رضا اردکانیان در حاشیه بازدید از نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب کشور در جمع خبرنگاران در واکنش به این موضوع که در مورد کم‌آبی در جامعه وحشت‌آفرینی می‌شود، گفت: اگر با استفاده از روش‌هایی همچون شیرین‌سازی آب دریا، انتقال آب و استخراج آب‌های ژرف، منابع جدید آب تامین کنیم، اما در مصرف تغییری ایجاد نکنیم، مانند این است که آب‌هایی جدید را بعد از گذشت سال‌ها و صرف منابع زیاد، در مشکی سوراخ ریخته‌ایم. اردکانیان اضافه کرد: کشاورزان باید بدانند که با بهبود ۱۰ درصدی بهره‌وری آب، بیش از آنچه در کل بخش‌های صنعت، شرب و بهداشتی مصرف می‌شود را می‌توانند صرفه‌جویی کنند. وی تاکید کرد: البته مدیریت مصرف به معنای این نیست که ما به فکر تامین آب‌های جدید با روش‌های جدید نیستیم؛ ما حتما به دنبال تکنولوژی‌های روز خواهیم بود؛ حتما آب‌های دریاها را با مطالعات اقتصادی و زیست محیطی شیرین می‌کنیم اما نه به این قیمت که دست به نحوه مصرف آب موجود نزنیم. وزیر نیرو همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر محدود بودن تغییرات قیمتی در تعرفه‌های آب و برق گفت: بر اساس یک بررسی که البته مبنای آن را نمی‌دانم، افزایش ماهانه قیمت برق به‌طور متوسط برای هر شهروند به اندازه قیمت یک نان است.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه موافق گران شدن قیمت آب و برق نیستم و معتقدم هر کالا و خدمات باید قیمت خود را داشته باشد، اظهار کرد: در صورتی که ارزان بودن یک کالا منجر به مصرف بی‌رویه آن شود، خود مردم بعدا هزینه آن را خواهند داد؛ به‌عنوان نمونه اگر قیمت برق واقعی نشود و به این دلیل خاموشی اعمال شود، هزینه‌هایی که تک تک مردم به دنبال خاموشی پرداخت می‌کنند به مراتب بیشتر از اصلاح قیمت‌ها خواهد بود. وی اضافه کرد: نظر وزارت نیرو این است که اصلاح قیمت آب و برق بیش از هر چیز با هدف اثرگذاری بر الگوی مصرف انجام شود. اردکانیان در پاسخ به این پرسش که آیا امسال خاموشی خواهیم داشت، گفت: ما همه تلاش خود را در این خصوص به کار می‌گیریم اما اصلی‌ترین اتکای ما در این زمینه بر مردم است؛ مردم باید از امروز که نیمه اردیبهشت است از خود سوال کنند چه اقداماتی می‌توان انجام داد که آب و برق قطع نشود. وزیر نیرو اظهار کرد: زیربنای اصلاح مصرف در عرصه منابع زیست محیطی، اخلاق است؛ هر چقدر ما جامعه اخلاقی‌تری داشته باشیم، در حکمرانی منابع زیست محیطی به ویژه آب صحیح‌تر عمل خواهیم کرد.

وزیر نیرو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع استفاده از پساب فاضلاب‌ها اشاره کرد و با تاکید بر اینکه باید آب خاکستری را در منابع آبی خود در نظر بگیریم، گفت: هم اکنون سالانه ۳ میلیارد مترمکعب پساب در کشور وجود دارد که نه تنها تصفیه نمی‌شود، بلکه موجب آلوده شدن منابع محدود آب شیرین می‌شود. وی تاکید کرد: دولت و بخش خصوصی باید توجه بیشتری به این مساله داشته باشند و منابع مالی قابل ملاحظه‌ای برای جمع‌آوری، تصفیه پساب و تامین آب مطمئن و پایدار (برای بخش صنعت) سرمایه‌گذاری کنند. وزیر نیرو با بیان اینکه جامعه ما و مردم ما ظرفیتی بسیار بالا دارند، تصریح کرد: ما یک مقدار روی شیوه‌ها و روش‌هایی که برای ارتباط برقرار کردن به کار گرفته‌ایم، تجدید نظر خواهیم کرد و در این خصوص یک مرکز علوم اجتماعی را فعال خواهیم کرد؛ باید در کنار مهندسی، شاخه علوم اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داد.