هزینه‌های تولید و فروش شیر همخوانی ندارد

درهمین راستا رئیس هیات‌مدیره اتحادیه دامداران البرز با اشاره به اینکه هزینه‌های تولید شیر با قیمتی که دامدار محصول خود را می‌فروشد، همخوانی ندارد، گفت: دامدار هر کیلو شیر را نهایتا با قیمت ۶۴۰۰ تومان به فروش می‌رساند، ولی افزایش قیمت محصول تا به دست مصرف کننده برسد مربوط به زنجیره تولید و توزیع است. به این ترتیب شیر با قیمت بالاتری به دست مردم می‌رسد و دولت باید سازوکاری برای تعادل بخشی به این قیمت در نظر بگیرد.

احمد اکبریان در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به کاهش سرانه مصرف شیر افزود: طبق برنامه ۲۰ ساله که در سال ۸۴ تعیین شده بود، باید در سال ۱۴۰۴ به سرانه مصرف ۱۲۰ لیتر شیر در سال برسیم ولی فکر نمی‌کنم هنوز به عدد ۱۰۰ لیتر در سال هم رسیده باشیم و با توجه به کاهش قدرت خرید مردم مصرف لبنیات کاهش هم داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیتی که مصرف شیر در سلامتی دارد باید مطابق با دنیا برای رسیدن به ایده‌آل مصرف شیر در کشور تلاش شود و این مهم توجه مسوولان را می‌طلبد.

وی با بیان اینکه اکنون تولید شیر در کشور مناسب است، اما اگر قدرآن دانسته نشود همین میزان نیز از دست خواهد رفت، افزود: اکنون البرز رتبه هشتم تولید شیر در کشور و از لحاظ سرانه تولید برای هر رأس گاو رتبه دوم را دارد، زیرا واحد های صنعتی متمرکزی در استان البرز قرار دارند که رکورد تولید خوبی به ازای هر رأس گاو دارند.

 رفتار تغذیه‌ای مردم متاثر از افزایش قیمت‌ها

رئیس اتحادیه لبنیات فروشان کرج نیز افزایش قیمت شیر را در نوع رفتار تغذیه‌ای مردم تاثیرگذار دانست و گفت: به تبع افزایش قیمت لبنیات طبیعتا مردم نیز کمتر این محصولات را مصرف می‌کنند.

امراله سرحدی در گفت‌وگو با «ایسنا» با اشاره به اینکه شیر باز و سنتی نسبت به شیرهای بسته بندی از قیمت مناسب‌تری برخوردار است، گفت: نظارت اتحادیه نسبت به رعایت اصول بهداشتی و قیمت فروش در واحدهای صنفی لبنیات سنتی به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.