاست‌گذاری می‌شود و دولت نظارت عمومی ‌روی قیمت‌گذاری انجام می‌دهد به مساله تغییرات مداوم قیمتی در حوزه مواد اولیه اشاره کرد و به بررسی موضوع افزایش مداوم قیمت گندم به بهانه حمایت از کشاورزان و مشکلات زیادی که این تصمیمات برای بخش‌های وابسته ایجاد می‌کند پرداخت و گفت افزایش مداوم قیمت گندم شاید قامت این صنعت را خم کند، اما آنچه کمر صنعت را می‌شکند، بی‌برنامگی و محدودیت در تخصیص گندم است؛ ضمن اینکه اقدامات دولت در زمینه حمایت از کشاورزان اثربخشی لازم را ندارد که مقوله تخصصی دیگری است.

نکویان در ادامه در رابطه با مشکلاتی که بر سر راه تولیدات محصولات ویتانا هست می‌گوید: مشکلات بیرونی ویتانا بین سایر شرکت‌های هم‌گروه و حتی سایر شرکت‌های صنایع دیگر و به طور کلی در صنعت کشور مشترک است و به زعم من یک راه‌حل ویژه صرفا برای یک صنعت ویژه یا یک شرکت خاص راهگشا نخواهد بود. به صورت کلی مایلم در خصوص این موضوع به کتاب «چرا ملت‌ها شکست می‌خورند» اثر کم‌نظیر عجم اوغلو و رابینسون ارجاع دهم و از عزیزان حاضر در دولت درخواست کنم که پیشنهادهای این متخصصان را برای بهروزی اقتصاد و صنعت مدنظر قرار دهد.

 مادر صنعت بیسکویت کشور در مسیر رشد

ویتانا در سال ۱۳۳۷ به عنوان اولین تولیدکننده بیسکویت در ایران توسط برادران تهرانچی تاسیس شد. بیسکویت مادر اولین بیسکویت تولید شده در کشور و اولین دارنده استاندارد در صنعت غذای کشور است و به نوعی مادر صنعت بیسکویت و محصولات آردی ایران است. این محصول امروز نیز صاحب بیش از ۸۰درصد سهم بازار بیسکویت کودک در کشور است.

امروز، ویتانا با سرمایه انسانی در حدود یک هزار نفر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان محصولات شیرینی و شکلات (شامل انواع بیسکویت، نان صنعتی، ویفر، شکلات، آدامس، کیک و...) در کشور است. ویتانا چند سالی است که مجددا وارد تابلوی بورس شده است و امروز با افتخار حدود ۲۲ هزار نفر سهامدار ویتانا هستند. این شرکت در حال حاضر حدود دویست نوع محصول در سبد محصولات خود عرضه می‌کند. با توجه به اینکه عدد دقیقی به عنوان حجم کل بازار وجود ندارد، نمی‌توان عدد مشخصی از سهم بازار ویتانا ذکر کرد، اما قائم‌مقام مدیرعامل این شرکت می‌گوید این شرکت جزو سه بازیگر اصلی صنعت بیسکویت ایران است.

 پیش‌بینی رشد در ۱۴۰۰

این شرکت در سال ۱۳۹۹ بدون احتساب محصولات برون‌سپاری حدود ۲۴هزار تن محصول تولید کرده و به گفته نکویان در سال ۱۴۰۰ برنامه‌ریزی صورت گرفته این رقم را به حدود ۴۰هزار تن و در یک برنامه فوق‌العاده به حدود ۵۴هزار تن می‌رساند. ویتانا یک شرکت در حال توسعه است که به گفته قائم‌مقام این شرکت از سال ۸۷ تا امروز هر سال رشد تناژ فروش، رشد ریال فروش و رشد سود داشته و این روند را ادامه خواهد داد.

این شرکت در اسفند ۹۹ از محل آورده نقدی و سود انباشته افزایش سرمایه‌ای از مبلغ ۱۳۱میلیارد تومان به ۳۵۰میلیارد تومان داشته که ۱۷۹میلیارد تومان از محل آورده نقدی و ۴۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته بوده است. افزایش سرمایه بعدی نیز از محل آورده نقدی سهامداران از ۳۵۰میلیارد تومان به ۵۰۰میلیارد تومان خواهد بود که مصوبه آن از سازمان بورس دریافت شده است و اجرای آن در اختیار هیات مدیره است که به زودی انجام خواهد شد.

 محصولات جدید در راهند

نکویان در رابطه با برنامه‌های توسعه‌ای ویتانا گفت: فاز اول از کارخانه دوم ویتانا در سال ۹۹ به بهره‌برداری رسید و در بهار و تابستان ۱۴۰۰ چند خط تولید پرظرفیت به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت اسمی ‌تولید را به میزان تقریبی ۲۰ هزار تن در سال افزایش خواهد داد. محصولاتی که منتظرشان هستیم محصولات متفاوتی هستند و اشتیاق خود در مجموعه ویتانا برای دیدن این محصولات کمتر از سهامداران و مشتریان نیست. به اعتقاد من بعد از یک دوره سرمایه‌گذاری هدفمند مجددا در سال‌جاری آماده یک جهش بزرگ هستیم.

p26- (2) copy