ارزیابی‌های صورت گرفته از مجموعه وزارت نیرو و دولت حاکی است گزارش وزارت نیرو که طبق مصوبه شورای‌عالی آب باید به‌همراه راهکارهای مدیریت بحران آبی سال ۹۷ باشد، به هیات‌‌دولت ارسال شده است. شاهین پاکروح، معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با تایید ارسال گزارش آخرین وضعیت آبی کشور به‌تفکیک هر استان به‌همراه راهکارها به هیات دولت گفت: در این گزارش استان‌هایی که دارای بیشترین تنش‌های آبی هستند و همچنین راهکارهای متعددی که در بخش‌های مدیریت تامین آب و مدیریت تقاضا تعریف شده، آمده است. وی افزود: مجموعه راهکارهایی به‌صورت پروژه‌های کوتاه‌مدت در هر استان در حال انجام است که شامل حفاری چاه‌های جدید، به‌سازی چاه‌های موجود و... بوده و به‌تفکیک به دولت ارائه شده، مدیران ما در استان‌ها در حال پیگیری و انجام این طرح‌ها هستند و امیدواریم قبل از آغاز فصل گرم بتوانیم عمده این پروژه‌ها را تکمیل و به مدار بهره‌برداری وارد کنیم. معاون بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور هفته گذشته درخصوص نیاز مالی مدیریت بحران آبی کشور در سال ۹۷ گفته بود: در مجموع برای گذر از شرایط ویژه کم‌آبی امسال، ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیاز است که ۵۰ درصد آن باید تا پیش از تابستان تامین و هزینه شود. از سوی دیگر، در جلسه اخیر شورای‌عالی آب، سازمان برنامه و بودجه مکلف به بررسی نیاز مالی طرح‌های مهم آبی سال جاری و تامین این نیاز شده بود که ازاین‌رو، با توجه به ارائه راهکارهای مدیریت بحران آبی به‌تفکیک هر استان از سوی وزارت نیرو به هیات‌دولت و همچنین اعلام نیاز ۵۰۰ میلیارد تومانی تا پیش از شروع تابستان و نیاز به تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای بقیه سال، اکنون نوبت سازمان برنامه و بودجه است که در زمینه تامین مالی طرح‌ها و راهکارهای مدیریت بحران آبی سال‌جاری ورود کند. از سوی دیگر براساس آمار اعلام شده در تابستان سال جاری ۳۳ میلیون ایرانی در معرض کم آبی قرار دارند. به گفته مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش، تابستان امسال ۳۳۴ شهر کشور با جمعیتی بالغ بر ۳۳ میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار می‌گیرند. علی سیدزاده با بیان اینکه در تابستان پیش‌رو بسیاری از شهرها دچار کمبود آب خواهند شد، گفت: میزان بارندگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه دراز مدت و سال گذشته، کاهش یافته است.

مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب با اشاره به اینکه امسال حدود ۳۶ درصد نسبت به سال آبی گذشته شاهد کمبود آب هستیم، افزود: نسبت به چند دهه گذشته، امسال بیشترین کاهش بارندگی را داریم. سیدزاده ادامه داد: در حال حاضر آبگیری مخازن «سد»ها در کشور به مرز ۴۳ درصد رسیده است در حالی که در سال گذشته حجم آبگیری دریاچه‌های پشت سد‌های کشور ۶۸ درصد بوده است. وی با بیان اینکه در تابستان امسال تعداد ۳۳۴ شهر در معرض تنش آب قرار می‌گیرند، عنوان کرد: این تنش سطوح مختلفی نظیر سطوح، زرد، نارنجی و قرمز هستند که به ترتیب میزان کمبود در سطوح زرد تا ۱۰ درصد نسبت به آب مورد نیاز، سطوح نارنجی ۱۰ تا ۲۰ درصد، سطوح قرمز بیش از ۲۰ درصد دچار کمبود آب می‌شوند. سیدزاده، ادامه داد: از لحاظ جمعیتی ۱۰ میلیون نفر در سطح شهرهایی هستند که در سطوح زرد قرار دارند و تا ۱۰ درصد کمبود آب، ۶میلیون نفر دارای وضعیت نارنجی، ۱۷ میلیون نفر دارای وضعیت قرمز یعنی بیش از ۲۰ درصد، دچار کمبود منابع می‌شوند. وی افزود: در کشورهای توسعه یافته، سرانه‌ آب برای هر نفر در بخش خانگی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است.

مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب، اظهار کرد: در کشور ما میانگین آمار شهری سرانه مصرف خانگی ۱۵۷ لیتر به ازای هر نفر در شبانه‌روز در شهرها و در پایتخت تا ۱۸۵ لیتر به ازای هر نفر گزارش شده است. وی قیمت آب در هر متر مکعب را به‌طور میانگین ۴۰۰ تومان عنوان کرد و ادامه داد: قیمت تمام شده هزار و ۲۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب است. سید زاده، گفت: بر اساس قانون توسعه بهینه‌سازی آب شرب، که مصوب سال ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی بود اگر مشترکی متقاضی نصب تجهیزات کم مصرف از شرکت‌های آب و فاضلاب شود، این شرکت‌ها طبق قانون می‌توانند اقدام به نصب و توزیع این تجهیزات برای مشترکان کنند و هزینه آن را به‌صورت اقساطی از روی قبوض به مدت دو سال کسر کنند. مدیرکل مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش هدر رفت آب، با اشاره به پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب به کارگروه سازگاری با کم آبی گفت: برای جریمه شدن مشترکان پر مصرف آب، پیشنهادهایی ارائه شده که هنوز به تصویب نرسیده است.