جای خالی قانون در راه‌اندازی رستوران

  تشریح فعالیت‌های میزبان سرزمین پارس

نیما اخلاق‌نجات در تشریح فعالیت‌های این شرکت گفت: شرکت میزبان سرزمین پارس با همکاری تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی که به‌صورت مجزا در این حوزه فعالیت می‌کردند، تاسیس شد تا به‌صورت تخصصی در زمینه غذا و نوشیدنی مشاوره دهد.

وی درخصوص میزان اشتغال، سرمایه‌گذاری و چشم‌انداز طرح‌های توسعه‌ای این شرکت بیان کرد: در «کافه سعدآباد» حدود ۳۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به کار هستند که با احتساب افرادی که به‌طور غیرمستقیم و بیرون از مجموعه فعالیت می‌کنند، به حدود ۴۰ نفر می‌رسد. همچنین در «رستوران محمودیه» که قرار است طی چند ماه آینده افتتاح شود، حدود ۲۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و در دو شیفت مشغول به کار خواهند شد. همچنین در پروژه «میان‌دشت» که یک برنامه سه‌ساله است، قرار شده است برای حدود ۴۰۰ نفر از افراد بومی ایجاد اشتغال شود. درمجموع تا ۵ سال آینده پروژه‌های داخلی این شرکت برای حدود هزاران نفر اشتغال‌زایی مستقیم ایجاد خواهند کرد. همچنین در بحث ارائه مشاوره که استخدام نیروی انسانی بر عهده ماست، پروژه رستوران ملل ایران‌مال را با ۸۸۰۰ مترمربع در دست اجرا داریم که تا ۶ ماه آینده برای نزدیک به ۶۰۰ نفر اشتغال‌زایی نیز می‌شود.

وی درخصوص بازارهای هدف این شرکت برای سرمایه‌گذاری بیان کرد: میزان سرمایه‌گذاری در مناطق مختلف بستگی به محل و اماکن موردنظر دارد. به‌طور نمونه در مورد ساخت رستوران‌های فاخر و خاص عمده سرمایه‌گذاری‌ها از گروه A  و +A  و در حوزه کافه از گروه B و +B هستند. پروژه‌ها در شهرها و شهرستان‌های مختلف کشور می‌تواند برای گردشگران داخلی و خارجی جذاب باشد و همه گروه‌ها را دربربگیرد و صرفا سرمایه‌گذاری‌های ما مختص یک گروه خاص نیست. به‌طور نمونه ما در کافه سعدآباد پذیرای مهمانانی از سفارت‌ها نیز هستیم.

 کافه و رستوران بخش بزرگی از صنعت گردشگری است

وی با تاکید بر اینکه حوزه هتل‌داری و گردشگری جدا از هم نیست، گفت: بخش بزرگی از صنعت گردشگری مربوط به هتل، رستوران و کافه است و این دو وابستگی مستقیمی به هم دارند. از همین رو شرکت میزبان سرزمین پارس با مشارکت در احیا و مرمت بناهای تاریخی، به دنبال این است که اقامت و صرف غذا و نوشیدنی در مکان‌های خاص تاریخی را برای گردشگران فراهم کند که تجربه ارزشمندی است.

این فعال بخش ‌خصوصی یادآور شد: ما در حد توان و ظرفیت خود و با بهره‌گیری از افراد متخصص و رعایت استانداردهای روز دنیا پیش می­‌رویم، اما مهم‌ترین اصل برای بازگشت سرمایه ما و به ثمر نشستن کسب‌وکاری که برای آن سرمایه‌گذاری می‌کنیم، حضور گردشگران است.

وی در پاسخ به اینکه صرف‌نظر از مسائل سیاسی، چه مواردی باعث توسعه صنعت شما می‌شود، گفت: مهم‌ترین اقدام ما ساماندهی ساختارها و دپارتمان‌ها است. ضمن اینکه به‌‌طور جدی در زمینه آموزش برنامه‌ریزی و مجوزهای لازم را برای آموزش صحیح از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دریافت کرده‌ایم. بنابراین زیرساخت‌ها به‌گونه‌ای فراهم‌ شده است که درصورت شکل‌گیری تعاملات و ورود گردشگران خارجی از آمادگی کامل برخوردار باشیم. بنابراین به‌روزرسانی دانش و تخصص نیروهای انسانی این مجموعه اصل اساسی حوزه فعالیت ماست و ما مدام در حال یادگیری جدیدترین علوم این صنعت هستیم. ما با ارائه آموزش‌های نوین در جهت جذب نیروهای خوب در این صنعت تلاش می‌کنیم و قطعا جزو معدود شرکت‌هایی هستیم که اگر کسی پیش ما آموزش ببیند، اشتغال او را تضمین می‌کنیم.

