به گزارش خبرگزاری آمریکایی «سی‌ان‌بی‌سی»، پیش از این نیز چین، هند و اتحادیه اروپا از افزایش تعرفه‌های دولت ترامپ با نام «حفاظ» یاد کرده بودند و خواستار دریافت غرامت از این کشور شدند. ۸ مارس دولت ترامپ با وضع تعرفه بر واردات محصولات به‌خصوصی از فولاد و آلومینیوم، «جنگ تجاری» که به‌طور ضمنی در شعارهای انتخاباتی نویدش را می‌داد، آغاز کرد. هدف از وضع تعرفه فولاد و آلومینیوم از سوی دولت آمریکا که برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی این محصولات صورت گرفت، تنها چین نبود بلکه تمامی کشورهایی که این دو کالا را به ایالات‌متحده صادر می‌کنند – نظیر کشورهای اروپایی، کانادا، برزیل و... – نیز تحت‌تاثیر افزایش تعرفه ترامپ قرار می‌گرفتند. پس از این اقدام دولت ترامپ، این کشورها در بیانیه‌هایی اعلام کردند افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم از سوی دولت ترامپ را تلافی می‌کنند. این امر موجب شد سوم فروردین ترامپ به‌طور موقت تا اول ماه مه (یازدهم اردیبهشت) اتحادیه اروپا و همچنین ۶ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کره‌جنوبی، کانادا و مکزیک را از اعمال تعرفه‌های بالاتر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا معاف کند. مستثنی شدن چین و روسیه از فهرست کشورهای معاف از افزایش تعرفه، اتخاذ سیاست‌های تلافی‌جویانه این دو کشور را به همراه داشت. در این راستا، چینی‌ها با افزایش تعرفه طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی تولید آمریکا پاسخ این کشور را دادند و در نهایت شکایت خود را برای دریافت غرامت به «سازمان تجارت جهانی» بردند.

دوشنبه هفته گذشته نیز خبرگزاری «رویترز» در گزارشی مدعی شد اتحادیه اروپا خواستار دریافت غرامت از دولت آمریکا به‌دنبال وضع تعرفه فولاد و آلومینیوم این کشور شده است. این اتحادیه اعلام کرده است آنچه آمریکا از آن به‌عنوان موضوع امنیت ملی» برای توجیه افزایش تعرفه یاد می‌کند را نمی‌پذیرد، چراکه دلیل اصلی اعمال این تعرفه‌ها حمایت از صنایع داخلی آمریکا است. به گزارش «رویترز» اگر کشورها بتوانند نشان‌دهند افزایش تعرفه به منظور حمایت از امنیت ملی‌شان صورت می‌گیرد، می‌توانند از بسیاری از قوانین تجارت جهانی معاف شوند. این معافیت‌ها اما شامل اقدامات حمایت‌گرایانه نمی‌شود. به عقیده صاحب‌نظران، اتحادیه اروپا و سایر شرکای تجاری آمریکا تنها نگران محدود شدن صادراتشان به آمریکا نیستند. یکی دیگر از نگرانی‌های این کشورها درخصوص محدودشدن صادراتشان به آمریکا، بازگشت این محصولات به بازارهای داخلی و ایجاد عرضه بیش از حد است.

به‌دنبال اقدام چین و اتحادیه اروپا، سه‌شنبه هفته گذشته نیز هندی‌ها شکایت خود را برای دریافت غرامت از دولت آمریکا به «سازمان تجارت جهانی» بردند. همانند چین و اتحادیه اروپا، هند اقدام دولت ترامپ در افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم را «حفاظی» در مقابل قوانین «سازمان‌ تجارت جهانی» اعلام کرد و خواستار دریافت غرامت ضررهایی که از کاهش صادرات این دو محصول به آمریکا متحمل می‌شود، شد.

تلافی روسی در مقابل تحریم آمریکایی

یک گروه بزرگ از قانون‌گذاران روسی پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده‌اند که به‌موجب آن همکاری روسیه با آمریکا در زمینه صنایع هوایی، فضایی و هسته‌ای محدود خواهد شد. به گزارش «سی‌ان‌ان»، این اقدام قانون‌گذاران روسیه در پاسخ به «اقدامات خصمانه» دولت آمریکا در وضع تحریم علیه اشخاص و شرکت‌های روس صورت گرفته است. در صورت تصویب این پیش‌نویس، قانون فهرستی از اهداف ممکن را در اختیار رئیس‌جمهور پوتین برای تلافی تحریم‌های اخیر آمریکا قرار می‌دهد. سخنگوی کرملین، دیمیتری پسکوف، در جمع خبرنگاران گفت: «دولت پوتین درحال بررسی اقدامات پیشنهادی است. این امر زمان می‌برد اما می‌توانید مطمئن باشید اقدامات دولت آمریکا صدمه‌ای به منافع روسیه وارد نخواهد کرد، واقعیتی که رئیس‌‌جمهور بارها اذعان کرده است.» به عقیده کارشناسان، گرچه روسیه در میان ۲۰ شریک تجاری بزرگ آمریکا قرار ندارد، اما اقدامات تلافی‌جویانه این کشور می‌تواند صدماتی به اقتصاد آمریکا وارد سازد. کاهش عرضه تیتانیوم به شرکت‌های هواپیما‌سازی آمریکا (یک شرکت دولتی روس بزرگترین تولیدکننده تیتانیوم جهان و شرکت «بوئینگ»‌ آمریکا نیز یکی از بزرگ‌ترین مشتریان آن است)، توقف عرضه راکت‌های اطلس به آمریکا (موتورهایی که در سفینه‌های فضایی به‌کار گرفته می‌شود)، ممنوعیت واردات برخی مواد غذایی از آمریکا و تعلیق همکاری با آمریکا در زمینه انرژی هسته‌ای از جمله مهم‌ترین اقدامات تلافی‌جویانه مطرح شده در این پیش‌نویس است.