ایده‌های برتر شیرینی و پاستیل معرفی شدند

به این منظور شرکت‌های بزرگ صاحب‌نام در دنیا از آخرین دستاوردهای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در جهت بهبود و ارتقای کیفیت محصولات خود بهره می‌برند و از طرفی پروژه‌های دانشگاه هم از طرف بخش صنعت مورد حمایت قرار می‌گیرند و نخبگان بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی جذب صنعت مربوطه می‌شوند. این در حالی است که در کشور ما صنعت و دانشگاه هر کدام راه خود را طی می‌کنند و صنعتگر نمی‌تواند پاسخ نیازهای خود را در نیروی تحصیلکرده پیدا کند. با وجود این خوشبختانه برخی شرکت‌های داخلی گام‌های قابل توجهی در این زمینه برداشته‌اند. گروه «سن ایچ» به عنوان یکی از مطرح‌ترین برندهای کشور با تاسیس دانشگاه عالی‌فرد توانسته با توجه به زمینه فعالیت شرکت‌های زیرمجموعه اقدام به راه‌اندازی رشته‌های دانشگاهی و تربیت نیروی متخصص کند. در همین راستا این شرکت اقدام به برگزاری همایش «رویداد شتاب» با محوریت بررسی ایده‌های برتر در زمینه صنعت شیرینی و پاستیل کرد که مقالات و ایده‌های کاربردی بسیاری به دبیرخانه این همایش ارسال شد تا گره از برخی مشکلات این صنعت باز کند.

شاخصه‌های دانشگاه نسل سوم

تورج زه‌فروش، ریاست دانشگاه «عالی‌فرد» با حضور در این همایش اظهار کرد: به عبارتی دانشگاه‌های نسل اول بر محور آموزش و فعالیت‌های تعلیمی ‌بنا نهاده شدند و در نسل دوم شاهد حرکت آنها به سوی تحقیقات و پژوهش بودیم، اما محور فعالیت دانشگاه‌های نسل سوم که علمی ‌کاربردی هستند، مبتنی بر کارآفرینی و تولید ثروت است. بنابراین رسالت این دانشگاه‌ها تربیت دانشجویانی است که همزمان، مجموعه دانش، مدیریت دانش و کارآفرینی را فرا‌بگیرند و زمینه فعالیت در صنعت برای آنها فراهم شود. وی افزود: زنده‌یاد حاج حسین عالیزاد بنیان‌گذار گروه سن ایچ در سال ۱۳۷۶ مرکز گروه عالی‌فرد را تاسیس کرد که جزو اولین مراکز علمی‌کاربردی ایران بود و این اتفاق بیانگر اوج دوراندیشی ایشان و اهمیت تعامل صنعت و دانشگاه است که خوشبختانه پس از ایشان هم این راه توسط فرزند ایشان فردین عالیزاد ادامه دارد. هم اکنون این مرکز با ۱۷ رشته در حال فعالیت است و در مهر ۱۴۰۱ به حدود ۲۵ رشته خواهد رسید. همچنین برگزاری ۳۸ کارگاه تخصصی و ۶ رویداد در حوزه صنعت پخش، غذا، هوش مصنوعی، شیرینی و شکلات و نوشیدنی در  یک سال اخیر از جمله مهم‌ترین اقدامات این دانشگاه به شمار می‌رود. امیدواریم رئیس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی استان البرز همچون گذشته برای راه‌اندازی رشته‌های مرتبط با شرکت‌های گروه سن ایچ ما را یاری کند. زه‌فروش با اشاره به مقالات ارسالی به این همایش گفت: برای این رویداد ۱۲۸ ایده از سراسر کشور به دبیر‌خانه ارسال شد که با بررسی‌ها توسط استادان تعداد ۱۶ ایده به مرحله نهایی رسید و نهایتا ۸ ایده برای ارائه در این رویداد انتخاب شد.

ضرورت ارتباط دانشگاه و صنعت

یوسفی، رئیس دانشگاه جامع علمی‌ کاربردی استان البرز نیز اظهار کرد: علاوه بر تبادل تجربیات در چنین مراسم‌هایی، ترویج فرهنگ نوآوری بسیار ارزشمند است. چنانچه محققان  صرفا به آموخته‌ها متکی باشند و از وضعیت  صنعت مطلع نباشند، این دانش ثمره و ارزش افزوده‌ای برای جامعه ایجاد نمی‌کند و از سوی دیگر چنانچه صنعتگران بخواهند با همان روش‌های سنتی گذشته تولید را پیش ببرند، از بازار محو خواهند شد. بنابراین باید این دو گروه در کنار هم باشند و دانش محققان نیاز صنعت را رفع کند. وی با اشاره به اینکه جا دارد امروز همه ما قدردان صنعتگرانی باشیم که سرمایه‌شان را در بخش تولید هزینه می‌کنند، افزود: برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند برای نزدیک کردن صنعتگران و پژوهشگران بسیار موثر باشد. در ادامه این مراسم مقالات علمی ‌با حضور هیات داوران توسط پژوهشگران ارائه شد.