 ضعف آموزش در صنعت رستوران و هتل

اخلاق نجات با انتقاد از نبود مراکز آموزشی تخصصی در حوزه رستوران‌داری و اغذیه گفت: با وجود اینکه چند دانشگاه علمی کاربردی در این زمینه فعال هستند، اما از نظر علمی به‌روز نیستند و دروس قدیمی را تدریس می‌کنند و خبری از سرفصل‌ها و دروس جدید نیست. وی همچنین با انتقاد از موازی‌کاری چند نهاد متولی در این حوزه گفت: چند ارگان و سازمان از قبیل اماکن، شهرداری، دارایی  و بهداشت در حوزه راه‌اندازی و ارائه مجوز کسب کافه و رستوران اعمال‌نظر می‌کنند. این در حالی است که وجود یک‌نهاد ناظر در این حوزه کافی است.

 نقش کمرنگ اتحادیه‌ها و انجمن‌ها

براساس این گزارش، به گفته فعالان این حوزه بزرگ‌ترین ضعف در حوزه هتل‌داری، رستوران و حتی مراکز گردشگری، کمبود نیروهای انسانی متخصص و آموزش‌‌دیده است و یک دانشگاه تخصصی که بتواند مطالب به‌روز و کارآمدی به دانشجویان خود ارائه کند و به دنبال این امر بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته نیز امکان جذب در این صنعت را ندارند.

از طرف دیگر با وجود وجود اتحادیه­‌ها و انجمن‌­های بسیار در حوزه F&B ازجمله اتحادیه رستوران‌داران، اتحادیه اغذیه‌فروشی‌ها، اتحادیه هتلداران و انجمن هتلداران به دلیل اینکه ضوابط و مقررات حاکم بر این نهادها قدیمی است و به‌روزرسانی‌نشده، آنها نیز نقش موثری در زمینه ارائه راهکارها و مشاوره­‌های مناسب به فعالان صنعت رستوران و هتل ندارند. به‌‌طوری‌‌که طبق گفته فعالان این صنعت، به دلیل عدم ارائه مشاوره­‌های تخصصی مناسب و راهنمایی دقیق به متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه قبل از شروع کار، تنها چند ماه بعد به‌دلیل شکست در پروژه سرمایه اولیه خود را نیز از دست می‌­دهند و از این حوزه خارج می‌شوند. بنابراین یکی از مهم‌ترین نقش‌­های این انجمن­‌ها و اتحادیه­‌ها این است که افراد متخصص در این صنعت را گرد هم آورده و آموزش‌های لازم را به سرمایه‌­گذاران این بخش ارائه کند. این همان موضوعی است که مدیرکل اجرایی شرکت سرزمین پارس به آن اشاره کرد و گفت: این خلأ موجب می­‌شود که بخش خصوصی با وجود جذابیت سرمایه‌گذاری در این بخش، اما به‌دلیل عدم برخورداری از مشاوره‌­های درست سرمایه خود را از دست بدهد و از این بخش خارج شود. درحالی‌‌که این صنعت می‌تواند سودآور باشد و نیز اشتغال­ زایی و رونق اقتصادی برای کشور را به دنبال داشته باشد.

 تاثیرات کرونا بر فعالیت واحدهای غذا و نوشیدنی

مدیرکل اجرایی و عضو هیات‌مدیره شرکت میزبان سرزمین پارس با اشاره به تاثیرات کرونا بر روند فعالیت رستوران‌داران گفت: در ماه­ های اولیه شیوع کرونا بسیاری از تالارها، رستوران­‌ها و هتل‌های استیجاری ناچار به توقف فعالیت خود شدند و به دنبال تعطیلی بخش زیادی از رستوران‌ها نیروهای انسانی زیادی از این بخش خارج و در صنایع دیگری مشغول به کار شدند. بنابراین امروز که هراس مردم از این بیماری کمتر شده و از حضور در رستوران‌ها مجددا استقبال می‌کنند، باز با کمبود نیرو مواجه شده‌ایم. علی فرزانه با بیان اینکه در شرایط کنونی یکی از دوران سخت گردشگری، هتل‌داری و رستوران‌داری را می‌گذرانیم، به مشکلات و چالش‌های این حوزه اشاره کرد و افزود: این در حالی است که دولت هیچ کمک و حمایتی از رستوران‌داران نکرد و حتی مالیات آنها را در دوره کرونا نبخشید. از طرف دیگر به لحاظ تحریم‌ها، امکان واردات تجهیزات و مواد اولیه باکیفیت وجود ندارد و از این ‌رو هزینه‌های راه‌اندازی هتل و رستوران بسیار بالا رفته است. از طرفی تجهیزات موجود فرسوده و قدیمی است که بعضا قابل تعمیر نیست و همه این هزینه‌ها به صنعت تحمیل می‌شود. علاوه بر افزایش قیمت ناگهانی مواد اولیه موردنیاز از قبیل گوشت، مرغ و روغن با کمبود آنها در بازار نیز مواجه می‌شویم و این در شرایطی است که مشتریان انتظار ارائه یک غذای باکیفیت و ارزان را دارند که با این اوصاف این امکان برای ما وجود ندارد. به گفته فرزانه، در چنین وضعیتی بخش‌خصوصی به دنبال بقا در این صنعت است و سود آن‌چنانی را برای خود متصور نیست. قبل از بیماری کرونا در تهران کسب‌وکارهای زیادی در این حوزه فعالیت می‌کردند که اکنون شاهد کاهش چشم‌گیر این واحدها هستیم؛ یعنی شرایط به‌گونه‌ای بوده که بسیاری از این واحدها حتی نتوانستند بقای خود را حفظ کنند.

