پیشتازان وام دوم رونق

براساس آمار اعلام شده از زمان آغاز ثبت نام برای اجرای دومین فاز طرح رونق تولید (تیرماه سال جاری) تا دهم آبان در مجموع ۳۳هزار و ۱۸۸ متقاضی اقدام به ثبت درخواست خود از طریق سایت بهین یاب و کارگروه‌های استانی کرده‌اند که از این تعداد، ۱۱۹۴ متقاضی موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. هرچند آمار اعلام شده از آغاز پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح رونق تولید حکایت دارد، اما سرعت پایین پرداخت تسهیلات موجب شده تا با عبور از هشتمین ماه سال، پرداخت تسهیلات برای متقاضیان چندان ملموس نباشد که این امر طی روزهای اخیر واکنش بسیاری از متقاضیان را به همراه داشته است. در این خصوص، مسوولان سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به این نکته اشاره می‌کنند که ثبت نام از متقاضیان از تیر سال جاری آغاز شده به همین دلیل پرداخت تسهیلات هنوز شتاب نگرفته است،‌ اما پس از بررسی درخواست متقاضیان روند پرداخت تسهیلات شتاب خواهد گرفت.

طرح رونق تولید از سال گذشته و در راستای رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت و در اولین فاز، پرداخت ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش‌بینی شد، اما در فاز دوم پرداخت ۳۰هزار میلیارد تومان تسهیلات در راستای «استمرار رونق تولید، حفظ اشتغال فعلی، ‌ایجاد اشتغال جدید و افزایش رشد اقتصادی کشور» در قالب سه نوع وام در دستور کار قرار‌ گرفته است. نحوه توزیع این وام‌‌ها برای تامین سرمایه در گردش مورد نیاز برای ۱۰هزار بنگاه‌ اقتصادی به میزان ۱۰هزار میلیارد تومان، تامین منابع مالی مورد نیاز ۶ هزار طرح‌ نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰درصد به میزان ۱۰هزار میلیارد تومان و تامین مالی مورد نیاز برای بازسازی و نوسازی ۵ هزار واحد اقتصادی به میزان ۱۰هزار میلیارد تومان است.

اما برای سال جاری متولیان بخش صنعت برای شارژ مالی بنگاه‌ها دو شرط قائل شده‌اند؛ طبق شرط اول کارخانه‌ها با دریافت تسهیلات باید تولید خود را ۱۰درصد افزایش دهند و براساس شرط دوم بنگاه‌ها افزایش ۱۰ درصدی اشتغال را نیز در دستور کار قرار دهند. براساس دستورالعمل جدید، در سال ‌جاری تسهیلات پیش‌بینی شده مشمول بنگاه‌هایی می‌شود که از سوی کارگروه استانی مشروط به احراز توجیه فنی، ‌مالی و اقتصادی مناسب به بانک‌های عامل معرفی شوند. همچنین دریافت تسهیلات براساس دستورالعمل پیش‌‌بینی‌شده مشمول محصولاتی می‌شود که در بازار فروش قابل ‌قبول باشند و منجر به انباشته شدن محصولات در انبار نشوند.

از سوی دیگر، تسهیلات مذکور مشمول بنگاه‌هایی می‌شود که تولید آنها به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شده باشد یا فعالیت آنها به کمتر از ظرفیت اسمی رسیده باشد. درخصوص بنگاه‌هایی که در سال‌های گذشته فعالیت نداشته‌اند و فاقد فروش بوده‌اند نیز اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به تشخیص موسسه اعتباری در راستای فعالیت مجدد بنگاه‌ها است؛ مشروط بر اینکه متقاضیان دارای طرح توجیهی مناسبی باشند و فعالیت مجدد آن بتواند به فروش و سودآوری منتهی شود. از سوی دیگر، نوسازی خطوط فرسوده برخی از صنایع نیز در طرح رونق سال جاری پیش‌بینی شده است.

آخرین وضعیت طرح رونق

براساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با شروع ثبت‌نام‌های جدید (از اول تیرماه تا ۱۰ آبان ماه) در مجموع ۳۳ هزار و ۱۸۸ متقاضی برای دریافت تسهیلات طرح رونق ثبت‌نام کرده‌اند؛ که از این تعداد ۶ هزار و ۴۴۶ ثبت نام به واحدهای مستقر در داخل شهرک‌های صنعتی و ۲۶ هزار و ۷۴۲ درخواست نیز به خارج از شهرک‌های صنعتی اختصاص داشته است.

