تکمیل فرآیندهای سنتی خرید با استفاده از موبایل

به گزارش «دنیای اقتصاد» با توجه به اینکه امروزه موبایل در حال تبدیل شدن به یک استاندارد جدید برای تجارت الکترونیک است، تجارت موبایلی در این زمینه بیشتر اهمیت خود را نشان می‌دهد.  براساس آمار جمع‌آوری شده توسط مرکز تحقیقات پیو، در حال حاضر ۷۷ درصد آمریکایی‌ها صاحب تلفن‌های هوشمند هستند که این میزان بیانگر رشد ۳۵درصدی نسبت به سال ۲۰۱۱ است. همچنین ۵۳درصد آمریکایی‌ها دارای تبلت هستند؛ ۶۲ درصد از کاربران تلفن‌های هوشمند در ۶ ماه گذشته با استفاده از دستگاه تلفن همراه خود خرید آنلاین انجام داده‌اند.  بر اساس این آمار هم اکنون تجارت الکترونیکی ۱۰ درصد از کل درآمد خرده‌فروشی را تشکیل می‌دهد.

آمار فروش از کانال تجارت الکترونیک موبایلی

در همین راستا آمارها حاکی از آن است که فروش از کانال تجارت الکترونیک موبایلی در سال ۲۰۱۸ به ۶۲۶ میلیارد دلار رسید. ضمن اینکه آمار ارائه شده از تجارت موبایلی در سال ۲۰۱۹، تصویر کاملی از این واقعیت را ترسیم می‌کند. طبق این آمار ۵۳ درصد از ترافیک آنلاین جهانی و ۵۷ درصد از ترافیک آنلاین ایالات متحده از طریق دستگاه‌های تلفن همراه ایجاد می‌شود. همچنین بنا به این آمار، میزان تعاملات با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه ۲۰۰ درصد افزایش می‌یابد. ضمن اینکه ۷۲درصد از کل هزینه‌های تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۹ به تلفن همراه اختصاص یافته است. این آمار می‌افزاید؛ ۸۵درصد از کاربران فروش را در یک دستگاه آغاز می‌کنند و آن را در دستگاه دیگر کامل می‌کنند؛ ۵۲درصد از خریداران تلفن‌همراه پس از یک تجربه بد خرید از محل دیگر خرید می‌کنند و در این بین اگر زمان بارگیری ۳ ثانیه یا بیشتر باشد؛ ۵۷ درصد از خریداران موبایل سبد خرید را رها می‌کنند. علاوه بر این، ۸۲ درصد از خریداران هنگام خرید در فروشگاه‌های آفلاین، از طریق تلفن‌همراه به فروشگاه‌های آنلاین مراجعه می‌کنند و ۶۲درصد از خریداران نیز پیش از خرید، قیمت‌ها را در دستگاه‌های تلفن‌همراه مقایسه می‌کنند. تمامی ‌این آمارها بیانگر آن است که جهان در حال تغییر است و این تغییر با دستیابی به اطلاعات از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی در سطح بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است.

نقش تجارت الکترونیک موبایلی در روش  B۲B  

در این بین، روشB۲B M-commerce  روشی است که بین دو کسب‌وکار برای خرید و فروش با یکدیگر از طریق تلفن‌همراه استفاده می‌شود. تجارت B۲B M اغلب به عنوان تجارت الکترونیکی موبایلی B۲B شناخته می‌شود. اپلیکیشن موبایلی B۲B گسترش طبیعی روند تجارت الکترونیکی B۲B است و در حال حاضر ۳۳ درصد از کل فروش تجارت الکترونیکی B۲B را به خود اختصاص می‌دهد. به طور کامل ۷۸ درصد مسوولان شرکت‌های B۲B معتقدند که B۲B M-commerce پیشران آینده صنعت آنها است. چرا که امروزه دسترسی به اطلاعات از طریق موبایل، رویکرد شرکت‌های پخش و خرده‌فروشی در استفاده از تجارت الکترونیک B۲B در دنیای کسب‌وکار را تغییر داده است.

در صنعت خرده‌فروشی B۲C این تغییرات کاملا اثبات شده است؛ زیرا طی ۱۰ سال گذشته عادت‌های خرید مشتریان به دلیل معرفی این فناوری‌ها به شدت تغییر کرده است. بر این اساس، تجارت الکترونیکی B۲B نیز در حال تغییر است و در این میان تغییر در فرآیند مدیریت سفارش مشتریان، شرکت‌های فعال در زنجیره تامین کالا را به حرکت به سمت نوع جدیدی از فرآیند فروش سوق می‌دهد.

توسعه استفاده از اپلیکیشن تجارت موبایل

آنچه مسلم است؛ در وضعیت فعلی تمایل مردم به استفاده از تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها برای خرید افزایش یافته و به یقین این موضوع بر کسب‌وکار فروش مویرگی تاثیر می‌گذارد. لذا برای بقا و ماندن در برابر تغییراتی که در حوزه کسب‌وکار پخش و توزیع اتفاق می‌افتد، باید اطمینان داشته باشید که مشتریان شما ابزار مورد نظر خود را در اختیار دارند؛ در غیر این صورت راهی آسان‌تر برای خرید از رقیب شما پیدا می‌کنند.

