مجموع سیاست‌های محیطی و درون‌بخشی در راستای قرار گرفتن صنعتی شدن و رونق بنگاه‌های ایران از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری تشریح شد. براساس ارزیابی‌های صورت گرفته مجموع عوامل محیطی در چهار بخش «سیاست ‌خارجی»،‌ «سیاست‌ فرهنگی»، «سیاست‌های اقتصاد کلان» و «سیاست‌های صنعتی» گنجانده می‌شوند و از «سیاست‌های داخلی بنگاه‌ها» نیز به‌عنوان سیاست درون بخشی یاد می‌شود که نقش مهم و تعیین‌کننده برای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور ایفا می‌کنند و با توجه به شرایط حاکم در بخش صنعتی می‌توان گفت رشد این بخش به آنها گره خورده است. معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته با تشریح الزامات و اقدامات دولت و فعالان صنعتی چرخه رونق‌ساز برای بنگاه‌ها را اعلام کرد.  سیاست‌ خارجی یکی از عواملی است که همواره از آن به‌عنوان عامل تعیین‌کننده بر بنگاه‌ها یاد می‌شود؛ در این خصوص اسحاق جهانگیری با اشاره به اینکه این سیاست به‌عنوان یکی از عوامل محیطی اثرگذار بر بنگاه اقتصادی یاد می‌شود، می‌گوید: در صورتی که بنگاه‌های ما می‌خواهند برای توسعه از دنیا پول بگیرند و کالایشان را در بازارهای بین‌المللی عرضه کنند و فناوری‌های جدید را به‌دست آورند، نیازمند سیاست خارجی هستند که منحصرا در اختیار دولت‌ها است، اما عامل تعیین‌کننده در حرکت بنگاه‌های اقتصادی است. در این خصوص نیز در دولت تمام تلاش خود را به‌کار بردیم تا سیاست خارجی پیش برنده و حامی حرکت بنگاه‌های اقتصادی باشد، به‌طوری که در شروع کار دولت ما حتی یک دلار خط فاینانس در کشور نداشتیم، اما امروز بیش از ۳۰ میلیارد دلار فاینانس توافق شده بین بانکی امضا شده است که برای ۱۲ میلیارد دلار آن پروژه نهایی و ال سی باز شده و در مرحله آغاز عملیات اجرایی قرار گرفته است.  در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های فولادی و نیروگاهی چادرملو، جهانگیری این نکته را نیز مدنظر قرار داد که هم اکنون در دنیا با یک خط و امضای وزیر اقتصاد کشور خط فاینانس به کشور اختصاص می‌یابد، گفت: البته رئیس‌جمهوری آمریکا مدعی است ایران پس از برجام ۱۵۰ میلیارد دلار به‌دست آورده که این ادعا حرف نادرستی است که از سوی او بارها تکرار شده است. از سیاست‌های فرهنگی نیز معاون اول رئیس‌جمهوری به‌عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر فعل و انفعالات اقتصادی و بنگاه‌های اقتصادی یاد کرد و در این خصوص گفت: اینکه در فرهنگ ما سرمایه‌‌گذاری امری مثبت تلقی می شود و به سرمایه‌‌گذاران احترام گذاشته شود موضوع مهمی است، اما ‌متاسفانه برخی از افراد که مدعی شغل هستند و دولت را در این زمینه به کم کاری متهم می کنند، هنگامی که تریبون در اختیارشان قرار می‌گیرد با شلیک به هدف، کاری می‌کنند که کسی به دنبال سرمایه‌‌گذاری نرود. این در حالی است که سرمایه‌‌گذار باید احساس امنیت کند و نباید هر کس به هر بهانه‌ای بتواند امنیت کار او را به مخاطره اندازد.

