در میان محصولاتی که سال گذشته را با افت تولید سپری کردند، می‌توان به تولید «انواع تلویزیون» اشاره کرد؛ محصولی که در دنیا به روز می‌شود و جایگاه خاصی در سبد خانوار دارد. براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت سال گذشته تولیدکنندگان تلویزیون نسبت به سال ۹۵ افتی ۱۶ درصدی را تجربه کردند؛ آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که سال گذشته تولیدکنندگان تلویزیون در کشور در مجموع موفق به تولید یک میلیون و ۲۷۵ هزار دستگاه در کشور شدند؛ روندی که هرچند این گروه را در میان محصولات با بیشترین افت تولید قرار داد، اما متولیان بخش صنعت معتقدند که این افت به دلیل کاهش تقاضا بوده و تولیدکنندگان به ناچار افت تولید را در دستور کار قرار داده‌اند. براساس آمار اعلام شده میزان مصرف تلویزیون برابر با دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه در کل کشور است که حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه آن از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه به‌صورت رسمی وارد کشور می‌شود و مابقی از طریق قاچاق تامین می‌شود.

اما همزمان با اعلام خبر افت تولید «انواع تلویزیون» در بازار، شایعه افزایش قیمت این محصول نیز داغ شد و سودجویان با دامن زدن به این موضوع، این شائبه را مطرح کردند که تولیدکنندگان در راستای بالا بردن قیمت، انبار کردن این محصول را در دستور کار قرار داده‌اند، خبری که علی میرنژاد، مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تکذیب آن با اشاره به اینکه تلویزیون کالایی است که سهم خاصی در سبد خانوار دارد و با توجه به اینکه این محصول از تکنولوژی روز برخوردار است امکان انبار کردن آن نیز وجود ندارد به «دنیای اقتصاد»، گفت: تلویزیون در میان صنایع پویا قرار دارد که به‌صورت دائم در حال به روز شدن است، به همین دلیل نمی‌توان آن را تولید و انبار کرد و این محصول را باید براساس نیاز بازار تولید کرد.

به گفته مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال ۹۵ تولیدکنندگان تلویزیون در مجموع موفق به تولید ۱/ ۵ میلیون دستگاه تلویزیون در کشور شدند که این میزان در سال ۹۶ به ۳/ ۱ میلیون دستگاه کاهش یافت، اما باید این نکته را در نظر گرفت که از نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت کاهش صورت گرفته به دلیل افت تقاضا صورت گرفته است؛ در این خصوص می‌توان به این نکته اشاره کرد که مردم پیش از این در مدت زمان کمتری نسبت به تغییر تلویزیون خود اقدام می‌کردند، اما در حال حاضر مردم حداقل در دوره زمانی ۱۰ ساله در این خصوص اقدام می‌کنند که این امر بر میزان تقاضا در بازار اثرگذار است.   مدیرکل دفتر صنایع برق و الکترونیک وزارت صنعت، معدن و تجارت درخصوص اینکه آیا افت تولید می‌تواند افزایش قیمت در بازار را به همراه داشته باشد، اظهار کرد: بازار کاملا رقابتی است و تولیدکنندگان برای اینکه با مشکل مواجه نشوند باید طبق بازار پیش بروند.

گشت بازرسی قیمت لوازم خانگی

از سوی دیگر، با توجه به شایعه‌های مطرح شده مبنی بر افزایش قیمت انواع لوازم خانگی در بازار، وزیر صنعت،‌معدن و تجارت دستور رصد و پایش وضعیت عرضه و نوسانات قیمت لوازم خانگی را صادر کرد. دستوری که با هماهنگی سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و از مبادی عرضه در سطح شهر تهران صورت گرفت و به گفته شهرام میرآخورلو معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، در بازرسی‌های صورت گرفته عدم عرضه از سوی مراکز فروش و واحدهای صنفی مشاهده نشده است. به گفته میرآخورلو، با توجه به بار روانی ناشی از تلاطمات ارزی در هفته‌های گذشته و به دلیل کاهش تقاضای خرید و رکود حاکم بر بازار بازرسی صورت گرفته است.

وی افزود: همچنین با توجه به اینکه امسال هیچ گونه مجوزی برای افزایش قیمت ابلاغ نشده است، برخورد تعزیری با واحدهای صنفی و نمایندگی‌های فروش متخلف مطابق قانون است. معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان گفت: برابر هماهنگی انجام شده با تعزیرات حکومتی مقرر شد ظرف چند روز آینده سازمان تعزیرات حکومتی ضمن برگزاری جلسه با شرکت‌های تولیدکننده و واردکنندگان مربوطه، مراتب لزوم رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های صادره از ناحیه کارگروه تنظیم بازار را ابلاغ و پیگیری مقتضی در راستای تعدیل قیمت انجام شود که نتایج آن اعلام خواهد شد.

محمدرضا شهیدی دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری نیز با اشاره به قدمت ۵۰ ساله تولید تلویزیون در ایران به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر ۱۰ واحد تولیدی در کشور وجود دارد که برخی از آنها با برند ایرانی، کره‌ای و ژاپنی در کشور اقدام به تولید تلویزیون می‌کنند. به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، براساس آمار اعلام شده میزان مصرف تلویزیون در کشور برابر با ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه است که حدود یک میلیون و۲۰۰ هزار دستگاه آن از سوی تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود و کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه به‌صورت رسمی وارد کشور می‌شود و مابقی از طریق قاچاق تامین می‌شود. به گفته شهیدی در صورتی که در بازار کشش وجود داشته باشد تولیدکنندگان توان تولید دارند و در صورتی که بازار با کاهش تقاضا مواجه شود تولیدکنندگان سعی می‌کنند کاهش تولید را در دستور کار قرار دهند تا به این طریق با خواب سرمایه مواجه نشوند، به همین دلیل می‌توان گفت تولیدکنندگان با نگاه بازار برنامه ریزی تولیدی خود را تنظیم می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی تولید‌کنندگان صوتی و تصویری با بیان اینکه در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش قیمت انواع تلویزیون در سال جاری وجود ندارد، گفت: در سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار تلویزیون به‌صورت قاچاق به کشور وارد شد که امیدواریم سیاست ارزی دولت در سال جاری مانع از ادامه این روند شود.