وعده‌های حمایت از تولید عملیاتی نمی‌شود

 جایگاه تولید باید احیا شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حاشیه این دیدار گفت: تولید پایه اصلی اقتصاد کشور است و بخش ‌خصوصی از دولت‌ می‌خواهد که از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی اثرگذار بر این حوزه خودداری کنند.

غلامحسین شافعی با اشاره به مشکلات حوزه تولید گفت: فشارهای مختلفی از جانب حوزه‌های متعدد تصمیم‌گیر به بخش تولید وارد می‌شود. این فشارها سبب شده که تولید رقابتی نباشد و سرمایه در گردش تولیدکنندگان با محدودیت‌های جدی مواجه شود.

رئیس اتاق ایران درباره تبعات تصمیم‌های دولت‌ها بر بخش تولید گفت: بخش خصوصی بر این موضوع تاکید دارد که پایه اصلی اقتصاد کشور، تولید است. بر همین اساس مواردی همچون جلوگیری از تصمیمات غیرکارشناسی و بدون مشورت با اهل فن و بخش خصوصی، ممانعت از تصمیمات خلق‌الساعه و یک‌شبه و تسهیل در امور تولید در راستای کاهش هزینه‌های مبادله، از جمله راهکارهایی است که بخش خصوصی انتظار دارد در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گیرد.

شافعی در ادامه تصریح کرد: صنعتی شدن زیربنای تحرکات توسعه‌ای در هر کشوری است؛ باید از صنعت و تولید ایرانی همپای رشد و توسعه تکنولوژی در جهان حمایت شود، وگرنه قدرت رقابتی کشور در محصولات به‌ شدت کاهش می‌یابد.

رئیس اتاق ایران همچنین بیان کرد: بخش خصوصی باید از ظرفیت‌های موجود برای معرفی فرصت‌ها و ظرفیت‌های خود استفاده کند و نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، یکی از همین ظرفیت‌ها است که کارآفرینان می‌توانند ظرفیت‌های تولید خود را در این بستر به دولت معرفی کنند.

شافعی در پایان تاکید کرد: تولید باید اقتصادی باشد، ما هم‌اکنون شاهد تفاوت فاحش نرخ‌های بازدهی بین صنعت و بخش‌های واسطه‌گری مالی هستیم و تا زمانی که این مشکل حل نشود، تزریق منابع مالی هم باعث رشد صنعت نمی‌شود. به همین دلیل تاکید می‌کنیم که باید جایگاه تولید احیا شود.

 مانع‌تراشی برای بخش تولید

در جریان این بازدید مدیرعامل گروه صنایع غذایی سولیکو کاله نیز ضمن معرفی ظرفیت‌ها و محصولات این واحد تولیدی، با اشاره به موانع و مشکلات حوزه تولید گفت: قوانین و سازوکارهای اقتصادی ما مانع فعالیت تولیدکننده است. تضاد قوانین و مقررات در حوزه واردات مواد اولیه، صادرات، مالیات، نرخ ارز و... از جمله مشکلاتی است که به تولیدکننده تحمیل می‌شود. غلامعلی سلیمانی ادامه داد: هر تولیدکننده‌ای که فعالیت در حوزه صادرات را شروع می‌کند، باید بتواند در کشور مقصد تولید هم داشته باشد. یعنی اگر صادرکننده به هدف تعیین‌شده خود رسیده و توانسته سهمی از بازار مقصد به دست آورد، باید گام دوم را بردارد. گام دوم تولید در کشور مقصد است و این یک اصل اقتصادی است که شرکت کاله در این مسیر گام برداشته است.

سلیمانی گفت: با وجود اینکه تمامی دولت‌هایی که روی کار می‌آیند، وعده حمایت از تولید می‌دهند، اما درنهایت به آن عمل نمی‌کنند و حتی برای تولید مانع‌تراشی هم می‌کنند.

او ادامه داد: اقتصاد یک کشور باید بر مبنای تولید، صادرات و مالیات بنا و اداره شود. این شعار اصلی ما در این واحد تولیدی هم هست و در این حوزه از همه مسوولان می‌خواهیم بر مبنای شعار حمایت از تولید عمل کنند. همه هدف و تلاش ما این است که از مساله امنیت غذایی در ایران دفاع کنیم.

 تشکیل کمیسیون صنایع غذایی در اتاق ایران

مشاور عالی رئیس اتاق ایران هم در این بازدید گفت: امروز اگر صادرکننده‌ای بتواند حتی ۱۰ هزار دلار محصول جدید از ایران صادر کند، باید مورد تقدیر و حمایت قرار گیرد. چرا که تولید و صادرات امر بسیار مهمی است، اما متاسفانه موانع زیادی در مسیر راه تولیدکننده قرار دارد.

احمد پورفلاح در ادامه بیان کرد: انتظار می‌رود که دولت به بخش خصوصی و توانایی آنها اعتماد کند. در عین حال از نزدیک با فعالیت بخش خصوصی آشنا شود و اجازه دهد این آشنایی بدون واسطه صورت بگیرد. درنهایت دولت از تولید صادرات محور حمایت کند تا آینده سرمایه‌گذاری به خطر نیفتد.

پورفلاح حضور فعالان کارآفرینی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را برای ارتباط نزدیک با دولت حائز اهمیت دانست و پیشنهاد کرد که کمیسیون صنایع غذایی در اتاق ایران تشکیل شود. در پایان این بازدید، از عملکرد غلامعلی سلیمانی، مدیرعامل کاله در حوزه صنعت نوین ایران و توجه وی به مسوولیت اجتماعی قدردانی شد.

 سی سال حرکت رو به جلو در گروه غذایی سولیکو

گروه غذایی سولیکو برند کاله با هدف بهبود و ارتقای سطح سبد غذایی مردم ایران در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد. نتیجه فعالیت‌های انجام‌شده در این مجموعه طی سال‌های گذشته در راستای ارتقای سبد غذایی مردم، این برند را در جایگاه  چهل وهشتم صنایع غذایی در جهان (به گزارش یورو مانیتور)، برند محبوب و برتر و ۷ سال تنها صادرکننده نمونه در فرآورده‌های لبنی در ایران قرار داده است.

کاله با جذب روزانه ۳ لیتر شیر فعالیت خود را آغاز کرد و امروز بیش از ۲۵۰۰ تن جذب شیر روزانه دارد؛ که این موضوع باعث تولید روزانه بیش از ۲۶۵۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی می‌شود. در این فرآیند تولید، ۴هزار نفر به‌صورت روزانه در بخش‌های مختلف فعالیت دارند تا محصولات نهایی به دست مصرف‌کنندگان برسد.

تمامی محصولات تولیدی در کارخانه‌های گروه سولیکو، با تلاش بیش از ۱۵هزار نفر نیروی شاغل در گروه، تولید، توزیع و به فروش رسانده می‌شود. گروه سولیکو از نظر تعداد نیروی انسانی شاغل به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های خصوصی و همتراز بعضی وزارت‌خانه‌های دولتی است.