اما از سیاست‌های اقتصادی کلان نیز به‌عنوان یکی دیگر از عوامل تعیین کننده موفقیت یا عدم موفقیت بنگاه‌های اقتصادی یاد می‌شود؛ سیاستی که به گفته جهانگیری، مهم‌ترین شاخص در این سیاست این است که آینده برای مدیر بنگاه‌های اقتصادی روشن و قابل پیش‌بینی باشد؛ چرا که بدون تردید عدم شفافیت و ثبات در اقتصاد موجب می‌شود که سرمایه‌‌گذاران از کار در کشور کنار بکشند. سیاستی که به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری، دولت برای رسیدن به آن تلاش بسیاری انجام داده است تا ثبات را به اقتصاد کشور بازگرداند.  سیاست‌گذاری صنعتی یکی دیگر از عوامل توسعه صنعتی است که جهانگیری از آن به‌عنوان موضوعی اثرگذار بر رونق بنگاه‌ها به آن اشاره کرده و دراین خصوص می‌گوید: ما باید سیاستی اتخاذ کنیم که معادن و صنایع مرتبط در کنار یکدیگر باشند و نباید سنگ آهن را از چادرملو به اهواز برای تولید فولاد منتقل کنیم؛ البته زمانی که ما برای توسعه صنعت فولاد به سنگ آهن نیاز داشتیم در مقاطعی از هند و برزیل نیز سنگ آهن وارد کردیم. البته این نکته را باید مدنظر قرار داد که مهم‌ترین ویژگی معادن ایران این است که در مناطق کمتر توسعه یافته قرار دارند و می‌توانند در صورت بهره‌برداری و ایجاد صنایع مرتبط با معادن، کانون توسعه استان‌هایی نظیر سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی یا آذربایجان باشند.  جهانگیری همچنین با بیان اینکه در صورتی که در معادن توسعه ایجاد شود موجب تحول منطقه‌ای خواهد شد، گفت: سیاست اتصال واحدهای صنعتی به معادن در دوره وزارت صنعت و معدن دولت اصلاحات برداشته شد و در آن زمان تصمیم گرفتیم در کنار معدن چادرملو گندله‌سازی ایجاد شود. یکی دیگر از آثار سیاست‌گذاری صنعتی درست در حوزه سیمان بود.

روزگاری ما برای اجرای طرح‌های عمرانی نیاز به واردات سیمان داشتیم، اما با اتخاذ تصمیمی درست امروز به چنان ظرفیتی در تولید سیمان رسیده‌ایم که باید به دنبال بازار صادرات برای این محصول استراتژیک باشیم. اما از میان سیاست‌های مذکور جهانگیری از سیاست‌های داخلی بنگاه‎ها نیز به‌عنوان یکی از دلایل موفقیت شرکت‌ها یاد کرد، عاملی درون بخشی که به گفته معاون اول رئیس‌جمهوری به ثبات مدیریت یک مجموعه صنعتی وابسته است. به گفته جهانگیری ثبات مدیریت در یک مجموعه صنعتی موضوع مهمی است، اگر ما به درجه‌ای از آگاهی در اداره کشور برسیم که مدیران سیاسی کشور با آمد و رفت دولت‌ها تعویض شوند، اما مدیران فنی که سرمایه‌های بزرگ کشور هستند باقی بمانند اتفاق خوبی برای اقتصاد کشور رخ خواهد داد، به همین دلیل نباید بگذاریم مدیران بنگاه‌های بزرگ دلسرد شده و کنار بروند؛ چرا که بسیاری از کشورهای دنیا به دنبال این افراد هستند و اگر آنها مهاجرت کنند کشور از خدمات آنها محروم خواهد شد.  وی با ابراز تاسف از اینکه بسیاری از بنگاه‌هایی که امروز مشکل دارند، مشکلشان مربوط به مدیریت است، گفت: صدها‌میلیارد تومان در برخی شرکت‌های بزرگ توسط دولت و بخش عمومی سرمایه‌‌گذاری شده که بازدهی آن صفر است و در صورتی که در این سرمایه مدیریت مطلوبی انجام می شد منافع و سود آن را ملت ایران می‌برد. معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین با اشاره به اینکه دولت باید بخش وسیعی از این شرکت‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند، گفت: این بخش باید میدان دار اقتصاد کشور باشد و قطعا ایجاد سیاست‌های واحد در حوزه محیطی و درون‌بخشی می‌تواند سرعت توسعه کشور را افزایش دهد.  معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه صنایع پیشران می توانند همانند لکوموتیوی سایر بخش‌های صنعتی را به حرکت وادارند، گفت: امروز به خودروسازان کشور خیلی بد گفته می شود، اما این کارخانه‌ها توانسته‌اند ده‌ها و صدها واحد صنعتی دیگر را فعال و پابرجا نگه داشته و هزاران شغل ایجاد کنند.

