به گزارش «ایسنا» با وجود اینکه تصور می‌شد بخش معدن از جمله حوزه‌هایی باشد که از افزایش قیمت دلار سود می‌برد و فعالان این حوزه از این موضوع استقبال می‌کنند، اما روی دیگری از این سکه نیز وجود دارد که باید به آن توجه شود. در حوزه‌هایی مانند سرب و روی که عملا بیش از ۹۰ درصد بازار آن مربوط به صادرات است بحث افزایش قیمت ارز مورد استقبال قرار می‌گیرد، چراکه در سال‌های گذشته به‌خاطر عدم افزایش نرخ ارز همراه با نرخ تورم سالانه هزینه‌های تولید این واحدها افزایش پیدا کرد در حالی که قیمت‌ها در بازارهای جهانی ثابت باقی‌مانده است.

در این‌خصوص بیژن پناهی‌زاده، معاون معدنی خانه معدن ایران با اشاره به وضعیت هزینه‌های تولید در معدن، بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی معادن تامین ماشین‌آلات معدنی است به‌گونه‌ای که در پنج سال گذشته قیمت ماشین‌آلات راه‌سازی و معدنی شش تا هفت برابر افزایش پیدا کرده و این رقم حتی با در نظر گرفتن حقوق ورودی و تعرفه‌های گمرکی از میزان تورم و افزایش نرخ ارز نیز بالاتر است. معاون معدنی خانه معدن ایران با بیان اینکه تصمیمات یک‌شبه در حوزه ارزی این مشکلات را افزایش داده است، اظهار کرد: از نظر اقتصادی باید بگویم حتی نرخ ۴۲۰۰ تومان اعلام‌شده از سوی دولت برای دلار برای بخش معدن به‌خصوص تولیدکنندگان‌ کوچک و متوسط زیاد است. پناهی‌زاده تصریح کرد: گله‌ای که در این حوزه وجود دارد نه از بابت تک نرخی شدن ارز یا مقدار افزایش صورت‌گرفته بلکه به‌خاطر اتخاذ تصمیم‌های یک‌شبه و افزایش قیمت‌های ناگهانی است، چراکه اکنون عملا تمام برآوردهای اقتصادی طرح‌های معدنی بی‌ارزش شده است و این برآوردها باید در حوزه‌ اقتصادی مجددا بررسی شود.

وی ادامه داد: معمولا طرح‌های معدنی برآوردهای اقتصادی خود را برای سه تا چهار سال انجام می‌دهند و برای آن قیمت ماشین‌آلات، نیروی انسانی و غیره را محاسبه می‌کنند که با وضعیت فعلی عمر فنی این محاسبات به دو، سه ماه رسیده است. از سوی دیگر آمار اعلام شده ازسوی «ایرنا» بیانگر آن است که صادرات محصولات و صنایع معدنی در سال گذشته در مجموع بیش از هشت میلیارد و ۹۰۱ میلیون دلار بوده و به این طریق توانسته سهم ۱۹ درصدی از کل صادرات را از آن خود کند. صادرات یادشده در مقایسه با سال ۹۵ از نظر ارزشی بیش از ۲/ ۳ درصد رشد نشان می‌دهد که این افزایش ناشی از تعدیل نرخ ارز است که سبب شده عایدات ارزی کشور از محل صادرات این نوع کالا افزایش یابد. صادرات محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در این مدت، از لحاظ وزنی با رشد منفی ۸/ ۷ درصدی به ۶۰ میلیون و ۲۲۰ هزار و ۳۲۰ تن رسید؛ این تناژ ۴۶ درصد از سهم کل تناژ تجارت خارجی ایران را در بخش صادرات تشکیل می‌دهد.

برپایه این گزارش، صادرات زنجیره فولاد و محصولات فولادی مرتبط با سه میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار ارزش و ثبت رشد ۷/ ۲۷ درصدی در مقایسه با سال ۹۵ در مکان نخست قرار دارد. در سال ۹۶ بیش از ۲/ ۹۸۴ میلیون دلار سنگ‌آهن، ۶۰۳ میلیون دلار سیمان و ۴/ ۵۶۹ میلیون دلار محصولات پایین دستی و قطعات فولاد صادر شد؛ همچنین ارزش صادرات سایر محصولات معدن و صنایع‌معدنی در این مدت ۴۷۶ میلیون دلار بود.