کردی از مدیران عامل برق‌های منطقه ای خواست تا از ظرفیت و نفوذ استانداران در هماهنگی با صنایع استفاده کنند تا آنها نیز برای حضور در برنامه‌های تشویقی صنعت برق ترغیب شوند. وی همچنین به تامین منابع مالی و نقدینگی در شرکت‌ها اشاره و ضمن تشریح شرایط روز و جاری صنعت برق تاکید کرد: این موضوعات نباید باعث به چالش کشیدن مدیران صنعت و صرف و دقت زیاد در شرکت‌ها شود.

معاون راهبری شبکه برق کشور نیز در این گردهمایی به ارائه گزارشی از وضعیت شبکه برق در پیک سال گذشته و پیش‌بینی‌های انجام شده برای پیک امسال پرداخت و گفت: امسال پیش‌بینی‌ها بیانگر آن است که مدت زمان پیک کشور از ۳۰۰ ساعت در سال‌های گذشته به ۵۰۰ ساعت افزایش خواهد یافت. مصطفی رجبی مشهدی اظهار کرد: رشد مصرف انرژی برق کشور در سال ۹۶ به میزان ۸۸/ ۶ درصد رسید که در ۱۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.  وی ادامه داد: پیک شبکه سراسری در سال ۹۶ به عدد ۵۵ هزار و ۴۴۳ مگاوات رسید که براساس پیش‌بینی‌ها امسال با رشد میانگین ۵ درصد، به بیش از ۵۸ هزار مگاوات خواهد رسید. وی با اشاره به بار ناشی از ورود وسایل سرمایشی به شبکه برق در تابستان گفت: به‌ازای هر یک درجه افزایش دمای هوا، ۱۵۰۰ مگاوات به مصرف برق در کشور افزوده می‌شود. رجبی مشهدی ادامه داد: خوشبختانه تاکنون هوای خنکی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌ایم اما انتظار داریم پیک اصلی، پس از پایان ماه رمضان خود را نشان دهد.

وی همچنین با تاکید بر رویت‌پذیرکردن طرح‌های مدیریت مصرف گفت: سال گذشته طرح ذخیره عملیاتی و طرح خروج بار اضطراری اجرا شده و در بخش کشاورزی، رویت‌پذیری انجام شد. در ادامه این گردهمایی، غلامرضا خوش‌خلق مدیرعامل شرکت برق منطقه ای تهران به اقدامات انجام شده این شرکت و همچنین مشکلات و چالش‌های پیش‌روی صنعت اشاره کرد و با ارائه آمارهای منتشر شده از توانیر طی سال‌های اخیر، قیمت برق را بسیار تاثیرگذار بر مصرف در کشور اعلام کرد و گفت: در سال ۹۰ با اعمال طرح هدفمندی یارانه ها رشد مصرف بسیار کاهش یافت و حتی تا ۵/ ۱ درصد رشد منفی را نیز شاهد بودیم که این مطلب به‌خوبی بیانگر این شاخص در مدیریت مصرف در کشور است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز در این گردهمایی گفت: باید از نگاه اقتصادی و بر مبنای نیازهای خود به مسائل صنعت برق نگاه کنیم. همایون حائری با اشاره به‌کاهش بارندگی‌ها گفت: سال گذشته در زمان پیک بار ۹۳۰۰ مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی استفاده کردیم که این میزان در ابتدای سال جاری حدود ۵۴ هزار مگاوات بوده و با بارش‌های اخیر به حدود ۶ هزار مگاوات رسیده و این یعنی ۳۳۰۰ مگاوات در این بخش با کمبود تولید مواجهیم و باید آن را با مدیریت مصرف جبران کنیم. حائری میزان افزایش تولید در نیروگاه‌های حرارتی از ابتدای سال‌جاری تاکنون را نسبت به سال گذشته حدود ۱۴ درصد اعلام کرد و گفت: در این واحدها تعمیرات لازم انجام شده و جهت فصل تابستان آمادگی کامل دارند.

وی بر استفاده حداکثری از ظرفیت تولید نیروگاه‌های تولید پراکنده (DG) و مولدهای خودتامین از طریق دیسپاچینگ‌های توزیع، دیسپاچینگ شرکت مدیریت شبکه برق ایران و برق‌های منطقه ای تاکید کرد و گفت: در این زمینه باید پایش انجام شود تا از اثرگذاری نیروگاه‌های تولید پراکنده در پیک بار مطمئن شویم. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی امسال را با توجه به شرایط ویژه‌ای که دارد فرصت مناسبی برای تغییر در رویه‌ها و اصلاح بدمصرفی دانست و افزود: مصرف انرژی کشور با استانداردهای جهانی قابل انطباق نیست و باید از این فرصت برای ایجاد فضایی جهت کنترل بدمصرفی‌ها استفاده کرد.