پاستیل پروبیوتیک

بهزاد ابراهیمی، عضو هیات علمی ‌دانشگاه علوم پزشکی مراغه مقاله‌ای با عنوان «تولید پاستیل فراسودمند با استفاده از ریز‌پوشانی توسط صمغ آمونیاکم» ارائه کرد و گفت: پاستیل از نظر ارزش غذایی چندان غنی نیست و از طرفی در گروه‌های سنی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایده من اضافه کردن پروبیوتیک به پاستیل است، اما با توجه به اینکه اضافه کردن مستقیم زنده‌مانی را کاهش می‌دهد. بنابراین ریز‌پوشانی توسط صمغ آمونیاکم که گیاهی بومی‌ است، انجام ‌می‌شود. وی افزود: این محصول مشابه ایرانی ندارد و هزینه یک کیلوگرم این پودر ۷۷۵ هزار تومان است  و هر کیلوگرم آن، ۱۰ کیلوگرم پاستیل را پوشش می‌دهد. از طرفی این صمغ داخلی است و مانع خروج ارز از کشور می‌شود.

ارزان‌تر با راندمان بالاتر

هادی پورجعفر از دانشگاه علوم پزشکی البرز مقاله تولید محصولات پروبیوتیک و ترکیبات مواد ریزپوشانی شده در مقیاس صنعتی و تولید انبوه را با استفاده از دستگاه انکپسولاتور ارائه کرد و گفت: روش ما در مقایسه با روش‌های دیگر ساده‌تر و ارزان‌تر و در عین حال راندمان بالاتری دارد  که انتقال از آزمایشگاه به صنعت توسط دستگاه انکپسولاتور صورت می‌گیرد که باید طراحی شود. وی با اشاره به اینکه حاصل آزمایش‌های‌ ما ارائه ۱۵ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی بوده است، افزود: پشتیبانی لازم در خصوص این دستگاه در داخل کشور انجام می‌شود. این دستگاه روی محصولات جامد و نیمه جامد عملکرد بسیار خوبی داشته و البته در خصوص مایعات امتیاز کمتری کسب کرده است.

جلوگیری از خروج ارز

مهدی دانایی، پژوهشگر دیگری بود که مقاله‌اش را با عنوان «تولید پاستیل و شکلات‌های فرا‌سودمند و پروبیوتیک» ارائه و اظهار کرد: پروبیوتیک‌ها به طور طبیعی در سیستم گوارشی ما وجود دارند و نقش بسزایی در سلامت عمومی ‌بدن دارند اما عواملی مانند آلودگی هوا و رژیم غذایی ناسالم باعث به هم خوردن تعادل پروبیوتیک در بدن می‌شود. از طرفی مواد دارای پروبیوتیک تنها لبنیات هستند و با توجه به اینکه لبنیات با سیستم گوارش برخی افراد سازگار نیست، ترجیح می‌دهند سراغ استفاده از قرص برای تامین پروبیوتیک مورد نیاز بدن بروند.

وی افزود: معمولا نگاه مثبتی نسبت به فواید شکلات و پاستیل‌ها وجود ندارد و حتی آنها را برای بدن مضر می‌دانند، اما با استفاده از نوآوری ما شکلات و پاستیل می‌تواند منبعی غنی از پروبیوتیک باشد و بهتر از محصولات لبنی عمل کند. تاکنون هیچ شرکت داخلی اقدام به تولید این محصولات نکرده است و از طرفی واردات به خاطر نرخ ارز توجیه اقتصادی ندارد. ما می‌توانیم ضمن تامین نیاز داخلی صادرات  قابل توجهی در این خصوص داشته باشیم.

جلوگیری از دور‌ریز پاستیل

روشنک حبشی دیگر پژوهشگری بود که مقاله خود را با عنوان «پلاسمای سرد برای استریل کردن و افزایش ماندگاری محصول» ارائه کرد و گفت: آلودگی‌های میکروبی باعث خسارت‌های اقتصادی می‌شود و سالانه مقدار زیادی دور‌ریز پاستیل را شاهدیم، اما پلاسمای سرد این مشکل را حل می‌کند و حتی بعد از بسته‌بندی هم می‌توان این روش را به کار برد. وی با اشاره به اینکه بافت مواد غذایی با استفاده از این روش هیچ گونه آسیبی نمی‌بیند، ادامه داد: فرآیند استریل ما کاملا خشک و بدون استفاده از مواد شیمیایی و سمی‌ است و مدت زمان استریل مواد غذایی متفاوت است که برای پاستیل این زمان از ۲۰ ثانیه تا یک دقیقه متفاوت است. ضمن اینکه بسته به قطر موادغذایی می‌توانیم از یک لایه یا دو لایه  پلاسما استفاده کنیم. علاوه بر این برای ضد عفونی محیط هم قابل استفاده است و این موضوع را در زمان شیوع کرونا شاهد بودیم. حبشی با بیان اینکه تمامی ‌آزمایش‌های این روش انجام شده و کاملا آماده اجراست، افزود: روش پلاسمای سرد در صنعت پاستیل توسط هیچ شرکت داخلی تاکنون انجام نشده و رقیبی در این زمینه نداریم.

معرفی ایده‌های برتر

در پایان این مراسم پژوهشگران برتر توسط هیات داوران انتخاب و تقدیر شدند که ‌هادی پورجعفر، احمد‌رضا حسینی و روشنک حبشی به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند. همچنین بهزاد ابراهیمی، مهدی دانایی، مهتا سرکمری،‌ هانیه باقرنیا و توران ابراهیمی‌ به عنوان دیگر پژوهشگرانی که مقالات آنها به مرحله نهایی راه یافت، معرفی شدند.