 خدمات شرکت میزبان سرزمین پارس برای مشتریان

براساس این گزارش، با وجود مشکلات بسیار در شرایط فعلی، شرکت میزبان سرزمین پارس توانسته موفقیت‌های قابل قبولی را کسب کند و امتیازاتی که این شرکت برای مشتریان خود در نظر می‌گیرد، موجب وفاداری آنها شده است. یکی از امتیازات مهم این شرکت برای مخاطبان خود حضور و حمایت همیشگی از آنها است. به‌‌طوری ‌که از مرحله ابتدایی کار یعنی برنامه‌ریزی و شروع مطالعات و تحقیقات درباره بازار که به‌عنوان مشاور با مخاطبان خود وارد همکاری می‌شوند، در کنار آنها با ارائه آموزش‌های تخصصی قرار می‌گیرند و یک پکیج کامل در حوزه‌های مارکتینگ، منابع انسانی و حتی معماری و طراحی داخلی به آنها ارائه می‌کنند. ضمن اینکه این گروه در تمام بخش‌های تحت فعالیت خود در حوزه هتل‌داری و رستوران نیروهای متخصص همان بخش را به کار می‌گیرند که همین امر کیفیت کار را بالا می‌برد و تضمین می‌کند و مانع از این می‌شود که با گذشت چند ماه مشتریان به دنبال تغییر شغل و تعطیلی واحد خود باشند و این امتیاز از جذابیت بالایی برای مشتریان برخوردار است. باشگاه مشتریان این مجموعه نیز به دنبال شناسایی و آنالیز رفتار مشتریان است تا خدمات متناسب با نیازها و سلایق آنها را ارائه کند. درمجموع این شرکت در دو عرصه مشاوره برای راه‌اندازی هتل یا رستوران و نیز ارائه خدمات در پروژه‌های داخلی خود فعالیت می‌کند.

در این میان انتظاری که مسوولان شرکت میزبان سرزمین پارس و سایر فعالان حوزه هتل و رستوران از دولت برای ادامه فعالیت خود دارند، حمایت از ایجاد دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای ارائه آموزش‌های تخصصی، حمایت از انجمن‌های فعال در این صنعت، کاهش بوروکراسی‌های اداری در کسب جواز، تسهیل قوانین دست‌وپاگیر و تدوین قانون دقیق و کامل برای ارائه استانداردهای موردنیاز به سرمایه‌گذاران و متقاضیان برای راه‌اندازی واحدهای اغذیه و رستوران و رفع ابهامات از این حوزه است. با توجه به اینکه ایران به لحاظ برخورداری از جاذبه‌های بی‌نظیر گردشگری و تاریخی از قابلیت و پتانسیل بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است، لازمه توسعه ‌این صنعت در کشور بها دادن به ظرفیت‌های موجود در این بخش و حمایت از آنها است. یادآور می‌شود  برخی از پروژه‌ها از قبیل «کافه سعدآباد» و «رستوران محمودیه» ازجمله پروژه‌های داخلی این شرکت است. در عین ‌حال شرکت میزبان سرزمین پارس چند پروژه مشترک با همکاری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را در دست اجرا دارد که از جمله آنها  می‌توان به پروژه اقامتی و رستورانی «کاروانسرای میان‌دشت» به‌عنوان بزرگ‌ترین کاروانسرای راه ابریشم با وسعت ۲۵ هزار مترمربع، مرمت و بهره‌برداری از «خانه محتشم شیراز» به‌عنوان یکی از اماکن فاخر دوره زندیه، «هتل ایران رشت» و... اشاره کرد.

Untitled-1