پیام انقلاب چهارم صنعتی برای مدیران

سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی در حالی برگزار شد که به اعتقاد مسوولان صنعتی، انقلاب چهارم حوزه‌ها و بازارهای بزرگ دانش‌بنیان را برای کشور به‌وجود می‌آورد، بنابراین باید با این پدیده‌ها همراهی و زیربناهای ساختاری و نیروی انسانی لازم را فراهم کنیم.

رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این کنفرانس با تاکید بر ضرورت ریسک‌پذیری مدیران در شرایط محیطی پیچیده، اظهار کرد: ریسک‌پذیری مدیران ارشد و میانی و اشاعه فرهنگ تصمیم‌گیری و جسارت در پیشبرد امور در شرایط محیطی پیچیده یکی از الزامات اصلی در انتخاب مدیر به شمار می‌رود که باید به آن توجه جدی داشت. منصور معظمی با اشاره به دلایل و عوامل بی‌انگیزگی کارکنان در سازمان‌ها گفت: باید سم مهلک بی انگیزگی در سازمان‌ها را از بین ببریم. رئیس هیات عامل ایدرو با تاکید بر اینکه آستانه ریسک پذیری سازمان‌ها و تطبیق ریسک با انتظارات ذی‌نفعان، مسوولیت غیرقابل تفویض مدیریت ارشد است، اظهار کرد: وقتی مدیران ارشد ریسک‌پذیر شوند روحیه ریسک‌پذیری به همه بدنه سازمان تزریق می‌شود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به لزوم جانشین پروری و استفاده از استعداد جوانان گفت: توجه به این امر برای هر سازمانی یک مزیت برجسته به شمار می‌رود و به عبارتی می‌توان گفت تحقق اهداف سازمانی معطوف به عوامل انسانی فعال، برخوردار از روحیه مشارکت و تقویت نظام انگیزشی در کارکنان است.

وی با اشاره به اینکه ما در مرز یک انقلاب فناوری ایستاده‌ایم که روش زندگی، کسب و کار و پیوند ما با دیگران را از بنیان دگرگون خواهد کرد، گفت: ما وارد فاز جدیدی از انقلاب صنعتی می‌شویم که بر پایه فناوری است؛ به گونه‌ای که مرزهای میان قلمروهای فیزیکی، دیجیتالی و بیولوژیکی را از میان بر می‌دارد. وی افزود: انقلاب چهارم حوزه‌ها و بازارهای بزرگ دانش‌بنیان را برای ما به‌وجود می‌آورد و اگر از این قافله عقب بیفتیم از گردونه رقابت‌پذیری جهانی حذف می‌شویم.

بنابراین باید با این پدیده‌ها همراهی کنیم و زیربناهای ساختاری و نیروی انسانی لازم را فراهم کنیم. وی با اشاره به گزارش موسسه مک‌کینزی در افق ۲۰۲۵ درخصوص هوشمندسازی و اتصال به اینترنت و توسعه فناوری (IOT) که با شتاب فزاینده‌ای همراه خواهد بود، گفت: بر اساس این گزارش بازار بالقوه ۴ تا ۱۱ هزار میلیارد دلاری برای IOT پیش‌بینی شده است که ایران اگر بتواند تنها یک درصد این بازار را به خود اختصاص دهد، ۴۰ تا ۱۱۰ میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد. وی همچنین درآمد حاصل از کلان داده (Big Data) را تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار عنوان کرد. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این کنفرانس با اشاره به اینکه نیروی منابع انسانی عامل اصلی رشد و توسعه کشورها است، تصریح کرد: سرمایه‌های انسانی متنوع و متغیر هستند و بخشی از دارایی‌های اساسی و رشد و تعالی هر سازمان به آن متکی است. محمد شریعتمداری با بیان اینکه همه تلاش ما این است که از اقتصاد تک‌محصولی خارج شویم، گفت: باید با سرعت بیشتر در توسعه منابع انسانی قدم برداریم که مهم‌ترین عامل در این مساله همسویی، هم قدمی در حوزه منابع انسانی و به‌کارگیری توان‌ها و هم جهت شدن اندیشه‌ها در خدمت مردم است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به رشد بیکاری در کشور و رشد قابل توجه ما در حوزه تحصیلات آکادمیک توجه هرچه بیشتر به مهارت و به کارگیری جوانان متخصص و متعهد ضرورت دارد. وی افزود: در بازار کار امروز به کارگیری نیروی ماهر و تحصیلکرده عامل رشد اقتصادی بنگاه‌ها و کشور است و امروزه دیگر افزایش کارآمدی سازمان‌ها از مسوولیت‌های یک بنگاه نیست، بلکه از ضروریات سازمان محسوب می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به گام‌های ایدرو در حوزه صنایع نوین و دانش‌بنیان ابراز امیدواری کرد: علاوه بر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، در سایر وزارتخانه‌ها نیز به این مقوله توجه بیشتری شود.

