نیره پیروزبخت در گفت‌وگو با «ایسنا»، درباره نقش سازمان ملی استاندارد ایران در حمایت از کالای ایرانی و اینکه برخی اعتقاد دارند با توجه به وجود قوانین سختگیرانه تصمیمات این سازمان می‌تواند منجر به تعطیلی برخی واحدهای تولیدی شود، گفت: مقوله استاندارد جزء جدایی‌ناپذیر حمایت از کالای ایرانی است، در صورتی که شاهد افزایش کیفی تولید کالاهای ایرانی نباشیم، نمی‌توان توقع داشت مردم از محصولات تولید شده داخلی حمایت و استقبال کنند. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری بر ارتباط کیفیت و قیمت تاکید دارد، گفت: امیدوار هستیم با ارتقای کیفیت و در نظر گرفتن قیمت مناسب برای محصولات تولید شده شاهد استقبال مردم و حمایت آنها از کالای ایرانی باشیم. پیروزبخت با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد باید بر تولیدات داخل نظارت کند، خاطرنشان کرد: «رعایت استاندارد» و «ارتقای کیفیت محصولات تولید شده» از جمله مسائل مورد نظر سازمان ملی استاندارد ایران است و سیاست‌های مختلفی در این رابطه اتخاذ شده است. وی با تاکید بر اینکه عبارت برخورد سختگیرانه سازمان ملی استاندارد ایران را با تولیدکنندگان نمی‌پذیریم، اظهار کرد: استاندارد مساله سختگیرانه‌ای نیست و همگی اعتقاد داریم که این مقوله باید در ارتباط با محصولات تولیدی رعایت شود. استاندارد ویژگی قابل قبولی است که هر کالا و هر خدماتی باید داشته باشد تا مصرف‌کننده بتواند آن را مورد استفاده قرار دهد و در این رابطه از سلامت و ایمنی مطمئن شود، بنابراین ما این مساله را سختگیری نمی‌پنداریم.

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: نکته قابل اشاره دیگر این است که سرمایه‌گذاری در بخش کیفی‌سازی محصول به‌منزله هدررفت هزینه نیست و سرمایه‌‌گذاری است که بعدا با سود چند برابری همراه خواهد شد. پیروزبخت با اشاره به اینکه چند سالی است سازمان ملی استاندارد در حال فعالیت روی رویکرد نوین استانداردسازی است، گفت: در رویکرد نوین استانداردسازی تمام کالاهای ایرانی و محصولاتی که در داخل مورد استفاده قرار می‌گیرد براساس بند ۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شامل استاندارد تعریف شده می‌شود. وی ادامه داد: با برنامه‌ریزی که از سال‌ها قبل صورت گرفت قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد به‌عنوان قانون جدید سازمان ملی استاندارد در سال ۱۳۹۶ به تصویب رسید و از سوی رئیس‌جمهوری ابلاغ شد تا شاهد افزایش وظایف، ارتقای جایگاه و بیشتر شدن حساسیت‌ها نسبت به عملکرد سازمان در حوزه استاندارد باشیم. پیروزبخت با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد همانند یک مشاور با واحدهای تولیدی برخورد می‌کند، اظهار کرد: قرار بر این است که سختگیری نابجایی با واحدهای تولیدی صورت گیرد و آنها در این راستا دچار مشکل شوند. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران با اشاره به اینکه قرار است این سازمان بر سه مقوله تولید، واردات و صادرات تمرکز بیشتری داشته باشد، گفت: سه مقوله صادرات، واردات و تولید داخل از یکدیگر جدایی‌ناپذیرند و نمی‌توانیم به موفقیت تولید بدون توجه به صادرات و واردات توجه کنیم و این سه هدف لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

مدیریت واردات

پیروزبخت در ادامه اظهارات خود گفت: در راستای مدیریت واردات هماهنگی با سایر سازمان‌های ذی‌ربط در دستور کار قرار گرفته تا محصولات تولیدی داخلی که از کیفیت بالایی برخوردارند و رضایت مشتری را نیز به همراه دارند، مشابه خارجی آنها به کشور وارد نشود. وی اشاره کرد: از سوی دیگر باید روند معکوسی مدنظر قرار بگیرد و برای تهیه مواداولیه واحدهای تولیدی داخلی تسهیلات ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا بتوان شاهد رونق تولید در کشور بود. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در ادامه با اشاره به اینکه اگر تولیدکنندگان اطمینان خاطر داشته باشند که این سازمان در کنار آنها قرار دارد و به فرآیند صادرات محصولاتشان کمک خواهد کرد با وجود این شاهد ارتقای کیفی محصولات تولید شده خواهیم بود، گفت: اگر چنین موضوعی برای تولیدکنندگان جا بیفتد رونق میزان صادرات را نیز به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چنین روند سختگیرانه درباره صنعت خودرو در حوزه استاندارد رخ نداده و اگر به‌طور حتم شاهد نظارت و عملکرد سختگیرانه‌تر سازمان ملی استاندارد در خودروسازی باشیم رضایت مردم بیشتر جلب خواهد شد و به‌طور حتم حمایت صرف از تولید داخلی منجر به ایجاد انحصار خواهد شد، اظهار کرد: خودروسازی در دنیا به‌عنوان یک صنعت استراتژیک تلقی می‌شود و بسیاری از کشورها را می‌بینید که برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی خود در حالی که ممنوعیت ایجاد نمی‌کنند اما مقررات نانوشته‌ای دارند. پیروزبخت با بیان اینکه در بسیاری از صنایع شاهد ایجاد تحول در طول سالیان گذشته هستیم، گفت: صنایع همچون مصالح ساختمانی، صنایع غذایی و مواردی از این دست در کشور از کیفیت بالای تولید برخوردارند و سازمان ملی استاندارد در وهله اول به‌عنوان یک مشاور در کنار تولیدکنندگان قرار دارد و به آنها کمک خواهد کرد که تولید آنها همراه با رعایت استانداردها و جلب رضایت مشتریان متوقف نشود. رئیس سازمان ملی استاندارد ایران ادامه داد: اما اگر به نقطه‌ای برسیم که ببینیم تولید به مصرف‌کنندگان ضرر می‌رساند و سلامت و ایمنی آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.