افزایش ظرفیت‌های تجاری با چاشنی روغن پالم

بر این اساس پرمصرف‌ترین روغن خوراکی جهان در حال حاضر به ۵ هزار و ۵۳۰ رینگیت (نزدیک به ۱۲۰۰دلار) در هر تن رسیده که یک رکورد محسوب می‌شود. این روغن خوراکی که در محصولات متنوعی از شکلات و شیرینی گرفته، تا صابون و محصولات بهداشتی و حتی سوخت زیستی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به طور گسترده‌ای در زنجیره غذایی مردم جای خود را باز کرده به ویژه با توجه به قیمت‌های مناسب آن مورد استقبال اقشار کم‌درآمد‌تر و کشورهای در حال توسعه یا کمتر توسعه‌یافته نیز قرار دارد. با توجه به نگرانی‌هایی که بابت پیش‌بینی تورم جهانی در مواد غذایی ابراز می‌شود این احتمال وجود دارد که قیمت دانه‌های روغنی - مانند روغن سویا و روغن آفتابگردان و پالم - نیز افزایش داشته باشد.

دور جدید مبادلات روغن پالم بین ایران و مالزی

وزیر صنایع و کالاهای گیاهی مالزی در سمینار تخصصی «نقش روغن پالم مالزی در تامین روغن‌های مورد نیاز ایران» که ۱۹  بهمن در تهران برگزار شد، با بیان اینکه می‌توانیم با وجود تحریم ایران، صنعت و تجارت دو کشور را به مسیر مناسب هدایت کنیم، گفت: ایران بازار خوب واردات پالم مالزی است، اما امیدواریم با تصمیم ایران و افزایش محدودیت ۳۰درصدی و کاهش تعرفه‌های ۴۰درصدی، حجم تجارت دو کشور را ارتقا دهیم. داتوک زریدا کمارالدین در این سمینار یک روزه اظهار کرد: این رویداد، توسط وزارت صنایع و کالاهای گیاهی و از طریق شورای روغن پالم مالزی برگزار شده که به موجب آن در تلاشیم راهی برای به اشتراک گذاشتن ایده‌ها و تقویت روابط بهتر بین خریداران، فروشندگان، تولیدکنندگان و استفاده‌کنندگان صنایع روغن و چربی ایران ایجاد کنیم. وزیر صادرات و واردات محصولات گیاهی و غیرغذایی مالزی افزود: موضوع «تکمیل تقاضای روغن و چربی ایران با روغن پالم مالزی» منعکس‌کننده تعهد مالزی برای ارائه آخرین نوآوری‌های بازار روغن پالم مالزی و صنایع مرتبط با آن به همتایان خود در ایران است.

وی گفت: این رویداد تجارت روغن پالم و محصولات آن را بیشتر ترویج می‌کند و همچنین فرصت‌ها و مشارکت‌های جدید بین این دو کشور را تسهیل خواهد کرد.

ایران ‌هاب توزیع محصولات مالزی

کمارالدین با اشاره به ملاقات خود با وزیر کشاورزی ایران، دیپلمات‌های وزیر امور خارجه و رئیس سازمان غذا و دارو در ایران از گفت و گوهای انجام شده ابراز رضایت کرد و گفت: بعد از این سمینار به جمع‌بندی بیشتری خواهیم رسید. وی با بیان اینکه هدف این سمینار، گسترش صنعت و تجارت است و انتظار داریم ارتباطات دو کشور بیش از گذشته شود، تصریح کرد: بندر چابهار می‌تواند مکان مناسبی برای تجارت مالزی باشد و دسترسی ما به آب‌های آزاد برای مالزی از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود، چراکه می‌تواند صدور روغن پالم به کشورهایی مثل افغانستان، تاجیکستان و قزاقستان از مسیر ایران انجام شود. وزیر کشاورزی مالزی با عنوان اینکه می‌توانیم با وجود تحریمِ ایران، صنعت و تجارت دو کشور را به مسیر مناسب هدایت کنیم، گفت: ایران می‌تواند بازار خوبی برای مالزی باشد و این کشور به‌رغم اینکه همچنان بازار واردات پالم مالزی است اما درصدد هستیم این تجارت را گسترش دهیم و امیدواریم با تصمیم دولت ایران و افزایش محدودیت ۳۰درصدی و کاهش تعرفه‌های ۴۰درصدی، صنعت و تجارت دو کشور ارتقا پیدا کند. کمارالدین به محصولات دیگر مالزی همچون الوار، کاغذ و فلفل اشاره کرد که می‌تواند بازار خوبی در ایران داشته باشد و در مقابل، محصولات ایرانی همچون سیب و کیوی به مالزی صادر شود. وی با عنوان اینکه باید نحوه تعاملات غیر ارزی و نقل و انتقال مالی حل و فصل شود و همچنین لیست تعاملات و کالاها افزایش یابد، ابراز امیدواری کرد تجارت روغن پالم با ابتکار در برگزاری سمینار در تهران باعث رونق تجارت ایران و مالزی شود. وزیر کشاورزی مالزی تاکید کرد: مالزی، کشور پیشرفته‌ای است که با توجه به سیاست‌های تولید غذا به محصولات خود توجه می‌کند و تولیدات ما کاملا با استانداردهای غذایی آمریکا مطابقت دارد.

