مشکلات خرید نقدی و فروش نسیه

تامین مواد اولیه به صورت پرداخت پیش واریز و نقدی – و حتی قیمت‌های آنی بر مبنای تورم – از یکسو و فروش بخش عمده‌ای از محصول نهایی به صورت اعتباری و مدت‌دار از سوی دیگر باعث شده تولیدکنندگان در موضوع نقدینگی با معضلات جدی روبه‌رو شوند و این در حالی است که حمایت‌های خاصی نیز از تولیدکننده صورت نمی‌گیرد.

معاون فروش و بازرگانی صنایع غذایی بدر با بیان این مطلب افزود: امروزه خرید مواد اولیه برخلاف گذشته دیگر اعتباری نیست. برای تهیه مواد اولیه باید پیش خرید نقدی صورت بگیرد و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده مواد اولیه در حوزه بسته‌بندی، قوطی، بطری شیشه‌ای، درب بطری و ... علاوه بر اینکه محصول خود را نقد به فروش می‌رسانند، در تعهدات خود نیز به روز عمل نمی‌کنند و گاهی محصول را به قیمت روز محاسبه می‌کنند و به این ترتیب شرایط نااطمینانی بر فعالیت‌های تولیدی بنگاه‌های ایرانی حاکم است.

کاوه فرسیو، با اشاره به تورم شدید حاکم بر حوزه مواد اولیه افزود: این تورم علاوه بر افزایش هزینه‌های تولید، قیمت را برای مصرف‌کننده محصولات بالا برده و باعث شده قدرت خرید مردم کاهش یابد؛  هر چند برخی بنگاه‌ها مانند شرکت ما در تلاش هستند حتی‌الامکان هزینه‌های تولید را پایین نگه دارند و بتوانند محصول باکیفیتی را با قیمتی مناسب در اختیار مصرف‌کننده قرار بدهند، اما تداوم چنین اقداماتی در بلندمدت بسیار سخت است و برای تولیدکنندگان به خصوص آنان که با مشکل تامین نقدینگی روبه‌رو هستند با مشقت فراوان همراه خواهد بود.

به گفته فرسیو، مجموعه بدر تلاش کرده با استفاده از توان نقدینگی مجموعه و عبور از واسطه‌ها مواد اولیه را به صورت مستقیم تامین کند تا بتواند با قیمت مناسب محصولات مورد‌نیاز مصرف‌کننده را تولید و راهی بازار کند؛ با این حال مشکلات روزافزون در حوزه ارز از یکسو و چالش‌های حوزه تحریم از سوی دیگر قدرت مانور را برای آنها کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: امروزه برای خرید قوطی و لیبل و بسیاری از مواد اولیه دیگر به دلیل رشد روز به روز قیمت دلار با مشکل روبه‌رو هستیم.

 کیفیت و قیمت دو عنصر مهم در رقابت

این مجموعه از منظر نقدینگی تلاش کرده تا تولید را سر پا نگه دارد، با این حال هزینه‌ها روز به روز در حال افزایش هستند. خرید مواد اولیه برای این مجموعه به صورت فصلی است و باید در دوره مشخصی از سال نقدینگی مورد نیاز برای تامین مواد اولیه را در اختیار داشته باشیم تا تولید متوقف نشود و این در حالی است که نه  تنها مواد اولیه مانند گذشته اعتباری خریداری نمی‌شوند بلکه باز پرداخت اکثریت گروه‌های مشتریان  مثل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هورکا و... به صورت مدت‌دار است و این مسائل کمبود نقدینگی را بیشتر می‌کند.

وی با بیان اینکه بانک‌ها نقش مهمی ‌در موضوع نقدینگی دارند و اگر حمایت آنها درست، منطقی و با نرخ‌های منطقی صورت بگیرد، تولیدکننده می‌تواند روی این منابع حساب باز کند، گفت: مشکلاتی که در گذشته در بازپرداخت این تسهیلات توسط برخی تولیدکنندگان صورت گرفته، باعث بروز سخت‌گیری‌هایی شده است و امروز اعتبارات بانکی به سختی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و این موضوع تامین نقدینگی را برای آنها دشوار کرده و باعث تعطیلی بسیاری از بنگاه‌های تولیدی شده و منابع را نیز به سمت واسطه‌گری، بازار ارز، طلا و... هدایت کرده است.