وی افزود: ما باید روی صنایع پیشران که توسعه را شکل می دهند تمرکز کنیم، ‌صنایع معدنی یکی از صنایع پیشران کشور است. اگر فولاد کشور حرکت کند ده‌ها صنعت دیگر در حوزه ساختمان یا لوازم خانگی رونق خواهد گرفت و اشتغال ایجاد می کند.

کفایت سرمایه بانکی برای ارائه تسهیلات

در حاشیه‌های مراسم افتتاح‌های صورت گرفته در استان یزد، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به بودجه پیش‌بینی شده در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده تا با افزایش سرمایه بانک‌ها و ایجاد کفایت سرمایه شرایط بهتری برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی در اختیار بانک‌ها قرار گیرد که امیدواریم مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. محمد شریعتمداری افزود: این واحد صنایع معدنی یکی از واحدهایی است که امروز به وسیله فعالان اقتصادی و صنعتگران کشور در استان یزد با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن به بهره برداری می‌رسد.  وی با بیان اینکه اقبال به سرمایه‌گذاری در کشور روندی روبه افزایش دارد، تصریح کرد: در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال ۲۲ درصد افزایش تقاضای جواز تاسیس واحدهای صنعتی و معدنی نسبت به مدت مشابه پارسال داشتیم که این امر نشانگر آن است که بخش خصوصی به‌رغم همه مشکلات همچنان علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بیشتر در عرصه واحدهای تولیدی است که باعث افتخار ما خواهد بود. شریعتمداری با اشاره به اینکه تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی یکی از مهم‌ترین مشکلات این بخش محسوب می‌شود، ادامه داد: تأمین سرمایه ثابت برای توسعه واحدهایی که در حال توسعه هستند نیز حائز اهمیت است. از سوی دیگر، موضوع نرخ سود تسهیلات اعطایی نیز در بودجه ۹۷ مورد اشاره قرار گرفته و پیش‌بینی شده است تا با افزایش سرمایه بانک‌ها و ایجاد کفایت سرمایه شرایط بهتری برای ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی در اختیار بانک‌ها قرار بگیرد.

وزیر صنعـت، معدن و تجارت گفت: در بودجه ۹۷ پیش‌بینی شده تا منابعی برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی به خصوص صادرات گرا تعلق بگیرد که امیدواریم مورد تصویب مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد. محمود نوریان، مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نیز در مورد مشخصات طرح‌های در حال افتتاح و نیز پروژه‌های در حال اجرای چادرملو، گفت: واحد احیای مستقیم این مجتمع در مجاورت کارخانه فولاد در حال ساخت است که تا کنون ۸۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، با آغاز به‌کار این واحد که پیش‌بینی می‌شود در نیمه اول سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد سالانه یک میلیون و ۵۵۰ هزار تن آهن اسفنجی نیز تولید خواهد شد.  وی افزود: برای ساخت این دو واحد فولادی از آخرین فناوری روز دنیا استفاده شده که ویژگی آن برخورداری از روش (هات شارژ) برای تولید شمش فولاد است. در این روش آهن اسفنجی پیش از سرد شدن و با دمای ۶۰۰ درجه مستقیما وارد کوره‌های ذوب در کارخانه فولاد می‌شود و در نتیجه موجب صرفه جویی ۳۰‌درصدی مصرف برق و ۴۳ درصدی مصرف آب می‌شود.برای اجرای این دو طرح بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. مدیر عامل چادرملو یکی دیگر از طرح‌های زیر بنایی و توسعه بخش چادرملو را هم نیروگاه سیکل ترکیبی اردکان عنوان کرد و گفت: این نیروگاه با ظرفیت ۵۰۰‌مگاوات با هدف تامین برق مورد نیاز طرح‌های فولاد و احیا و سایر صنایع مستقر در مجتمع صنعتی چادرملو احداث شده پیش‌تر ۲ فاز گازی و یک واحد حرارتی آن بهره‌برداری و رسما افتتاح شده که برای اجرای این طرح نیز مبلغ ۱۴ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.