ظرفیت ۴/ ۵ میلیون تنی روغن در سال

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی نیز در این سمینار با بیان اینکه بر اساس دستورالعمل‌ها و مقررات کشور تنها ۳۰درصد روغن مصرفی کشور پالم است افزود: این در صورتی است که امکان واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور وجود دارد. امیر‌هوشنگ بیرشک با بیان اینکه انجمن روغن نباتی ۷۷ نفر عضو دارد، گفت: ۲۵ کارخانه روغن‌کشی در کشور وجود دارد که  ظرفیت آنها  ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تن در سال است. بیرشک افزود: ۵۸ کارخانه تصفیه روغن نیز در کشور داریم که ظرفیت آنها ۸/ ۵ میلیون تن است. این فعال صنفی گفت: تولید داخلی دانه‌های روغنی از سال ۲۰۰۲، حدود ۳۴۲ هزار تن بوده که در حال حاضر به ۴۳۰ هزارتن رسیده و حجم واردات ۴۶۹ هزار تن بوده که هم اکنون به دلیل سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی به ۲ میلیون و ۲۹۹ هزار تن رسیده و افزایش چشمگیری را در این حوزه شاهد بودیم. بیرشک با بیان اینکه روغن سویا، آفتابگردان، پالم و کلزا وارد کشور می‌شود، ادامه داد: در مجموع در سال ۲۰۱۳؛ ۹۶۰ هزار تن روغن وارد کشور می‌شده که در سال ۲۰۲۱ یک میلیون و ۲۱۰ هزار تن انواع روغن خام به طور مستقیم وارد کشور شده است و این جدا از وارداتی است که از محل دانه انجام گرفته است.

 کاهش ترانس روغن‌های داخلی فرآیندی موفق

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی با اشاره به اینکه تولید روغن جامد در کشور از سال ۱۳۲۰ شروع شد که ترانس بالایی داشت، گفت: در همین راستا به سمت افزایش تولید روغن مایع حرکت کردیم و در سال ۹۵ ما ۵۶درصد روغن مایع را در کشور تولید می‌کردیم. بیرشک ادامه داد: در حال حاضر ۷۰درصد روغن‌ها به صورت مایع و ۳۰درصد نیز نیمه جامد است همچنین ۶۳درصد روغن برای خانوار و ۳۷ درصد نیز برای صنف و صنعت تولید می‌شود. وی با بیان اینکه از سال ۸۳ واردات روغن پالم به کشور آغاز شد، گفت: یکی از دلایل واردات این نوع روغن نیز بحث کاهش اسیدهای چرب ترانس بود. در سال ۸۱، ترانس روغن‌های تولیدی ۲۷ درصد بود و با توجه به اینکه مصرف روغن پالم به تدریج و براساس استانداردها در کشور افزایش یافت و عوامل دیگری نیز در این زمینه موثر بودند، میزان اسیدهای چرب ترانس به زیر ۲ درصد و در برخی محصولات نیز کمتر از یک درصد رسید. دبیر انجمن روغن نباتی کشور با بیان اینکه روند واردات روغن پالم در ۵ سال اخیر از ثبات  برخوردار بوده است، افزود: دلیل این مساله نیز دستورالعمل‌ها و مقررات کشور است که باید ۳۰درصد روغن مصرفی پالم باشد. بیرشک با اشاره به تولید و توزیع ۲ میلیون تن روغن در سال گفت: امکان واردات ۵۵۰ تا ۶۰۰ هزار تن روغن پالم به کشور نیز وجود دارد. وی توضیح داد که ۷۱درصد روغن تولیدی کشور مستقیم وارد می‌شود و حدود ۲۰درصد نیز از طریق واردات دانه و ۹درصد هم از محل تولیدات داخلی تامین می‌شود. بیرشک با اشاره به تولید روغن سرخ کردنی با فرمولاسیون روغن پالم در کشور برای اولین بار گفت: صنعت روغن نباتی در کشور امکان تولید ۸/ ۵میلیون تن انواع محصولات را دارد و بنابراین این امکان را داریم که واردات انواع روغن را داشته باشیم و بتوانیم صادرات نیز انجام دهیم. وی ابراز امیدواری کرد با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی امکان صادرات روغن از کشور فراهم شود و گفت: ما توان تامین روغن مورد نیاز برخی از کشورهای همسایه را داریم.

چراغ سبز ایران

پس از این سمینار، وزیر کشاورزی مالزی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: هدف از این سمینار، استراتژی مارکتینگ و گسترش بازار جهانی روغن پالم است و ایران هم بخش مهمی ‌از آن خواهد بود. کمارالدین ادامه داد: در سفر به ایران تاکنون با مسوولان سه وزارتخانه کشاورزی و سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت و وزارت خارجه دیدار و گفت و گو انجام شده و خروجی این دیدارها، علاقه مندی مسوولان ایرانی به واردات پالم از طرف وزارتخانه‌ها عنوان شده است. کمارالدین با بیان اینکه سمینار تهران در رابطه با مزایای روغن پالم بود و تحقیقات محققان مالزیایی ارائه شد، افزود: روغن پالم جزو روغن‌های گیاهی سالم است و درصدد هستیم علاوه بر مصرف غذایی، علاقه ایران را در زمینه محصولات خانگی و آرایشی زیاد کنیم.