به‌گزارش «ایسنا» محمودرضا حقی‌فام در حاشیه «هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق» با بیان اینکه استاندارد بین‌المللی تعریف شده برای خاموشی در هر کشوری متفاوت است، گفت: به‌طور مثال در آمریکای شمالی میزان خاموشی پنج برابر هلند است که این به معنای عدم رعایت استانداردها در صنعت برق نیست؛ چراکه اندازه‌گیری این مساله پارامترهای گوناگونی دارد. وی با اشاره به میزان خاموشی‌های ایران عنوان کرد: براساس آمارهای سال ۹۵ و ۹۶ میزان متوسط خاموشی به ازای هر مشترک در بخش توزیع ۱/۸ دقیقه در روز است.

به‌گفته معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر در ۳۶۵ روز سال، حدود ۷۰ تا ۸۰ دقیقه خاموشی در کشور وجود دارد. به‌عبارت دیگر هر مشترک در کشور ۲/۵ دقیقه خاموشی را در روز تجربه می‌کند که براساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت‌گرفته باید این عدد به ۱/۵ دقیقه کاهش یابد. حقی‌فام درمورد اینکه کاهش حجم خاموشی چه میزان هزینه دارد، گفت: اگر در سال ۳ هزار میلیارد تومان برای اصلاح شبکه فرسوده در نظر گرفته شود، می‌توان میزان خاموشی را در کشور کاهش داد؛ اما متاسفانه برای سال ۹۶ چشم‌انداز مناسبی برای این موضوع وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای سال آینده طرح جامع مدیریت مصرف را آماده کرده‌ایم که سرفصل‌های متنوعی دارد، گفت: صنعت برق علاوه بر اینکه باید به سمت ایجاد تاسیسات جدید و نصب نیروگاه‌ها پیش برود، باید به موضوع افزایش راندمان انرژی و کاهش پیک نیز توجه کند. معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر با اشاره به برنامه‌ وزیر نیرو برای صنعت برق گفت: یکی از مسائلی که در این برنامه به درستی به آن اشاره شده، بحث مدیریت تقاضا و مصرف است و با توجه به اینکه طبق پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته در سال آینده شاهد هفت تا هشت درصد افزایش مصرف خواهیم بود، قطعا نیازمند اجرایی شدن کامل این برنامه هستیم.