بر اساس این گزارش حداقل قیمت هر مثقال زعفران دسته در مغازه برای مصرف کننده ۱۱۰ هزار تومان، سرگل ۱۴۰ هزار تومان و نگین ۱۷۰ هزار تومان است که قیمت‌ها با توجه به بسته‌بندی کمی‌متفاوت است. چرا که برخی زعفران‌ها در بسته‌بندی‌های معمولی و برخی دیگر در بسته بندی‌هایی که حدود ۱۰ هزار تومان هزینه دارد، عرضه می‌شود.

 آینده بازار طلای سرخ

در همین راستا نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه برداشت زعفران تا پایان آذر کماکان ادامه دارد، بیان کرد: بنابر بررسی‌های صورت گرفته و آمار اعلامی‌کشاورزان، تولید زعفران نسبت به سال گذشته ناشی از شرایط خشکسالی کاهش داشته است، اما تا پایان فصل برداشت نمی‌توان درصدی را اعلام کرد.

غلامرضا میری، درباره آینده بازار طلای سرخ بیان کرد: با توجه به پیش‌بینی کاهش تولید نمی‌توان انتظار افت قیمت را داشت، همواره برآورد می‌شود که قیمت افزایش یابد یا در همین سطح باقی بماند. چرا که با کاهش قیمت زعفران، تولید به دلیل شرایط خشکسالی و کمبود محصول برای تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران در پایان تصریح کرد: تا پایان فصل برداشت نمی‌توان پیش بینی دقیقی راجع به شرایط بازار داشت، اما آنچه مسلم است تولید این‌ محصول نسبت به سال قبل ناشی از شرایط خشکسالی کاهش می‌یابد که این امر بی تاثیر در بازار زعفران نیست.

بر اساس این گزارش؛ با پیش‌بینی افت تولید نسبت به سال قبل، قیمت زعفران در بازار افزایش داشته است. به گفته فعالان این حوزه، با توجه به اعلام سازمان تعاون روستایی مبنی بر خرید تضمینی هر کیلو زعفران نگین با قیمت ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پیش‌بینی افت تولید و خرید زعفران از سوی سرمایه‌گذاران، قیمت در بازار افزایش پیدا کرده است.

 هشدار نسبت به  قاچاق زعفران

در این بین آمار ۶ ماهه امسال خبر از رشد ۷درصدی صادرات زعفران می‌دهد اما بر اساس آمار ۷ ماهه گمرک، صادرات زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل تغییری نداشته است و به تعبیر دیگر میزان زعفران صادراتی بالانس شده و هم اکنون صادرات زعفران کماکان در حال انجام است.

 با این حال تا زمان اعلام آمار نهایی گمرک نمی‌توان اظهارنظری راجع به روند مثبت یا منفی بر صادرات داشت و تا ۱۵ آذر باید منتظر آمار اعلامی ‌ماند.

مسوولان شورای ملی زعفران همچنین نسبت به قاچاق زعفران هشدار می‌دهند و می‌گویند: با توجه به مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیما و مقرون به صرفه نبودن صادرات، قاچاقچیان از این موقعیت سوء استفاده کردند و تا زمانی که صادرکننده به ازای هر کیلو زعفران صادراتی یک میلیون تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مابه‌التفاوت به سامانه نیما پرداخت کند، قاچاق ادامه خواهد داشت.