چالش‌های پرشمار صنعت  کنسرو

سندیکای صنایع کنسرو ایران بارها از طریق جلسات و مکاتبات متعدد درصدد بازگرداندن کنسرو ماهی تن به گروه کالایی یک بوده است. در حال حاضر با توجه به کش و قوس‌هایی که در بازار مرغ به وجود آمده است این امکان وجود دارد که کنسرو ماهی تن به عنوان غذای سالم، سرشار از ویتامین و پروتئین به مجالی دست یابد تا باز هم در سفره‌های خانوار قشر متوسط و ضعیف جایی پیدا کند.

 در این میان تعدادی از تولیدکنندگان عضو سندیکا ابتکار عمل به خرج داده تا جایی که در انواع خورش‌ها از گوشت ماهی تن استفاده کرده و جایگاه قابل قبولی در بین مصرف‌کنندگانی که توانایی خرید گوشت قرمز را ندارند، یافته‌اند.

پتانسیل‌هایی که در کارخانه‌های تولیدکننده کنسرو ماهی تن به عنوان محصولی استراتژیک و حائز اهمیت در موارد بحرانی چون سیل، زلزله، جنگ و‌… وجود دارد جای بسی تاسف را باقی می‌گذارد که این تولیدکنندگان همیشه در صحنه مورد کم‌لطفی واقع شوند.

علاوه بر این موضوعی که در این یادداشت قابل تامل است عدالت در تنظیم سیاست‌های حمایتی دولتی است. در حال حاضر حلقه‌های اولیه‌(نظیر زراعت، باغداری و…) از حمایت‌های دولتی بهره‌مند می‌شوند‌(یارانه کود، بذر، سم و…) و در هزینه‌های انرژی و آب مصرفی و ارزش افزوده نیز از تخفیفات ویژه‌ای برخوردار هستند، اما به محض اینکه همان محصول از زارع خریداری و برای مثال وارد کارخانه تولید مربا یا کمپوت می‌شود از هیچ حمایتی برخوردار نبوده، تولیدکننده هزینه‌های سربار و مصرفی انرژی را با نرخ آزاد پرداخت می‌کند، واردات ورق، درب ایزی اوپن، شیشه، قوطی و… با ارز آزاد نیز دلیلی بر افزایش قیمت محصول نهایی شده و رفته رفته بسیاری از تولیدکنندگان سهم خود را در بازار از دست داده و ناچار به تعدیل نیرو روی می‌آورند. از آنجا که طبق بیانات وزیر محترم جهاد کشاورزی در صحن علنی مجلس تمامی‌ حلقه‌ها ذی‌نفعان وزارت جهاد کشاورزی بوده، فعالان عرصه صنایع تبدیلی نیز حمایت‌های عادلانه را از دولت محترم انتظار خواهند داشت.