مدیرعامل مازند چوب آریا در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: با توجه به فعالیت ۲۰ ساله در صنعت چوب و واردات چوب از روسیه، به بررسی خلأهای بازار چوب ایران پرداخته و براساس این بررسی‌ها وجود کارخانه چوب ترمو را یکی از نیازهای صنعت چوب ارزیابی کردیم. بهادر انصاری با بیان اینکه چوب ترمو نیازمند یک تکنولوژی «های‌تک» است، خاطرنشان کرد: در فرآیند تولید، ترمو چوب در دمای ۱۸۰ تا ۲۱۲ درجه روندی را طی می‌کند که آن را در مقابل تنش‌های تغییر دما، رطوبت‌ محیطی بسیار مقاوم می‌سازد؛ اما در نمونه‌های بی‌کیفیت وارداتی این فرآیند به‌طور مطلوب انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به کاربردهای مختلف انواع چوب ترمو در کشور افزود: چوب ترمو در نمای ساختمان، کف‌ها و فضاهای باز، ساخت آلاچیق، پرگولا و به‌ویژه در جاهایی که رطوبت دارد، بسیار پرکاربرد است. این درحالی است که به دلیل قیمت‌های بالای واردات، این کالا تا سال گذشته به‌عنوان یک کالای لوکس شناخته می‌شد و بعضا شاهد ورود نمونه‌های بی‌کیفیت و تقلبی بودیم. اما با راه‌اندازی این کارخانه و تولید محصول درجه یک، قیمت‌ها با کاهش قابل توجه مواجه شده است. مدیرعامل مازند چوب آریا با اشاره به مزایای استفاده از چوب ترمو گفت: چوب ترمو می‌تواند به‌عنوان مصالح سبک و دکوراتیو در صنعت ساخت و ساز مورد توجه قرار گیرد و با قیمت‌های کنونی برای قشر متوسط هم به‌عنوان یک کالای غیرلوکس مورد استفاده قرار گیرد.

انصاری با اشاره به کیفیت چوب ترمو تولیدی کارخانه مازند چوب آریا تاکید کرد: ۱۰ تا ۱۵ کشور در دنیا این فعالیت ‌های‌تک را دارند و کلیه ماشین‌آلات این کارخانه از فنلاند خریداری شده و دارای استاندارد روز دنیا است. با توجه به حضور مازند چوب آریا در انجمن بین‌المللی ترموود جهانی، این شرکت دارای تاییدیه‌های جهانی است و توانایی صادرات به خاورمیانه را دار است.

وی با اشاره به ظرفیت تولید ۲۴۰۰ مترمکعبی چوب ترمو در این کارخانه افزود: بازار داخل کشور ماهانه نیاز به ۶۰۰ تا یک هزار مترمکعب چوب ترمو دارد که امیدواریم با کاهش قیمت‌ها ظرفیت موردنیاز چوب ترمو کشور با توجه به مزایایی که دارد، افزایش یابد. انصاری خاطرنشان کرد: در حال حاضر در ۱۴ استان نمایندگی فروش چوب ترمو داریم و نکته‌ای که به آن توجه می‌کنیم فروش محصول به مشتریان نهایی و حذف واسطه‌ها است تا این محصول با قیمت مناسب‌تر به دست تولیدکنندگان و مجریان طرح‌ها برسد.

وی با اشاره به سایر تولیدات در کارخانه مازند چوب آریا گفت: ستون‌های گلولم(کاربرد در آلاچیق‌ها، تجهیزات سونا و مواردی نظیر آن) در اندازه و سایزهای مختلف که کاربرد بسیاری در آلاچیق و خانه‌های چوبی دارد به‌عنوان محصول جدید به بازار عرضه شده است. همچنین در این کارخانه تولید پروفیل در سایزهای مختلف بر حسب سفارش امکان‌پذیر است. انصاری با اشاره به اینکه صنعت چوب ایران هنوز تا مدرن‌شدن راه طولانی در پیش رو دارد، تصریح کرد: عدم ورود ماشین‌آلات و تجهیزات به روز و مدرن مانع جدی در سرراه صنعت چوب ایران است و باعث شده صنعت چوب ایران از بازار رقابتی دنیا کنار گذاشته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با تصویب مجلس شورای اسلامی برداشت از جنگل‌ها از یک سال آینده به‌طور کامل متوقف می‌شود، افزود: این تصمیم یک ایده بسیار عالی برای حمایت از جنگل‌های شمال کشور است. البته در حال حاضر هم بخش اعظم چوب موردنیاز فعالان این بخش از انواع چوب وارداتی به خصوص روس تامین می‌شود. با این تصمیم در واقع علاوه بر حفظ جنگل‌های شمال کشور واردات چوب از منطقه تایگا روسیه با قیمت مناسب به تولیدکنندگان خواهد رسید.