کاهش 40درصدی هزینه‌های درمان با «دکتر سبوس»

 تولیدات «دکتر سبوس»  کدامند؟

به گفته مدیرعامل پارسیان آنزیم، این شرکت دو دسته محصول تولید می‌کند؛ خمیرهای ترش‌ لاکتیکی که متناسب با ذائقه ایرانی تولید می‌شوند که هم منجر به هضم آسان می‌شود و هم ریزمغذی‌های آن برای بدن مفید است. دسته دوم محصولات تولیدی این شرکت را سبوس‌های تخمیری تشکیل می‌دهند که با استقبال خوبی از طرف مردم روبه‌رو است، اما در این زمینه چند مشکل وجود دارد؛ اول اینکه استاندارد ملی جمهوری اسلامی‌ایران، مصرف مستقیم سبوس را برای انسان و در صنایعی که تخمیر نمی‌شوند (غیر از نان) ممنوع اعلام کرده است؛ دلیل آن نیز وجود یک ماده در سبوس است که باعث دفع آهن و کلسیم بدن و بروز مشکلاتی در سلامت افراد از جمله کم‌خونی و پوکی استخوان می‌شود. بر این اساس تلاش کردیم تخمیر کردن سبوس و کاهش میزان اسید فیتیک را در دستور کار قرار دهیم تا به این ترتیب هم مشکلات تغذیه‌ای آن حل شود و هم جذب خواص مفید آن را نیز افزایش دهیم.

محمدحسین مروت‌پور با بیان اینکه با راه‌اندازی برند «دکتر سبوس»  اطلاعات مصرف‌کننده نیز افزایش یافته و مصرف این محصول در حال بهبود و ارتقا است می‌گوید: باید سازمان‌های نظارتی و دولتی مانند سازمان غذا و دارو که مجوز تولید محصولاتی را که در تولید آنها سبوس به کار رفته صادر می‌کنند، نظارت بیشتری بر این موضوع داشته باشند تا از سبوس خام در تولید محصولات مختلف استفاده نشود و از سبوس تخمیر شده استفاده شود و این بر عهده این سازمان است. به گفته وی این شرکت در سال ۹۹ ماهانه بین ۳۰ تا ۵۰ تن محصول را در بسته‌های ۲۰ کیلویی (فله) به فروش رسانده است. این شرکت خمیرترش را نیز به صورت انحصاری در اختیار شرکت نان‌آوران قرار می‌دهد که حدود سه برابر این رقم است. به گفته وی در بحث مصارف خانگی نیز بسته‌بندی‌های متناسب با نیاز خانوار تولید و روانه بازار می‌شوند که البته به تازگی استارت خورده و با نرخ رشد مناسبی روبه‌رو است.

 معمای سبوس و جوش‌شیرین در نان

مدیرعامل پارسیان آنزیم با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی ‌بین ۱۴۰ تا ۱۶۰ کیلوگرم مصرف سرانه نان در کشور است گفت: حدود ۹۰درصد این رقم سنتی و باقی آن صنعتی، فانتزی و محلی و... است که بر اساس سرانه نان، این رقم در دنیا اول است. در بحث نان سنتی به مرور زمان با ورود جوش‌شیرین به نان، سلامتی نان به خطر افتاد که باعث قلیایی شدن PH معده و بروز بیماری‌های مختلف برای معده و سایر اندام ها می‌شود.

وی با بیان اینکه بالای ۴۰درصد بیماری‌های دستگاه گوارش مربوط به نان ناسالم است، افزود: ما در ابتدا از یک نانوایی هدف خواستیم به جای جوش شیرین از پریمیکسی از محصول «دکتر سبوس»  استفاده کند که نتیجه بسیار مثبتی به همراه داشت. بر این اساس به این نتیجه رسیدیم که نانوایی «دکتر سبوس»  را راه‌اندازی کنیم که در آن جوش شیرین استفاده نشود و از پریمیکس «دکتر سبوس» برای تولید نان استفاده شود که در پنج سال اخیر بسیار مورد استقبال مصرف‌کننده قرار گرفته است. وی ادامه داد: اکنون یک تیم جوان و باانگیزه درصدد است گستره نانوایی‌های «دکتر سبوس»  را در استان تهران و کل کشور افزایش دهد و با مذاکره با نانوایی‌های آزادپز، آنها را در این مسیر وارد و محصولات مرتبط سالم را نیز به سبد آنها اضافه کند تا از منظر کسب و کار هم کمک حال آنها باشد و در نهایت و به امید خداوند برای اولین بار در کشور شاهد راه‌اندازی نانوایی‌های سنتی زنجیره‌ای تحت برند «دکتر سبوس»  خواهیم بود.

