بازنگری برنامه توسعه براساس کم‌آبی

وی اعتمادسازی بین مردم و سازمان‌ها را از وظایف روابط‌عمومی‌ها دانست و گفت: دوران فعالیت صرف تبلیغاتی روابط‌عمومی‌ها سپری شده است. وزیر نیرو با اشاره به اینکه در دوره‌‌های گذشته به تقویت زیرساخت‌های تامین منابع آب و انرژی توجه شده و سواد عمومی در این حوزه با کم‌توجهی مواجه شده است، گفت: در صورت ارتقای سواد عمومی در برهه‌های کم‌آبی و محدودیت تولید انرژی نیازی به استفاده از روش ‌های خاص مدیریت مصرف نخواهد بود. وزیر نیرو با بیان اینکه موضوع آب و برق فرابخشی و نیازمند مشارکت سایر بخش‌هاست، بیان کرد: در صورت افزایش ۱۰ درصدی بهره‌وری مصرف آب در بخش کشاورزی بسیاری از نگرانی‌های مصرف در بخش‌های شرب و صنعت هم رفع می‌شود. وی با بیان اینکه روابط‌عمومی‌ها باید بعد محلی آب و انرژی را مورد توجه قرار دهند، افزود: مساله آب در اصفهان و مازندران و همچنین موضوع برق در خوزستان و اردبیل متفاوت است.

اردکانیان، اصلاح اطلاعات نادرست در زمینه آب و برق را نیز یکی از وظایف روابط‌عمومی‌ها دانست و گفت: از طریق شبکه‌سازی از نخبگان و سازمان‌های مردم نهاد می‌توان برای همراه‌سازی عمومی تلاش کرد. وی با اشاره به مطالعه‌ای که در زمینه مدیریت مصرف آب و برق در بیش از ۴۵ کشور دنیا داشته است، گفت: بدون همراهی عمومی در این زمینه موفق نخواهیم بود. وزیر نیرو با بیان اینکه مدیران صنعت آب و برق در کنار مردم و در یک طرف میز هستند و آن سوی میز مساله پایدارسازی منابع آب و انرژی قرار دارد، گفت: با اصلاح بدمصرفی می‌توانیم با وضعیت کم آبی سازگار شویم. وی با بیان اینکه مصرف بهینه، ما را از سرمایه‌گذاری‌های سنگین در زمینه تولید انرژی بی‌نیاز می‌کند، تاکید کرد: اگر شیوه‌های مصرف اصلاح نشود، تامین منابع بیشتر فایده‌ای نخواهد داشت. اردکانیان با اشاره به اینکه ۲۵ درصد آب شیرین در شبکه توزیع هدر می‌رود، ۲ میلیارد متر مکعب فاضلاب خام در پهنه آبی کشور رها می‌شود، کشت ممنوعه ادامه دارد و بهره‌وری در بخش کشاورزی پایین است، گفت: این مسائل در کنار کم بارشی به وضعیت بحرانی کشور در زمینه منابع آب و انرژی دامن می‌زند.

حجم بارش‌ها

آخرین وضعیت بارندگی کشور از اول مهرماه تا ۲۱ اردیبهشت سال آبی ۹۷-۹۶ نشان می‌دهد ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۱۵۰ میلی‌متر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۳/ ۲۲۶ میلی‌متر) ۷/ ۳۳ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۴/ ۲۲۳ میلی‌متر) ۹/ ۳۲‌درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین بررسی وضعیت بارندگی تجمعی حوضه‌های آبریز درجه ۱ کشور در مدت زمان مذکور از افت ریزش‌ها در ۴ حوضه اصلی «خلیج فارس»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره‌قوم» و افزایش بارندگی‌ها در ۲ حوضه «دریای خزر» و «دریاچه ارومیه» نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته حکایت دارد. این در حالی است که بیشترین افت بارندگی‌ها به حوضه «خلیج فارس و دریای عمان» اختصاص داشته که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افت حدود ۱۵۵ میلی‌متری را ثبت کرده است. «دریاچه ارومیه» نیز از اول مهر تا ۲۱ اردیبهشت ۹۶-۹۷ بیشترین بارش‌ها را به نام خود ثبت کرده است. از سوی دیگر مقایسه حجم ریزش‌ها از اول مهر تا ۲۱ اردیبهشت سال آبی جاری با متوسط ۴۹ ساله نشان می‌دهد که همه ۶ حوضه اصلی درجه یک با افزایش ریزش‌ و بارندگی مواجه شده‌اند.