در این میان، رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه دولت افزایش قیمت نان را نمی‌خواهد، گفت: از این موضوع حمایت می‌کنیم، به شرط آنکه از نانوایی‌ها هم حمایت شود. علی فاضلی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در مورد جزئیات پیشنهادهای اتاق اصناف ایران به دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت نان، گفت: پیشنهاد اول ما به دولت این است که حامل‌های انرژی مورد نیاز نانوایی‌ها کم‌بها یا شامل بخشودگی شود. پیشنهاد دوم هم در رابطه با هزینه بیمه کارگری نانوایی‌ها است و این دو پیشنهاد حداقل تسهیلاتی است که می‌توان فعلا به نانوایی‌ها در صورت عدم افزایش قیمت نان پرداخت کرد.

فاضلی اظهار کرد: طی۴-۳سال گذشته ۴۱ درصد افزایش در نرخ دستمزد صورت گرفته در حالی که این افزایش هزینه‌ها در قیمت نان لحاظ نشده و به این ترتیب برای کارآفرینان بخش مشکلاتی به‌وجود آمده است. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه به دنبال حل مشکلات نانوایی‌ها است، گفت: اتاق اصناف ایران در این خصوص با دولت در حال تعامل است تا بتواند این مشکلات را حل کند.

فاضلی در پاسخ به این سوال که چرا در حالی که تاکید می‌شد قیمت نان بدون تغییر در وزن چانه نان تغییر کند، در نرخ‌نامه‌ای که روز شنبه ۴ آذرماه تدوین شده بود و البته به اجرا هم در نیامد وزن چانه نان کاهش داشت، گفت: سال ۹۳ وزن چانه‌ای برای نان مصوب و براساس آن عمل شد اما وقتی توفیق حاصل نشد که نان به قیمت واقعی عرضه شود، یقینا این مساله در کیفیت تاثیر مستقیم می‌گذارد و نانوا به ناچار باید از کیفیت خود بکاهد تا بتواند جوابگوی هزینه‌ها باشد.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در ۴ سال گذشته تورم افزایش داشته و هزینه حامل‌های انرژی هم اضافه شده است، اظهار کرد: اما این افزایش‌ها در قیمت نان لحاظ نشده و درست نیست که یک گروه قربانی عده دیگری شود. به گفته فاضلی، اگر قرار است نان گران نشود حداقل باید تسهیلاتی به واحدهای صنفی در حوزه نان پرداخت شود. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه طرفدار آزاد شدن نرخ نان است، گفت: در مقابل آزاد شدن قیمت نان باید یارانه‌ای به اقشار آسیب‌پذیر جامعه پرداخت شود و درست نیست که افرادی که تمکن مالی دارند نان را با قیمت برابر اقشار آسیب‌پذیر خریداری کنند.

از سوی دیگر، بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، رئیس اتاق اصناف ایران از برگزاری جلسه مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر داد و گفت: من پیشنهادی را به دولت مبنی بر اینکه بحث حامل‌های انرژی و سقف پرداختی بیمه کارگران خبازی‌ها در کشور شامل بخشودگی شود ارائه کردم؛ البته با این کار، بخشی از مشکلات صنف خبازی حل می‌شود و به همین جهت به ما اعلام کرده‌اند که فعلا درباره افزایش قیمت نان دست نگه دارید تا این کار انجام شود. به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی فاضلی درباره توقف افزایش قیمت نان نیز اظهار کرد: در ۶ ماه گذشته همه فرآیند تغییر قیمت نان طی شد اما از آنجا که نان سر سفره همه مردم است مقرر شد افزایش قیمت نداشته باشیم.

وی افزود: اما قرار نیست که ۸۳ هزار واحد صنفی تاوان آن را بپردازند بنابراین به دولت پیشنهاد دادیم که تسهیلات لازم به این بنگاه‌های کوچک پرداخت شود. رئیس اتاق اصناف ایران گفت: جلسه آینده ستاد تنظیم بازار هفته بعد تشکیل و در این جلسه تصمیم نهایی درخصوص وضعیت نان گرفته می‌شود. در مورد قیمت‌گذاری نان، رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه قیمت نان باید واقعی شود، تصریح کرد: اگر قیمت نان واقعی نشود مردم بیشتر متضرر می‌شوند، چراکه از کیفیت تولید کاسته می‌شود.

خسرو فروغان گران سایه در گفت‌وگو با «ایسنا» اظهار کرد: بحث نان را برای مردم خیلی حساس کردیم و همین حساس کردن باعث شده امروز با کمترین نوسان قیمتی مردم عکس‌العمل نشان دهند. ما در سال‌های گذشته فرهنگ غذای مردم را تغییر ندادیم و روی این جریان سرمایه‌گذاری نکردیم. امروز در کشورهای دیگر نان حرف اول را در تغذیه نمی‌زند و کنار غذاهای دیگر قرار گرفته است. به همین دلیل نیازی که ما به آرد و گندم داریم هیچ کشور دیگری ندارد، این در حالی است که ما در منطقه‌ای قرار داریم که با کمبود آب مواجه هستیم.

فروغان گران سایه تصریح کرد: البته بهتر است افزایش قیمت نان تدریجی انجام شود. اکنون هم که افزایش قیمت نان متوقف شده نظارت روی نانوایی خیلی سخت است، چون ما دستگاه نظارتی قوی نداریم. رئیس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران افزود: در مورد نان نهایتا دو حالت داریم. یکی اینکه نرخ نان واقعی شود و نانوایی که می‌خواهد هزینه کند بتواند یک سود تقریبی هم داشته باشد. یا اینکه به همین شکل وضعیت نان را نگه داریم که مشاهده می‌کنیم این اتفاق باعث شده وزن چانه نان کم شود یا نمک نان را زیاد کنند یا اینکه ایرادات دیگری در تهیه نان به وجود آید که در حالت دوم، مردم بیشتر متضرر می‌شوند؛ بنابراین بهتر است قیمت نان واقعی شود.