به گفته مروت‌پور راه‌اندازی فروشگاه آنلاین، تبلیغات برای نانوایی از طریق لوکیشن در هر محله و تبدیل شدن این نوع نان به مطالبه عموم مردم از جمله برنامه‌های ما برای آینده این کسب و کار است و تا آخر امسال دست کم ۱۰ نانوایی دیگر در تهران افتتاح خواهیم کرد؛ ضمن اینکه پیشنهادهایی نیز برای کاهش هزینه‌های نانوایی‌های مذکور داریم؛ به عنوان مثال ارتقای بهره‌وری در فعالیت نانوایی‌ها که به رشد بیزینس آنها نیز می‌انجامد که البته جنبه مشاوره‌ای دارد.

به گفته مروت‌پور آمارها می‌گویند، ۴۰درصد بیماری‌های گوارشی در کشور به دلیل مصرف نان ناسالم است؛ این در حالی است که وزارت بهداشت می‌تواند ۱/ ۰ بودجه درمان را هزینه کرده و مشکل تولید نان ناسالم را برطرف کند.

 تولید و صادرات «دکتر سبوس»

این شرکت در حال حاضر پنج نوع خمیر ترش را بر پایه آرد گندم، آرد جو، جوی دوسر، جوانه گندم و سبوس گندم تولید می‌کند. در سبوس‌ها نیز، سبوس تخمیری گندم، برنج، جو دوسر و جوانه گندم از جمله محصولاتی است که در این شرکت تولید می‌شود و قرار است محصولات جدید نیز مانند جو دوسر پرک، کینووا و محصولات مغذی هم‌خانواده با سبوس‌ها با خواص مختلف نیز تولید و عرضه شود.

وی با بیان این نکته که برای مصرف در صنایع مختلف نیز محصول تولید می‌کنیم گفت: به عنوان مثال با یک شرکت تولید سوسیس و کالباس در حال همکاری هستیم که با «دکترسبوس» محصولات خود را تولید می‌کند. همچنین با یک شرکت ماکارونی همکاری می‌کنیم که این محصول را با سبوس تخمیری تولید می‌کند. با نوشیدنی‌ها و شرکت‌های تولید بیسکویت نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است و ظرف یک سال آینده صنایع بیشتری با استفاده از محصولات این شرکت کالاهای خود را تولید خواهند کرد.

مدیرعامل پارسیان آنزیم با بیان اینکه در بحث صادرات نیز با عراق و برخی کشورهای دیگر مذاکراتی صورت گرفته، افزود: در کشورهای مختلف سبوس تولید می‌شود، اما سبوس تخمیری در کشورهای دیگر وجود ندارد و به عنوان مثال در آمریکا با آنکه برندهای قدرتمندی وجود دارد، اما سبوس تخمیری تولید نمی‌کنند و حتی روی بسته‌بندی خود عنوان فرآوری نشده را قید کرده‌اند، لذا در آینده حتما بحث صادرات را نیز پی خواهیم گرفت.

وی با بیان اینکه در رابطه با تامین مواد اولیه با مشکل بهای تمام شده مواد اولیه روبه‌رو هستیم که همواره افزایشی است گفت: از زمین‌های کشاورزی که از سموم اندکی استفاده می‌کنند سبوس مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم و این موضوع حساسیت تامین مواد اولیه را در کسب و کار ما افزایش داده، اما افزایش مداوم هزینه‌های تامین مواد اولیه، مشکل جدی در فعالیت ما است.

p26- (3)