براساس این گزارش، اگرچه تجارت الکترونیکی وب در گذشته نیز وجود داشته، اما تجارت الکترونیکی موبایل از طریق اپلیکیشن موبایل، پدیده‌ای است که هم اکنون در حال انجام است و با توجه به سیر صعودی خود، در آینده نیز گسترش می‌یابد. به طور نمونه در سال ۲۰۱۵، ترافیک موبایل نسبت به وب‌سایت‌ها برابر ترافیک دسک‌تاپ بود؛ اما هم‌اکنون بیش از نیمی ‌از بازدید وب به وسیله مرورگرهای تلفن همراه انجام می‌شود و انتظار می‌رود که این تعداد سالانه افزایش یابد. درواقع امروزه برای اینکه نظر اکثر مشتریان خود را با استفاده از ابزار تجارت الکترونیک جلب کنید، باید استراتژی همه جانبه‌ای داشته باشید که یک جنبه آن اپلیکیشن موبایل است. در مجموع امروزه استفاده از اپلیکیشن تجارت موبایل در حوزه B۲B به طور روزافزون در حال افزایش است؛ زیرا ۸۰ درصد از خریداران B۲B در محل کار خود از تلفن‌همراه استفاده می‌کنند. همچنین به عقیده بیش از ۶۰درصد افراد، تلفن‌همراه در خرید اخیر آنها نقش مهمی‌ داشته است. ضمن اینکه تجارت الکترونیک موبایلی ۴۰درصد از درآمد B۲B را به خود اختصاص داده و ۷۵درصد از خریداران B۲B ترجیح می‌دهند که به جای ارتباط با ویزیتور یا فروشنده، خود کالای موردنظرشان را سفارش دهند.

مزایای اپلیکیشن موبایلی در بخش B۲B

تجربه‌ خرید شخصی با استفاده از یک اپلیکیشن، از بزرگ‌ترین مزایای تجارت B۲B M است. به طور نمونه، هنگامی‌ که یک خریدار اپلیکیشن را باز می‌کند، محصولاتی را مشاهده می‌کند که براساس دفعات خرید قبلی مرتب شده‌اند و او می‌تواند آنها را با یک کلیک مجدد سفارش دهد. با داشتن ویژگی‌هایی مانند اسکن بارکد، تلفن‌همراه به ابزاری سریع و آسان برای ثبت و ارسال سفارش تبدیل می‌شود و خریدار می‌تواند از موبایل برای مشاهده‌ وضعیت سفارش و سابقه معاملات و وضعیت حساب خود استفاده کند.

بدیهی است که برقراری ارتباط با مشتریان فعلی و آگاهی از رفتار آنها در هنگام خرید بسیار ضروری است. بنابراین یک برنامه تلفن همراه که امکان نمایش تخفیف‌های ویژه را فراهم می‌کند و به مشتریان شما امکان دسترسی به محتوای بازاریابی مانند وبلاگ‌ها، فیلم‌ها و اخبار رسانه‌های اجتماعی را می‌دهد، به تلاش‌های شما در زمینه بازاریابی کمک می‌کند. از طرفی مشتریان همیشه به دنبال سفارش فوری نیستند و ممکن است فقط بخواهند درباره محصول تحقیق کنند، قیمت یا سطح موجودی قابل فروش یک کالای خاص یا اطلاعات حساب خود را بررسی کنند. بنابراین ممکن است بخواهند سوالاتی را به شکل تلفنی از شما بپرسند که بیهوده وقت آنها و شما را می‌گیرد. لذا دسترسی به کاتالوگ دیجیتال کامل از طریق تلفن هوشمند و امکان جست‌وجو براساس نام محصول،SKU یا گروه‌بندی محصولات به آنها کمک می‌کند تا دقیقا همان کالای موردنظر خود را پیدا کنند.

ارائه اطلاعاتی درباره سطح موجودی لحظه‌ای و قیمت کالاها برمبنای اطلاعات سیستم ERP شما و همچنین دسترسی به اطلاعات حساب مانند فاکتورها، نه تنها اطلاعات موردنیاز را به مشتریان شما می‌دهد، بلکه به آزادسازی زمان کارکنان نیز کمک می‌کند. امکان خرید از طریق موبایل به منظور تکمیل فرآیندهای سنتی خرید و نه جایگزین شدن به جای آن ایجاد شده است تا مشتریان بتوانند از انواع کانال‌های خرید برای رفع نیازهای مختلف استفاده کنند.

درواقع، امکان ارائه‌ انواع گزینه‌های سفارش الکترونیکی از درگاه‌ها و برنامه‌های تجارت الکترونیکی برای مشتریان، سفارش موبایل برای نمایندگی‌های فروش، فروش در شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر، به شما و مشتریان این انعطاف را می‌دهد که بتوانید در هر زمان و مکانی سفارش بگیرید.

26-01 copy