به‌گزارش «دنیای‌ اقتصاد»، این نمایشگاه با هدف عرضه و ارائه توانمندی‌های کشور و همچنین ایجاد فرصت جهت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بخش صنعت برگزار می‌شود و از ویژگی‌های آن انجام نشست‌های تخصصی، نمایش تازه‌ترین تحولات و دستاوردهای علمی، فنی و صنعتی کشورهای شرکت‌کننده است. بنا‌بر این گزارش، تعداد شرکت‌کنندگان این نمایشگاه ۱۴۶ شرکت تولیدی و ۱۳۹ شرکت خارجی یا نمایندگی‌ آنها در فضایی در حدود ۱۶ هزار مترمربع است. نشست‌های تخصصی با رویکرد چشم‌انداز معدن و صنایع معدنی در دولت ‌دوازدهم از جمله نشست‌هایی است که در حاشیه این نمایشگاه برگزار می‌شود. 

خانه معدن ایران برگزارکننده این نمایشگاه، در جهت رسیدن به استانداردهای یک نمایشگاه در کلاس جهانی، اقدام به ایجاد فضایی مناسب با ظرفیت بیش از ۲۰۰ نفر در «سالن ۱۱» نمایشگاه کرده است که در روزهای دوم و سوم رویداد (۱۴ و ۱۵ آبان‌ماه) چهار پنل تخصصی با عنوان «نشست‌های تخصصی با رویکرد چشم‌انداز معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم» برگزار می‌کند. «معادن، منابع ‌طبیعی و محیط‌زیست» عنوان یکی از نشست‌های تخصصی این نمایشگاه است که با حضور عیسی کلانتری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، جعفر سرقینی، معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزار می‌شود.

همچنین نشست‌هایی نیز با عنوان «استراتژی معدن و چالش‌های ساختاری اجرایی» آن با حضور مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل سازمان ایمیدرو و «سرمایه‌گذاری، تامین مالی و استانداردسازی بر پایه اقتصاد معدنی» با حضور مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، کشاورزی، صنایع و معادن تهران و «استراتژی زنجیره فولاد در افق ایران ۱۴۰۴» با حضور دکتر بهرام سبحانی، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این نمایشگاه برگزار می‌شود.