چالش آب موجب شد تا در «نشست تخصصی ردپای آب و آب مجازی» از آب به‌عنوان پرریسک ترین مساله تجارت جهانی یاد شود. در این همایش به سه موضوع آب مجازی و امنیت غذایی در ایران، روش‌های کاهش ردپای آب انسانی از طریق تولید، مصرف و روش‌های تجارت هوشمند و اطلاع‌رسانی از سیاست‌های ملی امنیت غذایی و آب از طریق ارزیابی آب مجازی پرداخته شد.  

به گزارش اتاق بازرگانی ایران، عباس کشاورز، معاون زراعت جهاد کشاورزی در این نشست به موضوع واردات آب مجازی از طریق واردات محصولات کشاورزی و غذایی به ایران اشاره کرد و گفت: در ایران مطالعات مختلفی درباره آب مجازی انجام شده اما هنوز موضوع میزان مصرف آب در مورد تولید انواع گوشت، شیر و ... انجام نشده است.  وی ادامه داد: میزان مصرف آب در حوزه‌هایی مانند تولید کاغذ، چرم، مواد شیمیایی و ... نیز بالاست اما همچنان مطالعات لازم در این مورد نیز صورت نگرفته که باید روی این موارد نیز تمرکز کنیم.

سهم ۹۴ درصدی آب برای بخش کشاورزی

آرین هوکسترا استاد آب، محیط زیست، اقتصاد و توسعه پایدار دانشگاه توئنتو هلند نیز از آب به‌عنوان پرریسک‌ترین مساله در تجارت جهانی یاد کرد و گفت: باید برای مدیریت بهینه‌تر و عادلانه‌تر آن برنامه‌ریزی جدیدی ارائه شود.

وی با نگاه به مطالعاتی که در مورد ایران انجام شده است، گفت: در ایران یک درصد آب مصرفی به صنعت و پنج درصد از آن به مصرف شهری و حدود ۹۴ درصد باقی مانده به حوزه کشاورزی و تولید غذا اختصاص دارد. البته این نسبت با تفاوت ناچیزی در سایر کشورها نیز صادق است. در واقع در همه دنیا تولید غذا بیشترین سهم مصرف آب را دارد. وی تاکید کرد: ایران در طول سال بیش از آب در دسترس خود، مصرف می‌کند. برای همین ضرورت دارد که با استفاده از تکنولوژی‌های جدید کاری کنیم که میزان مصرف آب کشاورزی ایران کاهش پیدا کند. وی ادامه داد: راهکار دیگر آن است که در تولید محصولات به اقلیم و شرایط آب و هوایی منطقه نیز توجه شود و از طرفی بدانیم که آیا صادرات محصول مورد نظر توجیه اقتصادی دارد یانه؟

هوکسترا در مورد نوع سوخت و انرژی که در کشورها استفاده می‌شود نیز گفت: تولید انرژی از سوخت‌های فسیلی، آب کمتری نسبت به سدسازی و سوزاندن چوب مصرف می‌کند اما از همه این موارد بهتر، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر است که از نظر مصرف آب بسیار بهینه هستند. فاطمه کاراندیش، عضو هیات‌ علمی دانشگاه زابل نیز در این همایش گفت: شاید ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده باشد اما ضعف مدیریتی فشارهای ناشی از کمبود آب را افزایش داده است. وی با توجه به نتایج حاصل از مطالعات انجام شده از یک نوع بی‌توجهی در سطح کشور به مکان‌یابی برای کشت محصولات مختلف اشاره کرد و گفت: طی تحقیقات صورت گرفته، متوجه شدیم حدود ۸۷ درصد منابع آبی مناطق خشک کشور برای تولید غذای سایر مناطق که از نظر منابع آبی وضعیت بهتری دارند، مصرف می‌شود.