شریعتمداری در ادامه با تاکید بر اینکه منابع انسانی بخشی از دارایی‌های اساسی یک سازمان به حساب می‌آیند، گفت: سیاست‌گذارها، بنگاه‌ها و مدیران ارشد باید در این حوزه برنامه‌‌ریزی مناسبی داشته باشند. وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه این کنفرانس در جمع خبرنگاران توجه به توسعه منابع انسانی را عنصری اساسی در ایجاد رشد پایدار و متوازن عنوان کرد که تاکنون در نظام سیاسی و اقتصادی کشور مغفول مانده است.شریعتمداری افزود: حاصل این نگاه متاسفانه باعث آن شده تولید ثروت کشور به منابع طبیعی متکی باشد که موضوع افتخارآمیزی نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ۶۷درصد سهم ثروت آفرینی در کشورهای توسعه یافته متکی بر دانش و نیروی انسانی است، اظهار کرد: در کشور از یکسو با تراکم نیروی فرهیخته و تحصیلکرده مواجه‌ایم و از سوی دیگر با بیکاری گسترده که این موضوع بیانگر عدم توجه به بحث مهارت نیروی انسانی دانش‌آموختگان ما است. وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: حضور استارت‌آپ‌ها با جوانان تحصیلکرده و زبده امروز در کشور در حال ظهور است و ۳۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان وجود دارند که تولیداتشان بر محصولات فکری متکی است و باید این مسیر را با قوت و جدیت ادامه دهیم. شریعتمداری تصریح کرد: باید توجه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به مقوله صنایع دانش‌بنیان دوچندان شود تا در حوزه صنعت، معدن و تجارت و تولید کالا و خدمات به این مهم دست یابیم.

محمدعلی محمدی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی هم با اشاره به برخی آینده پژوهی‌ها گفت: تا سال ۲۰۴۰ پیش‌بینی می‌شود که دنیای مجازی به دنیای واقعی نزدیک شود و این موضوع دنیای کسب و کار را دچار چالش جدی خواهد کرد و در این شرایط چگونگی مدیریت منابع انسانی از هم اکنون باعث نگرانی شده است و در چنین شرایطی قبل از اینکه چالش تبدیل به تهدید شود باید آن را به فرصت تبدیل کرد. وی تاکید کرد: انسان محور تغییر و تحولات است و برای تحقق اهداف اقتصادی، اجتماعی و همچنین برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی باید مدیریت صحیح منابع انسانی را مورد توجه قرار دهیم. ابراهیم شیخ، دبیر کمیته علمی سیزدهمین کنفرانس توسعه منابع انسانی با بیان اینکه پیچیدگی شرایط محیطی، زمان گذار به مدیریت جدید توسعه منابع انسانی را موجب شده است، تصریح کرد: باید رویکرد علمی در حل مسائل منابع انسانی را در دستور کار قرار داد.