این گرانی‌ها در حالی است که به گفته مسوولان، انباشت دام در واحدهای دامداری به قدری زیاد است که بسیاری از تولیدکنندگان ورشکست شده و تعدادی در آستانه ورشکستگی هستند که اگر هر چه سریع‌تر اقدامی ‌در جهت حمایت از تولیدکنندگان و اجرای مصوبات به کار گرفته نشود، صنعت دامپروری نابود می‌شود. چرا که اختلاف قیمت تمام شده با نرخ کنونی دام در بازار بسیار معنادار است. در واقع به‌رغم قیمت پایین خرید دام از دامدار، نرخ گوشت در مغازه‌ها بسیار بالا است. برای این گرانی‌ها دلایل متعددی همچون رکود بازار، سودجویی عوامل واسطه و دلالان و بهانه‌جویی برای واردات مطرح می‌شود، در حالی که سودی از این گرانی‌ها عاید دامدار نمی‌شود. در همین رابطه مدیرعامل اتحادیه دام سبک می‌گوید: قیمت کنونی هر کیلو دام زنده۵۰ تا ۵۵هزار تومان است که اختلاف چشمگیر قیمت تمام‌شده تا نرخ خرید دام از دامدار، منجر به ورشکستگی تعدادی از تولیدکنندگان شده است. اگر مسوولان دولتی به دنبال حفظ تولید و تولیدکننده هستند، هر چه سریع‌تر باید اقدام عاجلی در این‌خصوص انجام دهند تا تولیدکنندگان از بحران فعلی خارج شوند. افشین صدر‌دادرس در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که اکنون قیمت هر کیلو گوشت در مغازه‌ها ۱۵۰‌ تا ۱۶۰ هزار تومان است که با این اوصاف، سودی از این نرخ عاید دامدار نمی‌شود و عمده این پول به جیب دلال و واسطه سرازیر می‌شود. به گفته کارشناسان این روند بیانگر آن است که مکانیزم کنونی بازار درست نیست و نیاز به اصلاح دارد.

همچنین به گفته مجتبی عالی مدیرعامل اتحادیه دامداران کشور، گرانی گوشت در بازار ناشی از بازارگردانی دلال و واسطه است و هیچ ارتباطی به دامدار ندارد. هر کیلو گوشت با قیمت ۱۰۰ تا ۱۱۰هزار تومان باید عرضه شود و فروش با نرخ‌های بالاتر ناشی از سودجویی دلال و واسطه است. منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام در این باره می‌گوید: به‌رغم وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی، مشکلات دامداران همچنان پایدار است. با توجه به ورود به فصل پاییز، میزان دام روی دست دامدار، مشکلات تامین نهاده و نبود بازار، دامداران چاره‌ای به جز کشتار دام‌های خود ندارند، چرا که به‌رغم تصویب صادرات دام از ۱۷ تیر، عملا اتفاق خاصی نیفتاده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به افزایش قیمت نهاده‌های دامی، هزینه تولید به شدت بالا رفته که فروش با نرخ‌های فعلی به زیان دامدار است.