 پیشرو در بازارهای داخلی

مجموعه بدر در سال ۱۳۶۰ فعالیت خود را بر پایه تولید انواع مرباها آغاز کرد و پس از آن با گسترش سبد کالایی، تولید انواع ترشیجات، خیارشور و زیتون و ... را در دستور کار خود قرار داد که پس از مدتی به لیدر این سه سبد کالایی در بازار ایران تبدیل شد. علاوه بر این تولید انواع کنسروجات، آبلیمو، آبغوره، شربت سکنجبین، رب، ترشی‌های تک نفره و... به تدریج به سبد محصولات این مجموعه اضافه شد و امروز بالغ بر ۷۰ نوع محصول توسط این شرکت تولید و در بخش‌های عمده فروشی، خرده‌فروشی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هتل‌ها، رستوران‌ها و... توزیع می‌شود. علاوه بر آن در بازارهای صادراتی نیز در کشورهای مختلفی از اروپا، آمریکا، آسیا و حوزه خلیج فارس محصولات این شرکت به فروش می‌رسند.

این مجموعه در بازار تهران و البرز و استان‌های بزرگ کشور جزو سه برند اول درصنف خود است  و درصد بالایی از سهم بازار را در اختیار دارد، در عین حال در ۱۰ استان از جمله تهران، البرز، گلستان، گیلان، آذربایجان شرقی، مرکزی، هرمزگان، اصفهان، خوزستان و مازندران دارای مرکز پخش و توزیع و در سایر استان‌ها نیز دارای نمایندگی است.

معاون فروش و بازرگانی شرکت بدر با بیان اینکه مجموعه بدر بدون هرگونه کپی‌برداری از سایر شرکت‌ها به دنبال تولید محصولاتی منحصر به‌فرد است، افزود: حدود ۱۵ مدل ترشی اختصاصی را با فرمولاسیون انحصاری تولید می‌کند؛ ترشی اسپانیایی، پرورده زیتون و بادمجان، پرورده گردو و بادمجان،ترشی عربی، ترشی سالسا و ... همگی از جمله این محصولات هستند و با بزرگ‌تر کردن سبد کالایی در تلاشیم به سمت تامین نیاز مصرف‌کننده حرکت کنیم و برای این منظور قصد داریم خط تولید انواع سس را نیز تا پایان امسال راه‌اندازی کنیم.

 صادرات به اروپا در دستور کار

مجموعه بدر در نظر دارد در اروپا فعالیت خود را گسترده‌تر کند و  از سوی دیگر در تلاشیم در شبکه چند فروشگاه زنجیره‌ای معتبر اروپا فعالیت خود را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه در بحث صادرات مشکل اساسی ما در این سال‌ها تعهد بازگشت ارز بوده است می‌گوید: در گذشته  بخشی از ارز صادراتی را صرف خرید مواد اولیه می‌کردیم و از طرف دیگر بخشی از فروش را به صورت ریالی انجام می‌دادیم، اما اکنون با توجه به اجبار دولت به بازگشت ارز با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که صادرات را تحت تاثیر خود قرار داده است.

وی با بیان اینکه یکی از نقدهای مهم به دولت‌ها در ایران، اتخاذ سیاست‌های کارشناسی نشده است افزود: دولت در موضوع واردات نیز، محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای برخی محصولات در نظر می‌گیرد که اصولا در ایران تولید نمی‌شوند؛ به عنوان مثال واردات کمپوت آناناس یکی از مواردی است که از طرف دولت ممنوع است.

 برنامه‌های توسعه‌ای در ۱۴۰۰

به گفته کاوه فرسیو میزان فروش مجموعه بدر در سال ۹۹ شاهد رشد مقداری ۳۵درصدی نسبت به سال ۹۸ بود و در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان در حال افزایش است. پیش‌بینی می‌شود در این سال نیز حداقل ۲۰درصد این فروش نسبت به سال ۹۹ افزایش تعدادی داشته باشد. به گفته فرسیو برنامه‌های توسعه این شرکت تا پایان ۱۴۰۰ در دو بخش قابل بررسی هستند.

در حوزه فروش، قصد توسعه بازار مویرگی و عمده‌فروشی، عقد قرارداد با فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اینترنتی تازه تاسیس را تا پایان امسال خواهیم داشت و حداقل دو مرکز پخش و توزیع  جدید در مراکز استان‌ها افتتاح و اضافه خواهد شد. در مبحث تولید نیز تا پایان امسال یک واحد تولیدی دیگر را افتتاح خواهیم کرد که تولید محصولات جدید از جمله سس‌های خاص، کنسروهای متنوع‌تر، ترشیجات خاص، محصولات تک‌نفره، سایزهای کوچک و بزرگ به سبد محصولات بدر  اضافه خواهد شد.

p26- (1)