در این گردهمایی رئیس هیات‌مدیره سندیکا برق ایران عنوان کرد که صنعت برق در کشور به مرز خودکفایی رسیده است و رکورد صدور خدمات فنی و مهندسی در سال‌های گذشته را شکسته است. علی بخشی با اشاره به افزایش ۲۰ درصدی رشد صادرات صنعت برق در یک سال گذشته گفت: طبیعتا به‌عنوان بخش‌خصوصی برق انتظار داریم که دولت و مجلس روابط را به‌سمتی هدایت کنند که خصوصی‌ها هم بتوانند در اقدامات صورت‌گرفته در کنار تصمیم‌سازان دولتی باشند.

وی همچنین از برگزاری جلسه با رضا اردکانیان، وزیر پیشنهادی نیرو طی هفته گذشته خبر داد و اظهار کرد: در این جلسه از وزیر پیشنهادی درخواست شد تعاملات با بخش‌خصوصی صنعت برق افزایش یابد و ارتباط شفافی بین بخش‌خصوصی و دولت شکل گیرد تا بخش‌خصوصی به جایگاه شایسته خود دست یابد. بخشی با اشاره به اینکه قانون اختیاری به بخش‌خصوصی داده است که می‌تواند برای صادرات و واردات برق اقدام کند، افزود: سرمایه‌گذاران متعددی در این زمینه ورود کرده‌اند چراکه بخش‌خصوصی می‌تواند به‌راحتی در کشور هدف اقدام به امضای قرارداد و فروش انرژی کرده و پول آن را وارد کشور کند. وی ادامه داد: در حال‌حاضر دولت و وزارت نیرو اقدام به فروش برق به کشورهای مختلف می‌کند اما در دریافت پول آن با مشکل مواجه است، بنابراین بخش‌خصوصی می‌تواند به راحتی این پول را وارد کشور کند.

در این نشست همچنین نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکا برق ایران به تشریح وضعیت فعلی صنعت برق و مشکلات پیش‌روی آن پرداخت. پیام باقری با اشاره به اینکه این صنعت در آغاز انقلاب صنعتی کاملا وابسته بود، اما امروز به مرز خودکفایی رسیده است، گفت: تمام تجهیزات و محصولات صنعت برق توسط بخش‌داخلی در حال تولید است، چراکه در دهه ۷۰ و ۸۰ ظرفیت‌سازی مناسبی در این حوزه صورت گرفت تا بتوانیم امروز بدون نیاز به تولیدات خارجی راه را ادامه دهیم. وی در بخش دیگری از اظهارات خود به مشکلات صنعت برق در کشور پرداخت و اعلام کرد که مهم‌ترین معضل حال‌حاضر این صنعت، نامتوازن بودن اقتصاد برق است. تفاوت قیمت‌تمام شده موضوعی بود که از دیدگاه باقری منجر به چنین شکافی شده است، زیرا تا پیش از اعمال تحریم‌ها شکاف قیمتی به‌وجود آمده از طریق درآمدهای نفتی جبران می‌شد. وی در ادامه افزود: اکنون دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان به کلان بخش‌خصوصی صنعت برق بدهی دارد.

باقری یکی‌دیگر از مسائلی که دامن‌گیر صنعت برق کشور شده است را رکودکاری دانست و گفت: رکودکاری این بخش مربوط به بخش اقتصادی کشور است، چراکه بودجه وزارت نیرو نیز به تراز منفی رسیده است. وی افزود: رکودکاری باعث شده ظرفیت‌سازی که طی سال‌های گذشته صورت گرفته اکنون به یک‌چهارم بازدهی تقلیل یابد و شرکت‌های فعال در این بخش به‌اجبار برای جبران مافات به بازار سرمایه رجوع کنند. نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای برق ایران در بخش دیگری از سخنان خود به‌بحث باز شدن پای رقبای خارجی در قالب فاینانس اشاره کرد و گفت: از تبعات افزایش قیمت‌تمام‌شده، ورود شرکت‌های خارجی در قالب فاینانس است؛ موضوعی که می‌توان آن را آینده‌فروشی خطاب کرد، چراکه انرژی ارزان کشور در قالب خام‌فروشی در اختیار خارجیان قرار می‌گیرد و در این میان دست بخش‌های داخلی خالی می‌ماند. باقری در ادامه اظهار کرد: بخش صنعت برق هم ارزآوری، هم اشتغال‌زایی و هم به صادرات غیرنفتی کمک شایانی خواهد کرد، بنابراین باید پتانسیل‌ها و توانمندی این صنعت موردتوجه تصمیم‌سازان کشور قرار گیرد.

نصرالله رهنما که یکی دیگر از نایب‌رئیسان هیات مدیره سندیکای برق است، مشکلات این صنعت را به دو دسته عمومی و خصوصی تقسیم کرد. رهنما در بخش مشکلات عمومی، وضعیت صنعت در کشور را به‌طور کلی مورد بررسی قرار داد و گفت: قوانین مازاد و پیچیده، عدم وجود پنجره واحد در صنعت و صادرات، عدم برابری صحیح و متعادل نرخ ارز، مشکلات بانکی و به‌طور کلی رکود حاکم بر صنعت از جمله مشکلات عمومی هستند که فشار بر صنعتگران را افزایش داده است. وی در بررسی مشکلات بخش‌خصوصی اظهار کرد: خاستگاه بسیاری از مشکلات رکودکاری است که به عموم تولیدکنندگان غلبه کرده است. رهنما افزود: بدهی روزافزون به پیمانکاران و کاهش شدید پروژه‌ها از جمله مشکلاتی است که می‌توان به آنها اشاره کرد. نایب‌رئیس هیات‌مدیره سندیکای برق ایران در ادامه به راه‌های برون‌رفت از مشکلات به‌وجود آمده در صنعت برق اشاره کرد و گفت: بخش صادرات که متاسفانه درگیر مشکلات سیاسی و ناشی از دیپلماسی سیاسی کشور است، یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت صنعتگران به‌شمار می‌رود. وی افزود: آنچه بیش از همه پارامترها اهمیت دارد باور و خواست علمی برای انجام کارهاست.