به‌گزارش «شاتا»، متولی صنعت همچنین در نشست با مدیران شرکت‌ها و انجمن‌های معدن و صنایع معدنی، انتظارات خود از «ایمیدرو» به‌عنوان پرچمدار توسعه معدنی کشور را اعلام کرد و گفت: این سازمان بازوی دولت برای تحقق اهداف معدنی است، بنابراین باید بخش‌خصوصی را تهییج به مشارکت کند، برخی از مشارکت‌ها را خود انجام دهد، خارجی‌ها را به سرمایه‌گذاری تشویق کند، با قبول ریسک و شکستن سدها در برخی مناطق و کمک به آموزش در حل مشکلات بنگاه‌های کوچک و ارتقای سطح دانش بنگاه‌ها قدم‌های اساسی و مهمی را بردارد تا مسیر فعالیت‌های معدنی تسهیل شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین خطاب به فعالان معدنی، اکتشاف را مقدمه تمام فعالیت‌های بخش معدن دانست و اظهار کرد: حلقه اول این مساله مهم است و برای تحقق آن باید کنترل و نظارت زمان‌بندی شده وجود داشته باشد؛ چراکه برای فعالیت‌های بزرگ معدنی نیاز به افزایش حجم مواد معدنی شناسایی شده و کشف ذخایر جدید داریم و با اکتشاف می‌توانیم قدم‌ها را محکم‌تر برداریم.

شریعتمداری در ادامه یکی از مهم‌ترین عناوین برنامه‌های وزارتخانه متبوعش را تقویت واحدهای کوچک معدنی و اینکه چگونه خوشه‌ها را ایجاد کرد تا واحدهای بزرگ از آنان استفاده کنند، برشمرد و گفت: ایمیدرو حتما باید این برنامه را در دستور کار قرار دهد تا بتوان پیوندی در مجموعه فعالیت‌های معدنی ایجاد کرد. معیار و مقیاس مهم است، واحدهای بزرگ حتما باید توسعه یابند، چراکه در مقیاس کوچک نمی‌توان فعالیت کرد. وی افزود: شرکت‌های بزرگ کمک کنند تا شرکت‌های بزرگ صادراتی چه به‌صورت موضوعی و چه منطقه‌ای در حوزه صنعت و معدن ایجاد شده و توان‌ها تجمیع شوند، همچنین اگر بتوان زنجیره ارزش ساختار مالکیتی مناسبی برای این مجموعه‌ها فراهم کرد، زنجیره ارزش به‌طور طبیعی رخ خواهد داد.

شریعتمداری اصلاح ساختار مالکیت بنگاه‌ها را به‌گونه‌ای که در سود زنجیره ارزش سهیم شوند را اقدام مهمی دانست و اظهار کرد: ۵/  ۶ درصد صنایع معدنی، ۲/  ۱ درصد بخش معدن و ۲۳ درصد صادرات غیرنفتی به این حوزه مربوط است، بنابراین باید همه زمینه‌ها فراهم شود تا بخش‌خصوصی سود ببرد و در نتیجه، اشتغال و سرمایه‌گذاری صورت گیرد. از سوی دیگر متولی صنعت از نبود یک سند توسعه صنعتی و معدنی در کشور انتقاد کرد و گفت: یکی از دلایل راه‌اندازی ستاد زنجیره فولاد عدم برخورداری از چراغ راه است، پس باید سند روشن داشته باشیم و مشخص شود به کدام‌سو حرکت می‌کنیم. وی افزود: همچنان از استراتژی توسعه صنعتی بی‌بهره‌ایم اما کار مشترکی در این زمینه با اتاق بازرگانی، معاونت طرح و برنامه در دست اقدام است تا نقشه راهی برای توسعه صنعتی کشور و بخش معدن تدوین شود.