در این برنامه فاطمی کاهش هزینه تمام‌شده در صنایع کوچک و متوسط و استفاده از فناوری روز دنیا در روند تسهیل کاهش هزینه‌های تولید را از جمله راهکارهای افزایش توان تولید داخلی دانست و محمدرضا نجفی منش نیز یکی از شروط اولیه برای حمایت از کالای ایرانی را ارتقای توان رقابتی بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی اعلام کرد. به گفته رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق تهران، تولید رقابتی باید ملاک عمل به شعار امسال قرار گیرد و قوانین و مقرراتی که مانع تولید رقابتی است از پیش پای کسب‌وکار بنگاه‌های کشور برچیده شود. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در عین حال یادآور شد که رقبای ایران در بازارهای بین‌المللی با سود تسهیلات ۲تا ۳ درصدی اقدام به تولید و صادرات محصولات می‌کنند در حالی که سود تسهیلات برای تولیدکنندگان ایرانی از ۱۸ درصد شروع می‌شود.

رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق تهران همچنین گرفتاری‌های ناشی از مالیات بر ارزش افزوده را یکی دیگر از دست‌اندازهای پیش روی تولید رقابتی در کشور دانست و افزود: در این خصوص، اتاق بازرگانی تهران در سال گذشته تمام توان کارشناسی خود را به کار گرفت تا چالش جدی بنگاه‌های کوچک و متوسط با مالیات ارزش افزوده را برطرف کند و طی توافقاتی با سازمان امور مالیاتی کشور، تسهیلاتی در این زمینه ایجاد شد. نجفی‌منش سپس رعایت مقیاس در تولید را مورد توجه و تاکید جدی قرار داد و افزود: صنایع کشور نیاز مبرم به نوسازی و به کارگیری تکنولوژی و فناوری روز دنیا دارند و ورود تکنولوژی به کشور نیز تنها با تعاملات بین‌المللی امکان‌پذیر است. ضمن آنکه باید تعامل و ارتباط میان صنعت و دانشگاه را از شعار به عمل درآورد. رئیس کمیسیون تسهیل کسب‌و‌کار اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، تامین منابع مالی با قیمت مناسب را یکی دیگر از الزامات رونق در تولید داخلی عنوان کرد و گفت: به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت امسال قرار است ۳۲ هزار میلیارد تومان به نوسازی صنایع اختصاص یابد. اما باید شرایطی را ایجاد کرد که واحدهای صنعتی بتوانند به راحتی این تسهیلات را از بانک‌ها دریافت کنند و تدابیر دقیق به کار گرفت تا در این زمینه رانت‌ها ایجاد نشود.

حمایت از کالای ایرانی با توسعه صادرات

اقتصاددان و استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف نیز اولین گام در راستای حمایت از کالای ایرانی را کمک به بهبود فضای کسب‌وکار در کشور بیان کرد. فرشاد فاطمی با بیان اینکه بهبود فضای کسب‌وکار در کشور، یعنی توسعه دادن رقابت، مقررات‌زدایی و عدم توزیع رانت، گفت: دولت باید به‌طور واقعی از دخالت در امور کسب‌وکار کشور خارج شود چرا که تجربه دست‌کم سه دهه گذشته در ایران نشان می‌دهد حتی ورود دولت‌ها به مقررات‌زدایی هم نتیجه مثبتی در برنداشته است. این اقتصاددان و استادیار دانشگاه افزود: برای تولید در مقیاس مناسب، باید بتوانیم به بازارهای بین‌المللی دست پیدا کنیم. اگر برخی از کالاها را فقط برای مصرف در داخل یا در منطقه تولید کنیم، امکان دستیابی به بازارهای بین‌المللی برای صنایع کشور سخت و دشوار خواهد شد.

فاطمی با بیان اینکه برای حمایت از کالای ایرانی نباید به سراغ جایگزینی واردات بروید، افزود: تحقق این شعار با توسعه صادرات امکان‌پذیر است. اگر بخواهیم کالاهای تولید داخل به بازار بین‌المللی راه پیدا کند باید بتوانیم با تکنولوژی و هزینه بین‌المللی رقابت کنیم، حال آنکه دیپلماسی بین‌المللی کشور نیز باید به کمک‌ آید. استاد اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف سپس، ارتقای فناوری و به‌کارگیری آن در صنایع کشور را مستلزم استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی عنوان کرد و افزود: توزیع پول با ادعای ارتقای سطح تولید در واحدهای صنعتی نمی‌تواند کارساز باشد چرا که بنگاه‌داران و صاحبان صنایع به جای آنکه به دنبال بهبود وضعیت تولید و بهره‌وری نیروی کار خود باشند، به دنبال آن هستند که این رانت قرار است کجا توزیع شود و عمده وقت و توان آنان در صف دریافت تسهیلات به هدر خواهد رفت.

فاطمی افزود: اگر قرار است از طرف دولت منابع مالی و تسهیلات برای واحدهای صنعتی و تولیدی تخصیص یابد، باید فرآیند تخصیص این منابع به‌طور جدی مورد توجه قرار گیرد. از جمله اقدامات باید این باشد که هزینه تامین مالی در کشور را کاهش داد. او افزود: اگر هزینه منابع مالی برای عده کثیری در کشور ۱۸ درصد است اما با تخصیص منابع مالی از طرف دولت، عده‌ای که از رانت برخوردار هستند به این منابع با سود ۶ درصدی دست می‌یابند، این رویه به‌طور قطع به تولید داخلی لطمه وارد خواهد کرد چرا که دست بنگاه‌‎هایی که بهره‌ورتر هستند، به این منابع نخواهد رسید.

این اقتصاددان همچنین دسترسی بنگاه‌های کوچک و متوسط به اطلاعات آزاد و منابع آماری را از جمله راهکارهای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی و تولید داخلی دانست و گفت: دولت باید کمک کند که بنگاه‌های کوچک و متوسط به اطلاعات مناسب دسترسی آزاد و کامل داشته باشند. وی در عین حال تصریح کرد که باید به جوانان کشور اجازه داد که بیش از پیش در حوزه کسب‌و‌کار دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها حضور پیدا کنند و سخت‌گیری‌ها برای اخذ مجوزهای گوناگون از پیش پای فعالان این حوزه برداشته شود.