از مجموع درخواست‌های ثبت نامی ۲۵هزار و ۴۲۳درخواست مربوط به واحد تولیدی، ۷هزار و ۲۶۱درخواست مربوط به طرح تولیدی و ۵۰۴درخواست نیز مربوط به بخش معدن است که از میان درخواست‌های ثبت شده استان‌های آذربایجان شرقی با ۴۸ درخواست، آذربایجان غربی با ثبت ۳۷ درخواست، یزد با ثبت ۳۷ تقاضا، سمنان با ثبت ۳۵ درخواست در بانک‌های عامل و قزوین با ثبت ۳۴ تقاضا بیشترین تقاضا را برای دریافت تسهیلات رونق تولید برای بخش معدن به خود اختصاص داده‌اند.

گزارش وضعیت ثبت‌‌نام برای دریافت تسهیلات رونق تولید بیانگر آن است که استان‌های «مازندران، آذربایجان‌شرقی، اصفهان، گیلان و خوزستان» بیشترین درخواست را برای دریافت وام ثبت کرده‌اند. براساس آمار مذکور درخواست ثبت‌شده برای استان مازندران در دوره زمانی مورد بررسی برابر با ۳ هزار و ۱۳۷ درخواست بوده که از این تعداد ۶۶۲ درخواست به بانک معرفی شده و در مجموع ۴۹ تقاضا موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند. از سوی دیگر درخواست‌های ثبت شده برای استان آذربایجان شرقی نیز برابر با ۲ هزار و ۷۳۸ فقره بوده که از این تعداد ۳۱۴ درخواست به بانک ارجاع داده شده است و ۴۵ متقاضی نیز در مجموع موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.

استان اصفهان نیز با ثبت ۲ هزار و ۶۰۳ درخواست در جایگاه سوم قرار گرفته و از این تعداد براساس آمار اعلام شده ۸۹۸ درخواست به بانک معرفی شده‌اند که ۱۳۹ درخواست موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند.‌ اما درخواست‌های ثبت شده برای استان گیلان نیز برابر با ۲ هزار و ۵۷ فقره بوده که از مجموع درخواست‌های ثبت شده ۱۳۱ متقاضی به بانک‌های عامل معرفی شده‌اند و به ۴۶ درخواست، تسهیلات پرداخت شده است. اما مجموع درخواست‌های ثبت شده برای استان خوزستان نیز برابر با هزار و ۸۶۳ درخواست بوده که ۹۳ تقاضا تاکنون به بانک معرفی شده و ۱۸ فقره تسهیلات نیز به این استان پرداخت شده است.

پیشتازان دریافت تسهیلات

اما در دوره زمانی مورد بررسی استان‌های «لرستان، قزوین، اصفهان، زنجان و خراسان جنوبی» بیشترین تسهیلات دریافتی را به خود اختصاص داده‌اند، به‌طوری که از مجموع بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی برای طرح رونق سال ۹۶ استان لرستان با ثبت هزار و ۵۵ فقره درخواست با دریافت بیش از هزار و ۵۶۷ میلیارد ریال تسهیلات بیشترین دریافتی از طرح رونق تولید را به خود اختصاص داده است. تسهیلات پرداختی به استان قزوین نیز با هزار و ۳۸۸ فقره درخواست در این مدت بیش از هزار و ۱۱۵ میلیارد ریال بوده است.

در استان اصفهان نیز که در این مدت در مجموع ۲ هزار و ۶۰۳ درخواست ثبت شده، بیش از ۹۰۹ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده است. اما زنجان نیز در این دوره ۵۰۲ درخواست برای دریافت تسهیلات داشته و در دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۸۵۶ میلیارد ریال تسهیلات به این استان پرداخت شده است. اما براساس آمار اعلام شده درخواست‌های ثبت شده برای خراسان‌جنوبی نیز برابر با ۲۵۳ فقره بوده که در دوره زمانی مورد بررسی بیش از ۷۷۳ میلیارد ریال تسهیلات به این استان اختصاص یافته است.