شناسایی بدمصرف‌های برق

از سوی دیگر بهمن سال ۹۶ بود که مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران به دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی هشدار داد که بدمصرفی خود را با ۲ روش «تامین ۲۰ درصد برق مصرفی از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر» و «کاهش مصرف ۱۰درصدی برق نسبت به سال ۹۵» اصلاح کنند تا از لیست بدمصرف‌ها کنار گذاشته شوند؛ چراکه به‌گفته او اگر مصرف با این روند افزایش پیدا کند، مصرف برق در پیک بار سال ۹۷ در تهران به ۵۰۰۰ مگاوات می‌رسد؛ رقمی که تامین برق در تابستان امسال را بدون شک پرچالش خواهد کرد. حال با نزدیک شدن به پیک بار سال‌جاری، باز هم متولی شرکت توزیع نیروی برق تهران همچنان دستگاه‌ها و سازمان‌های دولتی را به‌عنوان بدمصرف‌ترین مشترکان انرژی برق در کشور معرفی می‌کند. نشست خبری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تهران با اصحاب رسانه، روز گذشته با ۳ محور «اقدامات شاخص شرکت توزیع نیروی برق تهران در سال ۹۶»، «اهداف و عملکرد این شرکت در سال ۹۷» و «فعالیت‌های گذر از پیک بار تابستان» برگزار شد. حسین صبوری در این نشست، برق را زیرساخت زیرساخت‌ها دانست و به تشریح اقدامات انجام شده در این حوزه پرداخت. به‌گفته وی شرکت توزیع برق تهران در حال حاضر ۵/ ۴ میلیون مشترک دارد که ۱۵ درصد مشترکان کشور را به خود اختصاص داده است. صبوری با بیان اینکه ۱۰ درصد مصرف برق یعنی حدود ۲۱ میلیارد کیلووات ساعت در شهر تهران مصرف می‌شود، گفت:‌‌ ۱۰ درصد اوج مصرف برق در تهران رخ می‌دهد، بنابراین برای اینکه بتوانیم به این ۵/ ۴ میلیون مشترک انرژی برق برسانیم، باید خود را از همه جهت آماده کنیم؛ چرا که شبکه توزیع تهران ۳۲ هزار کیلومتر است که ۷۰ درصد آن شبکه کابلی است. صبوری گفت: تهران دارای ۶۵۰ مرکز حیاتی و حساس است و سالانه یک‌هزار همایش، کنفرانس و مسابقات ورزشی در این شهر برگزار می‌شود، پس یکی از الزامات برگزاری این‌گونه برنامه‌ها وجود برق پایدار است.

وضعیت خاموشی‌ها

مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران با اشاره به کاهش خاموشی‌ها گفت: خاموشی‌های سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ معادل ۲۰ درصد کاهش یافته و میزان رضایت‌مندی مردم در پایان سال ۹۶ معادل ۸۸ درصد بوده است. وی افزود: در سال گذشته پیک مصرف برق تهران ۴ هزار و ۷۰۰ مگاوات بود که امسال پیش‌بینی می‌شود، به ۵ هزار مگاوات برسد که امسال مسوولان وزارت نیرو تاکید کردند به‌لحاظ خشکسالی، میزان تولید انرژی توسط نیروگاه‌های برق‌آبی را نخواهیم داشت، بنابراین رشد ۵ تا ۶ درصدی مصرف برق نیز باعث شده تا امسال سال حساسی از بابت تامین برق به‌شمار رود.

 صبوری با تاکید بر اینکه همواره چند راهکار برای پاسخگویی به مصرف برق در تابستان انجام می‌شود که یکی از این برنامه‌ها پایش کل شبکه برق تهران است، گفت: اصلاح و بهینه‌سازی شبکه برق تهران یکی از برنامه‌های اصلی است که امسال برای این موضوع ۳۰ میلیارد تومان پروژه تعریف شده که تا پایان اردیبهشت جاری به پایان می‌رسد. وی راهکار دیگر برای پاسخ‌گویی به مصرف را، مدیریت مصرف دانست؛ چرا که به هر میزان بتوانیم اوج مصرف برق را کاهش دهیم، موفق‌تر خواهیم بود، بنابراین امسال متعهد شده‌ایم که نگذاریم پیک مصرف برق از ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات بالاتر برود، بنابراین ۳۵۰ مگاوات مدیریت مصرف برق در دستورکار شرکت توزیع برق تهران قرار دارد. وی ادامه داد:‌ اوج مصرف برق کشور حداکثر ۳۰۰ ساعت است، بنابراین این ۳۰۰ ساعت اوج مصرف از ۸ هزار و ۷۶۰ ساعت در طول سال است، بنابراین وقتی فصل تابستان می‌رسد، ساعات اوج مصرف برق از ساعت ۱۲ تا ۱۶ و از ۱۹ تا ۲۳ است. به‌گفته صبوری اگر بتوان حداقل ۱۰ درصد در این بازه زمانی مدیریت مصرف انجام داد و بارهای حساس و تجهیزات پرمصرف را در این بازه استفاده نکرد، بدون هیچ مشکلی از تابستان عبور خواهیم کرد.

صبوری برای مشترکان برق بدمصرف دو الگو را تشریح کرد. به‌گفته او، دو الگوی مصرف برای خانگی‌ها تعریف شده است که در زمستان ماهانه هر مشترک ۲۰۰ کیلووات ساعت و در تابستان ۲۵۰ کیلووات ساعت مصرف کند، اما آمارها نشان می‌دهد که نزدیک ۵۰ درصد این الگو را رعایت نمی‌کنند. به گفته وی، بیشترین افزایش قیمت و افزایش پلکانی مشمول این بخش و کسانی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند، است. وی اضافه کرد: ۲۵ درصد برق تهران توسط مجموعه‌های نظامی، ادارات و شهرداری‌ها انجام می‌شود که از اینها ۵۰ درصد مصرف برق مربوط به وسایل سرمایشی آنها است. مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران تصریح کرد: یک درصد مشترکان تهرانی که عمدتا مشترکان دیماندی (قرارداد خرید برق بالا) هستند، ۴۰ درصد برق تهران را مصرف می‌کنند؛ یعنی صنایع، ادارات، تجاری‌ها و دولتی‌ها این موضوع برای آنها صدق می‌کند و مابقی که ۹۹ درصد مشترکان می‌شوند، ۶۰ درصد مصرف برق را به خود اختصاص می‌دهد. وی با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف توسط ادارات و سازمان‌ها امسال یک هزار و ۱۰۰ تفاهم‌نامه به امضا خواهد رسید، در پاسخ به اینکه آیا آماری از اینکه دولتی‌ها مصرف برق خود را کاهش می‌دهند، گفت: مصوبه‌ای در این مورد سال گذشته توسط دولت ابلاغ شد که مصارف دولتی ۱۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند، بنابراین تمام دستگاه‌های دولتی این موضوع را رعایت نکردند و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد دستگاه‌های دولتی مصرف برق خود را کاهش دادند. مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران گفت: بدمصرفی برق تنها به بخش خانگی مربوط نمی‌شود، اما دولتی‌ها بدمصرف‌تر هستند.