خودروهای ایرانی در مسیر اوراسیا

در کنار خودروهای سواری در این نشست پیش‌بینی ساخت کامیون، تجهیزات و ماشین آلات معدنی نیز در دستور کار قرار گرفت و مقرر شد تا در آینده گام‌هایی نیز برای تولید اتوبوس‌های برقی برداشته شود. به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، در حوزه خودرو کار مشترک با بلاروس را آغاز کرده‌ایم و راهیابی خودروهای ایرانی به بازار اوراسیا در دستور کار قرار گرفته است و امیدواریم با شرکت مشترکی که بین ایران‌خودرو و بلاروس ایجاد شده، بتوانیم خودروهای مناسبی به کشورهای عضو آسیا صادر کنیم. ویتالی میخایلوویچ ووک نیز در این خصوص گفت: بلاروس برای توسعه روابط تجاری با ایران به خصوص در صنعت خودرو و مونتاژ علاقه بسیاری به همکاری دارد.

«صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به بلاروس، تهیه نقشه راه برای پیشبرد اهداف بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۰ (این نقشه راه در زمینه‌های حمل و نقل، کشاورزی، آموزش، بهداشت و درمان، فناوری و انرژی برنامه ریزی شده است)، افزایش حجم تجاری میان دو کشور، همکاری شرکت‌های ایران در زمینه تولید دارو با حمایت وزارت بهداشت بلاروس» از دیگر مواردی است که در این نشست از سوی دو طرف مورد بررسی قرار گرفت. تسهیل در فرآیند صدور ویزا به خصوص برای نیروی کار متخصص مورد نیاز در پروژه‌های مشترک و لغو روادید میان دو کشور از دیگر مواردی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران خواهان بررسی آن از سوی بلاروس شد.

شریعتمداری درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه دارویی نیز گفت: در حوزه مسائل دارویی و پزشکی تاسیس شرکت مشترک صنایع دارویی ایران در بلاروس از سوی شرکت توفیق دارو داشته‌ایم که این امر به توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی و مسائل بهداشتی منجر شده و در این زمینه یک سند همکاری به امضا رسید و سه سند همکاری در حوزه دارویی و پزشکی بین ایران و بلاروس نیز امضا است. درخصوص صادرات خدمات فنی و مهندسی نیز شریعتمداری با اشاره به جهش روابط میان ایران و بلاروس گفت: طی سال گذشته روابط ایران و بلاروس جهش پیدا کرده و در حوزه خدمات فنی و مهندسی سابقه بسیار ارزشمندی بین دو کشور وجود دارد و صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران به دست مهندسین ایرانی و با حضور آنها در فعالیت‌های مهندسی بلاروس انجام داده‌اند که البته به خاطر تحریم‌ها دچار مشکلاتی شده بود که با وزیر صنایع بلاروس صحبت‌هایی شده و امیدواریم این مسائل حل شود.

در کنار مواردی که در راستای توسعه روابط میان دو کشور بر آن تاکید شد در این نشست محمد شریعتمداری به چالش‌های تجار ایرانی که از سوی بانک‌های بلاروس برای آنها ایجاد شده اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد تا این مشکل حل و فصل شود. پیش از این و در راستای صادرات کالاهای ایرانی بانک توسعه صادرات ایران ۵۰میلیون یورو خط اعتباری برای صادرات کالاهای ایرانی به بلاروس اختصاص داد که به دلیل سختگیری‌های صورت گرفته از سوی بانک‌های بلاروسی روند تخصیص اعتبار پیش بینی شده با چالش‌های بسیاری مواجه شده است، مشکلاتی که وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران امیدوار است با رایزنی‌های صورت گرفته برطرف شود.

شریعتمداری درخصوص ارتقای همکاری بانکی میان ایران و بلاروس نیز با توجه به رفع تحریم‌ها و وجود زمینه‌های مناسب همکاری اعلام کرد که روابط کارگزاری بانک‌های دو کشور می‌تواند ارتقا یابد. در این خصوص وزیر صنایع بلاروس نیز با اشاره به اینکه حل و فصل مسائل بین بانکی نیاز به فرصت زمانی و کار بیشتری دارد، تصریح کرد: در زمینه گسترش همکاری‌های متقابل آماده همکاری هستیم. براساس آمار اعلام شده در حال حاضر سطح مبادلات اقتصادی ایران با جهان بیش از ۱۸۰ میلیارد دلار است، اما سهم مبادلات میان ایران و بلاروس از ۱۶۰ میلیون دلار فراتر نرفته که به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت با توجه به پتانسیل‌های موجود میان دو کشور رقم بسیار پایینی است. آمارهای اعلام شده حکایت از آن دارد که سهم مبادلات بلاروس با جهان به حدود ۶۰ میلیارد دلار می‌رسد. در این خصوص ویتالی ووک نیز در این نشست با اشاره به اینکه روابط اقتصادی ایران و بلاروس در سال‌های اخیر توسعه یافته است، گفت: قصد داریم حجم مراودات تجاری بین دو کشور را تا ۵۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم، با این حال این نکته را نیز باید مدنظر قرار داد که مشکلاتی بر سر راه توسعه روابط میان دو کشور وجود دارد و این مشکلات نه تنها بر سر راه تجار ایرانی است، بلکه طرف‌های بلاروس نیز درگیر این مسائل هستند.

در این خصوص ریباک رئیس بخش آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین وزارت امور خارجه بلاروس نیز با اشاره به اینکه تاکنون ۱۳ اجلاس کمیسیون مشترک میان دو کشور برگزار شده که نتیجه آن افزایش حجم مبادلات تجاری میان دو کشور بوده است، گفت: در حال حاضر حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور به بیش از ۱۴۰ میلیون دلار و حجم مبادلات خدمات نیز بیش از ۱۵ میلیون دلار رسیده است و امکان افزایش حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور وجود دارد. از سوی دیگر، وزیر صنایع بلاروس نیز در این اجلاس با اشاره به روابط دوستانه دو کشور گفت: منتظر موافقت نامه ایران با اوراسیا در سال ۲۰۱۸ هستیم و می‌توانیم نقشه راه کمیسیون مشترک را عملی و اجرا کنیم. ویتالی ووک با بیان اینکه در سال ۲۰۱۷ گا‌م‌های جدی برای توسعه همکاری‌ها برداشته شد، افزود: گروه مشترک کاری در حوزه نفت را تشکیل دادیم و جلسات گروه‌های کاری مربوط به کشاورزی، خودرو، حمل و نقل بین‌المللی خودرو برگزار شد.