تولید صنعتی در مدار رشد

بر اساس جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از میان ۳۰ کالای منتخب صنعتی، در مجموع ۲۱ کالا رشد تولید و ۸ کالا نیز افت تولید و یک کالا نیز توقف تولید را ثبت کرده‌اند. ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که در هشت ماه منتهی به آبان امسال، صدرنشینان تولید کالاهای صنعتی همچنان به دو گروه «کمباین»، «اتوبوس، ‌مینی بوس و ون» اختصاص داشته است. همچنین آمار اعلام شده از تداوم رونق تولید در محصولات منتخب «معدنی و صنایع معدنی» حکایت دارد؛ به‌طوری که در مدت زمان مورد بررسی از مجموع ۱۳ کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی، در مجموع ۹ کالا رشد تولید را ثبت کرده‌اند و با این شرایط می‌توان گفت این گروه نیز پس از طی کردن یک دوره طولانی رکود، توانسته به دوران رونق بازگردد. اما بررسی جدیدترین آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت بیانگر آن است که تولید کالاهای منتخب «شیمیایی و پتروشیمی» نیز در مدت زمان مذکور در بهترین شرایط قرار داشته؛ به‌طوری که از میان ۱۳ کالای مورد ارزیابی، ۱۲ کالا رشد مثبت را ثبت کرده‌اند و تنها «اکریلونیتریل بوتادین استایرن» (ABS) افت تولید داشته است. تسهیل در روند دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه از یکسو و پیش‌بینی تامین منابع مالی مورد نیاز این بخش از طرق مختلف عمده دلیلی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید در بخش صنعت را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند با گذشت زمان و با توجه به رفع برخی چالش‌های این بخش، شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید خواهیم بود. در بخش معدن و صنایع معدنی نیز رشد تولید به رونق صادرات گره خورده بود که به گفته فعالان این بخش با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که برای صادرات محصولات معدنی صورت گرفت، این چالش نیز در حال برطرف شدن است و این امر رشد تولید در گروه محصولات معدنی را به همراه داشته است.

وضعیت صنعتی‌های منتخب

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مذکور «کمباین»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «انواع کاغذ»، «دوده» و‌ «ماشین لباسشویی» بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند. آمار اعلام ‌شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی تولید «کمباین» ۵۲۸ دستگاه ثبت شده که بیشترین رشد تولید را در میان کالاهای منتخب صنعتی به خود اختصاص داده است و نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۱۲۴ درصدی داشته است. پس از کمباین در دوره زمانی مورد بررسی، گروه «اتوبوس و مینی‌بوس و ون» نیز با رشد تولید بیش از ۸۸ درصدی جایگاه دوم را در میان کالاهای منتخب به خود اختصاص داده است. در این دوره زمانی در مجموع ۲۴۱۸ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون در کشور تولید شده است. «انواع کاغذ» تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با ۴۷۴ هزار و ۱۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۲۷ درصدی داشته است. تولید «دوده» نیز در ۸ ماه منتهی به آبان امسال ۸۵ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۲۷ درصدی را ثبت کرده است. تولید «ماشین لباسشویی» نیز در این مدت برابر با ۵۶۷ هزار و ۷۰۰ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی حدود ۲۳ درصدی را تجربه کرده است.

آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که در ۸ ماه منتهی به آبان امسال تولید «الیاف اکریلیک» متوقف شده است، الیاف اکریلیک تولید شده در مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۷ هزار تن بوده است. اما درخصوص محصولاتی که بیشترین افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند می‌توان به «کولرآبی»، «نئوپان»، «وانت» و «داروی انسانی» اشاره کرد. آمار اعلام شده بیانگر افت تولید بیش از ۲۸ درصدی «کولرآبی» در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. کولر آبی تولید شده در کشور در مدت زمان مورد بررسی ۳۳۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه بوده است. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌ شده تولید «نئوپان» نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۴۶۱ هزار و ۹۰۰ مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت تولید بیش از ۱۶ درصدی داشته است. افت تولید «وانت» نیز در دوره زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۱ درصد بوده و در مجموع ۴۷ هزار و ۳۰۰ دستگاه وانت در کشور تولید شده است. از سوی دیگر، براساس آمار اعلام شده تولید «داروی انسانی» نیز در این مدت افت حدود ۸ درصدی را تجربه کرده است.

وضعیت تولید در بخش معدن و پتروشیمی

وضعیت تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز در مدت زمان مورد بررسی بیانگر آن است که از میان ۱۳ کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی، ۹ محصول در مدت زمان مذکور رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. براساس آمار مذکور می‌توان گفت از میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی «چینی بهداشتی»، «شیشه جام»، «کاشی»، «کنسانتره زغال‌سنگ» و «محصولات فولادی» بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند؛ اما در مقابل تولید «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای»، «سیمان» و «ظروف چینی» به ترتیب افت تولید را ثبت کرده‌اند. در بخش کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز از میان ۱۳ محصول، در مجموع ۱۲ محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند و با توجه به آمار اعلام شده می‌توان گفت در این میان ۹ محصول پلیمری و سه محصول شیمیایی رشد تولید داشته‌اند. آمار اعلام شده بیانگر آن است که در میان محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی بیشترین رشد تولید به پلیمری‌ها اختصاص یافته است و آمار اعلام شده از ازسرگیری تولید «اپوکسی رزین» (ER) حکایت دارد. براساس آمار اعلام شده «پلی کربنات» (PC)، «پلی‌استایرن» (PS)، «پلی‌اتیلن ترفتالات» (PET)، «پلی وینیل کلراید» (PVC) و «استارین بوتادین رابر» (SBR) بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند.