ارزیابی‌های صورت گرفته بیانگر آن است که مدت زمان مورد بررسی صدرنشینان تولید کالاهای صنعتی به پنج گروه «کمباین»، «اتوبوس، ‌مینی‌بوس و ون»، «انواع کاغذ»، «دوده» و «کامیون کشنده» اختصاص داشته است. درخصوص محصولات «معدنی و صنایع معدنی» نیز آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از تداوم رونق تولید در این بخش حکایت دارد؛ به‌طوری که از مجموع ۱۳ قلم کالای منتخب در مدت زمان مورد بررسی ۹ محصول منتخب «معدنی و صنایع معدنی» رشد تولید داشته‌اند. بیشترین رشد تولید برای بخش معدن و صنایع معدنی به گروه‌های «شیشه جام»، «چینی بهداشتی»،«کاشی»،«کنسانتره زغال‌سنگ» و «فولاد خام» اختصاص داشته است. تسهیل در روند دسترسی تولیدکنندگان به مواد اولیه از یکسو و پیش‌بینی تامین منابع مالی مورد نیاز این بخش از طرق مختلف عمده دلیلی است که فعالان صنعتی بهبود روند تولید در بخش صنعت را به آن نسبت می‌دهند و معتقدند با گذشت زمان و با توجه به رفع برخی چالش‌های این بخش، شاهد بهبود بیش از پیش روند تولید خواهیم بود. در بخش معدن و صنایع معدنی نیز رشد تولید به رونق صادرات گره خورده بود که به گفته فعالان این بخش با توجه به تفاهم‌نامه‌هایی که برای صادرات محصولات معدنی صورت گرفت، این چالش نیز در حال برطرف شدن است و این امر رشد تولید در گروه محصولات معدنی را به همراه داشته است.

وضعیت صنعتی‌های منتخب

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مذکور «کمباین»، «اتوبوس، مینی‌بوس و ون»، «انواع کاغذ»، «دوده» و‌ «کامیون کشنده» بیشترین رشد تولید را ثبت کرده‌اند. آمار اعلام ‌شده حکایت از آن دارد که در مدت زمان مورد بررسی تولید ۶۷۲ دستگاه «کمباین» در کشور ثبت شده و به این طریق بیشترین رشد تولید صنعتی در میان کالاهای منتخب به این گروه اختصاص یافته است. تولید کمباین در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد نزدیک به ۱۱۴ درصدی داشته است. پس از کمباین در دوره زمانی مورد بررسی، گروه «اتوبوس و مینی‌بوس و ون» نیز با رشد تولید بیش از ۶۸ درصدی جایگاه دوم را در میان کالاهای منتخب به خود اختصاص داده است. در این دوره زمانی در مجموع سه هزار و ۲۳۸ دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و ون در کشور تولید شده است. آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که «انواع کاغذ» تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز برابر با ۶۰۴ هزار و ۶۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۲۸ درصدی داشته است. تولید «دوده» نیز در ۱۰ ماه منتهی به دی امسال ۱۰۴ هزار و ۷۰۰ تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از ۲۳ درصدی را ثبت کرده است. تولید «کامیون کشنده» نیز در این مدت برابر با ۱۳هزار و ۲۲۱ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۲۰درصدی را تجربه کرده است.

آمار اعلام شده همچنین بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی تولید «الیاف اکریلیک» به‌طور کامل متوقف شده است، الیاف اکریلیک تولید شده در مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۷ هزار تن بوده است. اما درخصوص محصولاتی که بیشترین افت تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند می‌توان به «کولرآبی»، «نئوپان»، «انواع تلویزیون»، «داروی انسانی» و «وانت» اشاره کرد. آمار اعلام‌شده بیانگر افت تولید بیش از ۲۶ درصدی «کولرآبی» در مدت زمان مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. کولر آبی تولید شده در کشور در مدت زمان مورد بررسی ۳۷۷ هزار و ۲۰۰ دستگاه بوده است. از سوی دیگر، براساس داده‌های اعلام‌‌شده تولید «نئوپان» نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با ۵۸۰ هزار و ۲۰۰ مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت تولید ۵/ ۱۶ درصدی داشته است. افت تولید «انواع تلویزیون» نیز در دوره زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۶ درصد بوده و در مجموع ۹۵۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه در کشور تولید شده است. از سوی دیگر، براساس آمار اعلام‌شده تولید «داروی انسانی» نیز در این مدت افت بیش از ۶ درصدی را تجربه کرده است. افت تولید «وانت» نیز در دوره زمانی مورد بررسی نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶ درصد بوده و در مجموع ۶۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه وانت در کشور تولید شده است.

وضعیت تولید بخش معدن

وضعیت تولید کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز در مدت زمان مورد بررسی بیانگر آن است که از میان ۱۳ کالای منتخب معدنی و صنایع معدنی، ۹ محصول (۷۰درصد کالاها در بخش معدن) در مدت زمان مذکور رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. براساس آمار مذکور می‌توان گفت از میان کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی، «شیشه جام»، «چینی بهداشتی»، «کاشی»، «کنسانتره زغال‌سنگ» و «فولاد خام» بیشترین رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته‌اند؛ اما در مقابل تولید «کاتد مس»، «ظروف شیشه‌ای»، «ظروف چینی» و «سیمان» به ترتیب افت تولید را ثبت کرده‌اند.

براساس آمار اعلام شده رشد تولید شیشه جام با تولید ۸۱۳ هزار و ۹۰۰تن بیش از ۲۴ درصد ثبت شده است. چینی بهداشتی نیز رشد حدود ۱۸‌درصدی داشته و‌ مجموع تولید این کالا برابر با ۸۱ هزار و ۸۰۰ تن است. سومین کالایی که در مدت زمان مورد بررسی رشد را تجربه کرده به کاشی اختصاص داشته است، رشد کاشی تولید‌شده بیش از ۱۵ درصد بوده است. کنسانتره زغال‌سنگ تولید شده در مدت زمان مورد بررسی نیز رشدی حدود ۱۵ درصد را تجربه کرده است. رشد تولید فولاد خام نیز در مدت زمان مورد بررسی حدود ۱۱ درصد است.