مشکلات و تنگناهای صنعت ماکارونی

 صادرات و چالش‌های آن

جواهرفروش در ادامه با تاکید بر سرمایه‌گذاری‌های کلان شرکت در حوزه صادرات اعلام کرد: در حال حاضر به ۴۵ کشور دنیا اعم از کشورهای سی‌آی‌اس، خلیج‌فارس، استرالیا، آمریکا، کانادا، عراق، افغانستان، کشورهای آفریقایی، اروپا مانند آلمان، فرانسه و ... صادرات داریم. وی افزود: متاسفانه صادرات به دلیل پیمان‌های ارزی دولت، مصوبات خلق‌الساعه در مورد صادرات، ممنوعیت‌های صادراتی و وارداتی و بی‌اطلاعی تولیدکنندگان از تصمیمات دولتی در دوره‌های مختلف با مشکلات بزرگی روبه‌رو است و این موضوعات باعث آسیب جدی به قراردادهای بلندمدت شرکت‌ها شده است و صادرات محصول در نتیجه مصوبه‌ها و محدودیت‌ها کاهش یافته است.

مدیرعامل انسی ماکارون در ادامه افزود: در کشورهای توسعه‌یافته دنیا یک ارگان و در ایران ۲۲ ارگان دولتی و خصوصی در حوزه صادرات تصمیم می‌گیرند و با تمام تلاشی که بخش‌خصوصی انجام می‌دهد، باز هم به همین دلایل بسیاری از بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم. به عنوان مثال به دلیل بهای ارز و بی‌توجهی به قدرت‌های رقابتی و توسعه‌ای کشورهای ترکیه، مصر و... بازار عراق از دست رفت که دلیل آن نیز بی‌اطلاعی بخش دولتی و تصمیم‌گیر است که از تصمیمات و سیاست‌های توسعه‌ای کشورهای دیگر و همچنین مشکلات داخلی بی‌خبر است. به گفته وی زمانی که مصرف‌کننده عراقی محصول صادراتی ایران را غذای دام و طیور می‌کند یا آن را آتش می‌زند، نشان می‌دهد از منظر استانداردها، بازارهای صادراتی را از دست داده‌ایم. به گفته جواهرفروش، انسی جزو اولین شرکت‌های تولیدکننده ماکارونی در ایران بوده که به دلیل کیفیت مناسب تولیدات، توانسته بازارهای جهانی را در اختیار بگیرد، هرچند در خلال دهه‌های گذشته بیشتر فعالیت خود را معطوف به رشته آش کرده، اما در سال‌های اخیر قدم‌های بزرگ‌تری در حوزه ماکارونی برداشته است و اکنون در تلاش است با روش‌های جدید در بازار داخل گام بردارد.

 گندم پاشنه آشیل ماکارونی

وی در مورد مشکلات تولید ماکارونی در ایران با بیان اینکه ماده اولیه مورد نیاز ما گندم است، افزود: تولیدکنندگان بر مبنای قیمت دولتی ۲هزار و ۷۰۰ تومانی و بر حسب میزان تولید، دارای سهمیه گندم هستند که البته گندم مختص ماکارونی نیست. از طرفی به دلیل معضلات تولید گندم به خصوص تولید گندم دوروم، گندم مخصوص نان توسط دولت تحویل می‌شود که به دلیل ناخالصی بالای آن روی کیفیت ماکارونی اثر منفی گذاشته است. از سوی دیگر سهمیه‌هایی که شرکت بازرگانی به تولیدکنندگان تخصیص می‌دهد، اغلب صوری و روی کاغذ اختصاص یافته است؛ این در حالی است که گندم وارداتی از کیفیت خوبی برخوردار است، اما واردات آن با محدودیت روبه‌رو است و این مساله باعث شده گندم داخلی مصرف کنیم که هزینه‌های زیادی برای تولید به وجود آورده است. مدیرعامل انسی ماکارون با بیان اینکه در حوزه بسته‌بندی، سلفون و مشتقات پلیمری و کارتن و کاغذ و... با رشد قیمت شدیدی روبه‌رو هستیم، افزود: به عنوان مثال سلفون در حدود ۳۰۰درصد افزایش قیمت را در نتیجه ارز تجربه کرده است و تا زمانی که نوسانات قیمت در این حوزه درست نشود، هیچ جهشی در تولید ایجاد نخواهد شد. متاسفانه افزایش نرخ ارز به دلیل بی‌ثباتی هزینه‌های تولید نتوانسته به رشد صادرات منتهی شود، زیرا هزینه‌های تولید صادراتی نیز به شدت رشد کرده است. جواهرفروش درباره برنامه‌های وزرای جدید گفت: تصمیماتی که وزرا اعلام کرده‌اند نشان نمی‌دهد که مشکلات حوزه تولید برطرف شوند، زیرا مشکلات ما با ابلاغ آیین‌نامه و دستورالعمل حل نمی‌شوند، بلکه مشکلات قانونی در بخش‌های مالیاتی، بانکی، بیمه، صادرات، قضایی و... وجود دارد و تا زمانی  که این قوانین شناور تثبیت نشوند نمی‌توان در حوزه تولید برنامه‌ریزی کرد و تا زمانی که بخش‌خصوصی در حوزه‌های تصمیم‌گیری حضور نداشته باشد، برنامه‌های فعلی چندان اثربخش نخواهند بود. وی در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» درباره موضوع بلاتکلیفی قیمت گندم گفت: بازرگانی دولتی قیمت گندم را ۲هزار و ۷۰۰ تومان برای گندم در نظر گرفته، اما تخصیص گندم نیز به صورت صوری بوده است، به عبارتی سازمان حمایت قیمت محصول را افزایش نداده است و تولیدکننده ناچار شده قیمت را سر‌خود افزایش بدهد. به گفته وی قیمت گندم دوروم تقریبا ۵هزار و ۵۰۰تومان است، اما مبنای قیمت دولتی نصف این رقم است. از سوی دیگر تولیدکننده حاضر است گندم وارداتی را با قیمت بالاتر تامین کند؛ البته کشاورز حاضر نیست با قیمت ۴هزار تومان گندم را در اختیار تولیدکننده قرار دهد و بنابراین خرید مستقیم از کشاورز نیز با هزینه‌های بالا مقدور است. وی در ادامه با بیان اینکه قیمت گندم یکی از اجزای قیمتی در بهای تمام شده محصول است و در کنار آن ده‌ها فاکتور دیگر وجود دارد که با جهش قیمتی روبه‌رو شده‌اند گفت: در چنین شرایطی چرا باید قیمت پایین بماند؟ دولت دستمزد را افزایش می‌دهد، پتروشیمی ‌قیمت محصول پلیمری را افزایش می‌دهد اما دولت چون گندم مورد نیاز برای فعالان این صنعت را در اختیار ندارد، قیمت آن را تثبیت می‌کند و مجموع این مسائل باعث تعطیلی بنگاه‌ها شده است. مدیرعامل انسی ماکارون با بیان اینکه مادامی‌که سهمیه و رانت و اختلاف قیمت در بازار وجود دارد، مشکلات این صنعت برطرف نمی‌شوند گفت: بنابراین یا باید سهمیه‌ها عادلانه توسط بخش خصوصی و بر اساس تولید شرکت‌ها تخصص یابد یا قیمت‌ها آزاد شوند.